سفیر سابق آمریکا در لبنان نفر سوم وزارت خارجه این کشور می‌شود

رئیس‌جمهور آمریکا «دیوید هِیل» را برای تصدی سمت معاونت سیاسی وزارت خارجه این کشور به سنا معرفی کرده است.

سفیر سابق آمریکا در لبنان نفر سوم وزارت خارجه این کشور می‌شود

کاخ سفید سه‌شنبه شب اعلام کرد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا «دیوید هِیل» را به عنوان نامزد تصدی پست معاونت سیاسی وزارت خارجه این کشور به سنا معرفی کرده است.

هِیل از دیپلمات‌های باسابقه وزارت خارجه آمریکاست و معرفی او برای این سمت با استقبال کارکنان این سازمان مواجه شده است. در یک سال گذشته، شمار زیادی از دیپلمات‌های آمریکایی مجبور به استعفا شدند و بسیاری از سمت‌ها در این وزارتخانه خالی باقی مانده است. رسانه‌های آمریکایی گزارش داده بودند که ترامپ دیپلمات‌ها را «وفاداران» به «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا می‌داند و اعتقادی به کار کردن با آن‌ها ندارد.

معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا، پس از وزیر خارجه و قائم مقام وزیر سومین رده ارشد در وزارت خارجه این کشور است و معمولا دیپلمات‌های باسابقه در این سمت به کار گرفته می‌شوند. با این وجود، تصور می‌شد که ممکن است ترامپ به دلیل خصومت با ساختار دیپلماتیک، فردی خارج از این وزارتخانه را به این سمت منصوب کند.

سابقه هِیل نشان می‌دهد که تخصص اصلی او مسائل غرب آسیا است و سال‌ها در کشورهای مختلف این منطقه فعالیت کرده است. هیل از سال ۲۰۱۵ سفیر آمریکا در پاکستان بوده است. او پیش از آن‌ هم از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ در لبنان و از ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ در اردن، سفیر آمریکا بوده است. وی از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ نماینده ویژه آمریکا در «امور صلح خاورمیانه» بوده و بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ هم مسئول امور اسرائیلی-فلسطینی در وزارت خارجه آمریکا بوده است.

سمت معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا در یک سال گذشته، به خصوص پس از بازنشستگی ناگهانی «تام شانون» وضعیت مبهمی داشته است. در چند هفته گذشته «استفان مول» هماهنگ‌کننده سابق امور اجرای برجام در وزارت خارجه آمریکا، به صورت موقت این سمت را در اختیار داشته است. پایگاه «المانیتور» نوشته مول هم قصد دارد به زودی وزارت خارجه آمریکا را ترک کند.

هِیل برای رسیدن به معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا باید از سوی کمیته روابط خارجی سنا تایید صلاحیت شود.

منبع: فارس

1261

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها