یک کارشناس غربی مسائل خاورمیانه در گفتگو با خبر فوری مطرح کرد

داعش در حال قدرت گیری مجدد است/ مقصد بعدی داعش احتمالا یک کشور آفریقایی مانند سومالی است

داعش در یک دوره انتقالی بسیار نامشخص قرار دارد. با وجود اصرار فرماندهان، سربازان داعش آفریقا را دوست ندارند و ترجیح می‌دهند به سوریه و عراق بازگردند.

داعش در حال قدرت گیری مجدد است/ مقصد بعدی داعش احتمالا یک کشور آفریقایی مانند سومالی است

برای مدت بیش از سه سال، داعش کنترل و اداره بسیاری از مناطق شمال عراق و همچنین سوریه را در دست داشت. پس از آنکه آنها در اواخر سال 2017 توسط ارتش عراق و نیروهای حشد الشعبی شکست خوردند، کم کم مناطق تحت سلطه خود را از دست دادند و در مناطق دور افتاده پخش شدند.

در حال حاضر، بسیاری از کارشناسان غربی و همچنین روسی معتقدند که تروریستهای داعش هنوز هم در خاورمیانه به ویژه در سوریه بسیار فعال هستند. بر اساس تحقیقات جدید، ابوبکر بغدادی هنوز زنده است و سازماندهی داعشی ها را دوباره آغاز کرده است. شبه نظامیان متحد با داعش همچنین در شمال آفریقا حضور داشته و فعال هستند. آنها در لیبی، صحرای سینا و سایر کشورهای شمالی آفریقا و نیز در منطقه صحرا هم حضور دارند.

بر اساس این اسناد، بسیاری فکر می‌کنند که نفوذ داعش دوباره در منطقه رو به افزایش است و آنها به محض مجال یافتن، به سوریه و عراق حمله خواهند کرد.

گروه بخش بین المللی سایت خبر فوری ، مصاحبه ای در این مورد با یکی از اساتید غربی دانشگاه در رشته علوم سیاسی داشته است.

مایک ووتریچ استادیار علوم سیاسی و کارشناس ارشد مطالعات بین المللی است. زمینه تخصصی او مطالعات خاورمیانه، به ویژه تركیه است. البته مطالعات و تحقیقاتی را هم در زمینه داعش و ارتباطش با ترکیه و سایر مناطق خاور میانه داشته است.

ما در مورد احتمال قدرت گیری مجدد داعش در منطقه و یا تسلط این گروه تروریستی بر مناطقی در شمال آفریقا و مرکز آن، از این استاد دانشگاه پرسیدیم.

مایک ووتریچ در مصاحبه با خبر فوری تاکید کرد که داعش در یک دوره حساس قرار دارد و ممکن است مجددا به قدرت بازگردد.

"بر اساس مطالعات من و نیز تحقیقات کارشناسان مسائل منطقه ای می توان حدس زد که داعش در یک دوره انتقالی بسیار نامشخصی قرار دارد. منظورم این است که این دوره انتقالی هم برای اعضاء داعش و هم برای ما که فعالیت های آنها را با نگرانی دنبال می‌کنیم، وجود دارد."

پروفسور ووتریچ سپس روی قلمرو و مرکز مورد نفوذ محتمل بعدی داعش تمرکز کرد. او فکر می کند که برخی فرماندهان ارشد داعش ترجیح می‌دهند که قلمرو جدید خود را در آفریقا و در کشورهای صحرایی مانند سومالی بنیان بگذارند.

ووتریچ در این رابطه می‌گوید: "در حال حاضر، بقایای داعش در سراسر منطقه پخش است و هیچ قلمرویی ندارد. آنها برای بقا حتما باید یک قلمرو داشته باشند چرا که با داشتن دولت مرکزی ضعیف نمی‌توانند بخش قابل توجهی از قلمرو خود را کنترل کنند. این منطقه باید حتما به نوعی باشد که جامعه بین المللی را خیلی نگران نکند و توجهات را به سمت خود جلب ننماید. به همین دلیل، شاید یک کشور در جنوب صحرای بزرگ آفریقا مانند سومالی بهترین مکان برای تجمع آنها باشد."

با این اوصاف، پروفسور ووتریچ فکر می‌کند که تکفیری های داعش خیلی انتقال به آفریقا را دوست ندارند و ترجیح می دهند به خاور میانه برگردند.

"با وجود این، دلایل متعددی وجود دارد که چرا اعضای داعش انتقال به آفریقا را دوست ندارند. عراق و سوریه مکان های خوبی برای آنها بود چرا که هم راحت تر می‌توانستند افراد خارجی را جذب کنند و هم اعتبار آنها را برای ایجاد دولت اسلامی مورد ادعای خود بیشتر می‌کرد؛ زیرا به لحاظ سمبلیک هم نزدیکی به دو شهر مهم اسلامی یعنی بغداد و دمشق برای آنها بسیار مهم است. به غیر از این، به علت فراوانی مناطق شیعه نشین در خاور میانه، ایدئولوژی ضد شیعی داعش در این منطقه بیشتر رشد و پرورش می یابد. "

ووتریچ سپس به مشکلات انتقال از خاورمیانه به آفریقا پرداخت و گفت:

"آنها {داعشی ها} زمان زیادی را برای جذب افراد مختلف در سرتاسر جهان و نیز پیوستنشان به قلمرو خود در صورت ایجاد آن در سومالی یا نیجر به کار خواهند گرفت. به احتمال زیاد، اعضای داعش برای مدتها مجبور باشند خود را در صحرا و مناطق دورافتاده پنهان کنند تا با پیدا کردن یک پناهگاه امن آرام آرام سازمان خود را بازسازی کنند."

ووتریخ معتقد است که به همین علت، احتمالش زیاد است که تروریست های داعش به گروه های سلفی و تندرو دیگر دیگر ملحق شوند.

"من فکر می کنم احتمالش زیاد است که اعضای داعش در این دوره از عضویت این گروه تروریستی بیرون بیایند و به سایر گروههای رادیکال و خشونت طلب از جمله القاعده بپیوندند و یا حتی یک گروه فرا منطقه ای جدید ایجاد کنند."

این استاد دانشگاه در پایان مصاحبه پیش بینی کرد که حملات تروریستی داعش تا سازمان دهی و قدرت گیری مجدد آنها به طور قابل توجهی کاهش یابد.

"اگرچه به لحاظ نظری، داعش با داشتن رسانه های الکترونیکی و مجازی مختلف هنوز هم می‌تواند از نام و برند خود برای آسیب رساندن به مردم مختلف در اروپا، ایالات متحده آمریکا یا حتی ایران استفاده کند اما من واقعا فکر می کنم که اقدامات تروریستی داعش برای مدتی کاهش یابد. آنها واقعا در این برهه نمی‌خواهند توجه بقیه را به خود جلب کنند. سازمان آنها تقریبا از بین رفته است و بنابراین اقدام فعلی آنها نقل مکان به مناطق جدید خواهد بود تا با ایجاد ارتباطات نو، سازمان و گروه خود را مجددا بازسازی کنند."

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • کاربر ناشناس
    0

    دایش دوباره باز خواهد گشت ولی دوباره شکست خواهد خورد چون کشت کشتار در آینده طرفداری در دنیا نخواهد داشت چیزی جز نابودی در آینده این گروه تروریستی نیست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها