افسردگی جوانان، شایع ترین آسیب در جامعه

افسردگی جوانان، شایع ترین آسیب در جامعه

محمد روزبهانی جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی در خصوص افسردگی در دوره جوانی اظهار کرد: دوره جوانی بخش مهمی از زندگی انسان و دوره ای پر از امید برای آینده است. در این مقطع انسان از نظر عقلی و جسمی می تواند به صورت مستقل زندگی کند. جوان در ذهن خودش آینده ای ایده آل ترسیم می کند و تصورش این است که در چند سال آینده به زندگی آیده آل خواهد رسید؛ اما وقتی وارد جامعه می شود و می بیند موانعی وجود دارد که از مانع رسیدن او به آرزوهایش است، احساس شکست و نا امیدی می کند.

وی در ادامه عنوان کرد: جوانان معمولا در رسیدن به اهدافشان کم حوصله و عجول هستند و مشکلات سیستم اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی جامعه باعث می شود آرزوهای یک جوان تهدید شود و او احساس ناامیدی و شکست کند که این ناامیدی در نهایت منجر به افسردگی می شود.

این جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی در خصوص علائم افسردگی گفت: مهم ترین نشانه افسردگی احساس غمگینی است؛ البته هر انسان غمگینی لزوما افسرده نیست. عدم بروز احساسات، نخندیدن، لذت نبردن از فعالیت های روزمره، کم انرژی بودن و احساس خود کم بینی و گناه از نشانه های فرد افسرده است.

روزبهانی در ادامه اظهار داشت: کاهش آسیب های اجتماعی به خصوص افسردگی، نیازمند به ایجاد و افزایش « امید اجتماعی » است. امید اجتماعی به این معنی است که عموم افراد جامعه نسبت به آینده فردی و جمعی خود احساس رضایت کنند.

وی تصریح کرد: افزایش امید اجتماعی باعث تغییر در شاخص های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی زندگی می شود و همه این شاخص ها در تزریق امید اجتماعی به جامعه تاثیر گذار هستند. به همان میزان که از کیفیت این شاخص ها کاسته شود، به میزان آسیب های اجتماعی افزوده می شود و افسردگی اجتماعی پیامد عدم توجه به این شاخص ها در سطح جامعه است.

این جامعه شناس با اشاره به اینکه میان آسیب های اجتماعی پیوستگی وجود دارد، گفت: میان آسیب های اجتماعی همچون اعتیاد، طلاق، بیکاری، افسردگی اجتماعی، قتل، خشونت، کودک آزاری و سایر آسیب های اجتماعی پیوستگی عجیبی وجود دارد، به نوعی که نمی توان تصور کرد وقتی در جامعه یک آسیب اجتماعی وجود دارد، سایر آسیب های اجتماعی دیده نمی شوند و یا کمتر هستند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

منبع: باشگاه خبرنگاران

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها