یک آمریکایی؛ مهم‌ترین رقیب روحانی در انتخابات 96

یک آمریکایی؛ مهم‌ترین رقیب روحانی در انتخابات 96

عصر ایران نوشت: تصمیمات ترامپ در ماه‌های مانده به انتخابات ریاست جمهوری ایران می‌تواند مشکلات فراوانی را برای رییس‌جمهور روحانی فراهم کند

کمتر از 4 ماه دیگر تا انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم باقی است. جریان‌های سیاسی در ایران در حال آماده سازی خود برای رقابتی دیگر هستند. اصول‌گرایان به دنبال نامزدی برای رقابت با روحانی و اصلاح طلبان و اعتدالیون به دنبال حمایت از روحانی هستند.

با نگاهی به صحنه رقابت انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم و رقبای روحانی می‌توان به این نتیجه رسید که رییس دولت یازدهم مشکل چندانی با شکست دادن رقبای داخلی خود ندارد. اکثر کسانی که نامشان برای رقابت با روحانی برده می‌شود حداقل یک بار در انتخابات‌های گوناگون از مردم«نه» شنیده‌اند. در این میان به نظر می‌رسد مهم‌ترین رقیب روحانی نه در داخل کشور بلکه در ینگه دنیا است.

تصمیمات ترامپ در ماه‌های مانده به انتخابات ریاست جمهوری ایران می‌تواند مشکلات فراوانی را برای رییس جمهور روحانی فراهم کند. روحانی در طول عمر دولت اول خود تمام تلاشش را کرد که به توافق هسته‌ای با کشورهای 1+5 دست پیدا کند. روحانی و تیمش بر این باور بودند که با برجام می‌توان بسیاری از مشکلات کشور را حل کرد.

از آن سو ترامپ معتقد است برجام یک توافق بد برای آمریکاست. رییس جمهور جدید آمریکا در مورد برجام می‌گوید:« به نظر من، این توافق یکی از بدترین توافق‌هایی است که تاکنون منعقد شده است. من فکر می‌کنم که این توافق یکی از ابلهانه‌ترین توافقاتی است که تاکنون دیده‌ام که براساس آن، 150 میلیارد دلار به چنین کشوری می‌دهید و یک میلیارد و 700 میلیون دلار نیز پول نقد به آن می‌دهید.»

بر همین اساس ترامپ می‌خواهد برجام نباشد یا حداقل تغییراتی در آن ایجاد کند. تلاش ترامپ برای هوا کردن برجام، یک خطر بزرگ برای حسن روحانی است.

بسیاری از صاحب نظران سیاسی و اقتصادی بر این باور هستند که میوه اصلی برجام در دولت دوم روحانی چیده خواهد شد و بر همین اساس معتقد هستند که روحانی باید در چهار سال پیش رو برجام را پیش ببرد.

ملغی کردن برجام یا تغییر در آن توسط آمریکا، می‌تواند همه آرزوهای روحانی را بر باد بدهد و زمینه ناامید کردن مردم را از دولت تدبیر و امید فراهم کند.

رقبای روحانی می‌توانند از این اتفاق به سود خود استفاده کنند. شاید برجامی که می‌توانست سبب آرامش روحانی شود می‌تواند تبدیل به دشمن شماره یک او در انتخابات شود.

در اینجا سوالی مطرح می‌شود که روحانی با رفتارهای احتمالی ترامپ چه کند؟ برجام توافقی میان ایران و آمریکا نیست. این توافق بین ایران و 6 کشور از جمله آمریکا بسته شده است. این بدین معناست که به جز آمریکا 5 کشور دیگر جهان حق تصمیم دیگری در مورد برجام را دارند.

دستگاه دیپلماسی روحانی باید تلاش کند با رایزنی‌های سیاسی خود این 5 کشور را با خود همراه کند. همراه شدن جامعه جهانی با ایران در برابر آمریکا، می‌تواند زمینه ساز تداوم برجام باشد. روحانی در ماه‌های پیش رو تا انتخابات ریاست جمهوری جدا از تلاش‌های داخلی باید تمرکز خود را بر روی دیپلماسی و سیاست خارجی قرار دهد. در اصل می‌تواند گفت ظریف باید ریاست ستاد انتخابات روحانی در زمینه برجام را به عهده بگیرد و روند تداوم برجام را با همکاری 3 کشور اروپایی بعلاوه روسیه و چین فراهم کند.

منبع: خبرآنلاین

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها