تا 3 سال آینده هم کنکور ادامه دارد/ با استاندارسازی ظرفیت دانشگاه‌ها صندلی خالی نداریم

معاون آموزشی وزیر علوم از برگزاری کنکور حداقل تا ۳ سال آینده خبر داد و در خصوص ظرفیت خالی دانشگاه‌ها گفت: با استانداردسازی ظرفیت دانشگاه‌ها صندلی خالی در مراکز آموزش عالی نخواهیم داشت.

تا 3 سال آینده هم کنکور ادامه دارد/ با استاندارسازی ظرفیت دانشگاه‌ها صندلی خالی نداریم

مجتبی شریعتی نیاسر در نشست خبری در بجنورد با اشاره به برنامه‌ریزی وزارت علوم برای سال تحصیلی آینده دانشگاه‌ها با عنوان مهارت افزایی و ارتقا توان اشتغال پذیری دانشجویان اظهار کرد: طرح جامع مهارت افزایی تدوین‌شده و در آینده‌ای نزدیک به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود که در این طرح کلیه مراکز آموزش عالی بر حول 4 محور نظارت و اجرای بخش عملی برنامه‌های آموزشی، بازنگری برنامه‌های آموزشی دانشگاه‌ها، ارتقا مهارت در دروس اختیاری و رصد اشتغال دانش‌آموختگان اقدام به افزایش سطح مهارت اشتغال پذیری جامعه تحت پوشش خود می‌کنند.

وی در تشریح این محورها افزود: با این محورها رفع بی‌مهری‌های گذشته نسبت به طرح کارآموزی و کارورزی، تقویت برنامه دروس کاربردی و رفع خلاءهای موجود، ارائه دروس اختیاری تخصصی و عمومی در جهت افزایش مهارت‌های دانشجویان برای یافتن شغل یا ایجاد شغل و تشکیل و تقویت کانون‌های فارغ‌التحصیلان برای تعقیب دانش‌آموختگان و ارتباط پیوسته مدنظر است.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری این محورها را تلاشی برای ایجاد زمینه برای اقدامات خودجوش دانشگاه‌ها درزمینه مهارت افزایی دانست و ادامه داد: پشتوانه حقوقی و مالی این طرح از طریق هماهنگی با مجموعه برنامه‌وبودجه در کشور موردتوافق واقع‌شده است و هر دانشگاهی که به این‌سوی حرکت کند شامل این حمایت‌ها می‌شود.

وی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در خصوص اقدامات برای حذف کنکور به پذیرش 85 درصدی ظرفیت‌های دانشگاه برای داوطلبان صرفاً با سوابق تحصیلی اشاره کرد و گفت: به دنبال طرحی در چند فاز هستیم که در ابتدا رشته‌های با پذیرش سوابق تحصیلی به روند عادی خود برای پذیرش اقدام کنند تا فضای روانی یک‌میلیون نفر پشت‌کنکوری در هرسال کاهش یابد و احساس نیاز به کنکور کاسته شود و تنها کنکور برای رشته‌های پر متقاضی و رقابت‌پذیر دانشگاه‌های مطرح برگزار شود.

شریعتی نیاسر اجرا این طرح را مستلزم زمان دانست و افزود: حداقل تا 3 سال آینده کنکور به‌طور کامل حذف نخواهد شد و برای این اقدام سایر دستگاه‌ها همچون آموزش‌وپرورش باید هماهنگی لازم را داشته باشد تا از زمان دبیرستان اعلام نیاز دانش آموزان به تست و کنکور مشخص باشد و در صورت اجرایی شدن این طرح، فرصت‌هایی همچون درآمدزایی از کلاس‌های کنکور از مافیای کنکور از بین می‌رود و درآمدزایی کاذب نیز حذف خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر وجود دانشجویان و فارغ‌التحصیلان ایرانی در کشورهای پیشرفته تصریح کرد: دانشجویان قابل‌توجهی در کشورهای پیشرفته داریم که تعدادی نیز مایل به بازگشت به کشور هستند و با توجه به فشارهای زیاد نظام استکباری بر جمهوری اسلامی، مراکز آموزش عالی داخل کشور آمادگی کامل برای استقبال از دانشجویان خارج از کشور را برای ادامه تحصیل دارد و توان آموزش عالی در کشور پاسخگوی پذیرش این افراد است.

معاون آموزش وزیر علوم در موضوع وجود صندلی‌های خالی در دانشگاه‌ها گفت: ظرفیت مازاد به دانشگاه‌ها تحمیل‌شده است که باید این موارد برطرف شود و اگر استانداردها در پذیرش‌ها رعایت شود چیزی به‌عنوان صندلی خالی وجود ندارد.

وی در خصوص فرار مغزها نیز تأکید کرد: از برخی افراد حاضر در خارج از کشور به‌صورت کارهای مشترک و حضور فکری استفاده می‌شود و گاها نیز برخی افراد دیگر که در کسوت هیات علمی دانشگاه‌های جهان هستند به‌صورت پاره‌وقت نیز در داخل کشور حضور پیدا می‌کنند که عملاً فرار مغزها را با نگاه گردش مغزها باید نگریست.

شریعتی نیاسر در خصوص ایجاد دوره‌های مشترک دانشگاه‌ها با مراکز بین‌الملل گفت: در شرایط فعلی جنگ سیاسی و اقتصادی با قلدرها باید دیپلماسی علمی خود را با حضور در کشورهای همسایه و رفع نیازهای آنان ازنظر علمی افزایش دهیم تا تعامل بیشتری حاصل شود.

وی همچنین ارتباط با کشورهای پیشرفته استراتژیک را برنامه دیگر وزارت علوم و مراکز آموزش عالی خواند و افزود: در این برنامه با کشورهایی همچون اتریش که وضعیت علمی مناسبی دارند و از سوی دیگر تحت‌فشار کمتری از سوی نظام استکبار هستند می‌توان ارتباطات علمی مناسبی برقرار کرد.

معاون آموزشی وزیر علوم از 5 برابر شدن اعتبار پروژه‌های بین‌المللی دانشگاه‌ها در سال 97 خبر داد و گفت: تخصیص اعتبارات این بخش نیز باوجود مشکلات اقتصادی به بیشترین میزان ممکن آن ایجاد می‌شود.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر آخرین تصمیمات در حوزه پژوهشگاه شاخص پژوه از انحلال قطعی این مرکز خبر داد و گفت: این مرکز منحل شده مجوز فعالیت پژوهشی و آموزشی ندارد و دیوان عدالت اداری نیز این امر را تأیید کرده است و تلاش‌های وزارت علوم نیز برای تعیین تکلیف و یافتن راهکاری برای دانشجویان این مرکز با پاسخ منفی دیوان عدالت اداری روبه‌رو شد.

شریعتی نیاسر همچنین به ایجاد فضای رسانه‌ای از سوی مدیریت سابق این مجموعه نیز اشاره و تاکید کرد: این مرکز منحل شده و ادامه فعالیت آن ممکن نیست و برای مرکز جدید نیز باید روند اداری معین آن طی شده و حتماً از سوی افرادی باید درخواست ارائه شود که فاقد سوءسابقه باشند و سخن برخی از نماینده‌ها نیز مبنی بر ادامه فعالیت این مرکز نادرست بوده است.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری مبنی بر تجمیع یا حذف رشته گرایش از تصمیم قاطع وزارت علوم در این خصوص خبر داد و گفت: بسیاری از رشته گرایش‌ها در مقطع کارشناسی حذف یا تجمیع شده و ازنظر مراکز نیز به طور مثال 600 مرکز آموزش علمی کاربردی به علت خروج از وظایف و اقدام خلاف دستورات شورای عالی اداری کشور از مدار خارج‌ شده‌اند.

معاون آموزشی وزیر علوم در پایان با اشاره به توانمندی مراکز آموزش عالی به جذب بورسیه داخلی گفت: میزان بورسیه خارجی کاسته شده زیرا مراکز آموزش عالی داخل کشور در همه مقاطع و رشته‌ها توانمندی جذب دانشجوی بورسیه داخلی را دارند.

منبع: فارس

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها