معضل رالی های شبانه در نیشابور صدای مردم را درآورد/ دستگاه قضایی ورود کند

چند وقتی است برخی مسیرها و خیابان‌های نیشابور بعد از غروب آفتاب و نیمه‌های شب تبدیل به پیست اتومبیل‌رانی برخی جوانان شده که با بنزین‌های مفت و ماشین‌های چند صد میلیونی اقدام به رالی شبانه می‌کنند.

معضل رالی های شبانه در نیشابور صدای مردم را درآورد/ دستگاه قضایی ورود کند

سرعت همیشه یکی از جذاب‌ترین چالش‌های پیش روی انسان بوده است و همیشه سعی کرده تا از این جذابیت بهره ببرد، اما گاهی همین سرعت نه‌تنها به بزرگ‌ترین خطر انسان تبدیل می‌شود بلکه جان دیگران را نیز به خطر می‌اندازد.

همه ما مسابقات سرعت را در پیست‌های اتومبیل‌رانی دیده‌ایم و از آن لذت برده‌ایم ولی همگان فرق پیست و خیابان را درک می‌کنیم؛ اما چند سالی است بعضی افراد سعی کرده‌اند برای ارضای حس کنجکاوی خود در رابطه با سرعت، خیابان‌ها را به‌عنوان پیست استفاده کنند.

علاوه بر خطرات رانندگی با سرعت زیاد که همیشه انسان را تهدید می‌کند، خطرات این امر در مسیر عبور دیگر اتومبیل‌هایی که شاید رانندگان آن‌ها از تجربه کافی برخوردار نباشند یا اینکه فردی به‌قصد عبور از خیابان جلو این خودروها بیاید قابل‌لمس است.

چند وقتی است در نیشابور برخی مسیرها بعد از غروب آفتاب و نیمه‌های شب تبدیل به پیست اتومبیل‌رانی برخی جوانان شده است، مردم شهرک‌های شمالی مخصوصاً بلوارهای فضل، غزالی، معلم در کنار خیابان پژوهش معروف به جاده صومعه و بلوار شهید شوشتری معروف به جاده باغرود شاهد سرعت‌های بسیار سریع برخی خودروها با صداهای مهیب بوده‌اند.

سعید یکی از این رانندگان در پاسخ به دلایل داشتن سرعت زیاد در برخی مسیرهای داخل شهر و کورس گذاشتن، گفت: زیاد اهل سرعت بالا نیستم ولی با توجه به اینکه در شهر نیشابور مراکز تفریحی کم است و تکراری، تنها دل‌خوشی ما رانندگی یا به‌اصطلاح خودمان دور دور است.

وی افزود: هنگام دور دور معمولاً سرعت ما زیاد نیست و اتفاقاً از حد مجاز بسیار کم‌تر است چون هدفمان گذشت زمان است ولی گاهی پیش می‌آید که به همراه دیگران که آن‌ها هم مشغول گذراندن زمان هستند، مسابقه‌ای می‌دهیم.

این جوان حدوداً 27 ساله که پدر خود را بسازوبفروش معرفی می‌کند، ادامه داد: مسیرهای مسابقه مشخص است و اگر فردی تازه‌کاری نیز بیاید با یکی دو بار طی کردن مسیر تمام نکاتی که باید رعایت کند را متوجه می‌شود.

سعید در پاسخ به این سؤال که آیا در مسیر شرط‌بندی نیز صورت می‌گیرد؛ تصریح کرد: معمولاً شرط‌بندی نیست و فقط برای روکم‌کنی است، البته شرط‌هایی مثل کافی‌شاپ و غیره که معمولاً بین دوستان اتفاق می‌افتد بسیار زیاد است، البته گاهی شرط‌های پولی هم هست که در آن‌ها شرکت نمی‌کنم.

جوان دیگری که خود را شاهین و دانشجوی مهندسی عمران معرفی کرد در بیان دلایل پرطرفدار بودن این مسیر بیان کرد: این مسیر خوبی‌های بسیار زیادی دارد، مهم‌ترین آن این است که هیچ‌گونه دوربینی در آن نصب نیست، مزیت بعدی آن این است که راه‌های در رو زیاد دارد و امکان گیر افتادن در آن زیاد نیست.

وی در پاسخ به دلایل فرار کردن گفت: در هر صورت سرعت زیاد تخلف است و امکان دارد که راهنمایی و رانندگی بخواهد با ما برخورد کند، هرچند بسیار به‌ندرت این اتفاق می‌افتد ولی باید مواظب باشیم.

این راننده ماشین حدود 200 میلیون تومانی خاطرنشان کرد: البته چند باری دیده‌ایم که خودرو بعضی از بچه‌ها را توقیف کرده‌اند ولی معمولاً با پرداخت جریمه‌ها و یک هفته بعد از پارکینگ ترخیص می‌شود.

شاهین در پاسخ به اینکه آیا بعد از توقیف دیگر دست از این کار می‌کشند با خنده جواب داد: شاید یکی دو روزی از میادین دور باشند ولی به‌سرعت برمی‌گردند.

وی در پاسخ به این سؤال که این مسابقات و کورس‌ها در منطقه مسکونی برگزار می‌شود و آیا این کار برای دیگران خطر ندارد؛ بیان کرد: قاعدتاً در رانندگی همیشه خطرات وجود دارد ولی چون معمولاً این کورس‌ها در آخر شب برگزار می‌شود افراد عابر کمتر هستند، البته گاهی تصادفاتی پیش‌آمده که اجتناب‌ناپذیر هستند.

این دانشجوی 22 ساله با اشاره به بیشترین سرعتی که در این مسیر رفته است؛ تأکید کرد: معمولاً به علت وجود سرعت‌گیرهای زیاد امکان سرعت‌های بسیار زیاد در بلوارهای فضل و معلم نیست ولی مسیر ابتدای بلوار غزالی تا انتهای جاده صومعه و جاده باغرود مسیرهای بسیار خوبی برای سرعت زیاد هست، بیشتری سرعتی که در شهر داشته‌ام مربوط به جاده باغرود و با سرعت حدود 200 کیلومتر بر ساعت بوده است.

ساناز دختر دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور که ساکن یکی از شهرهای شمال کشور است با اشاره به خودرو حدود 150 میلیون تومانی‌اش، گفت: خودم تا الآن کمتر در کورس‌ها شرکت کرده‌ام ولی اهل دور دور با سرعت زیاد هستم، معمولاً مسیرهای نزدیک دانشگاه و منطقه خیام و عطار بیشترین حضور را دارم.

وی در پاسخ به اینکه آیا تاکنون برای سرعت زیاد جریمه یا خودرواش توقیف‌شده است؛ گفت: جریمه که بارها شده‌ام ولی تاکنون خودروام توقیف نشده است، یکی دو بار فکر می‌کنم پلیس به دنبالم افتاده است ولی توقیف نشده‌ام.

یکی از شهروندان نیشابوری که خود را حسینی و بازنشسته نظامی معرفی می‌کند و در حاشیه بلوار فضل زندگی می‌کند با اشاره به موضوع گزارش گفت: حدود 20 سال است که در این خیابان زندگی می‌کنیم ولی چند سالی است این بلوار در کنار رشد سریع اقتصادی مشکلاتی از این قبل را تجربه می‌کند، سرعت‌های زیاد در کنار سروصدایی که بعضی وقت‌ها مخصوصاً شب‌های تعطیلی تا دیروقت به گوش می‌رسد.

وی ادامه داد: بارها به 110 زنگ‌ زده‌ایم و آنها را در حال گشت دیده‌ایم و تذکر داده‌ایم ولی واقعاً اقدام عملی جز نصب سرعت‌گیر ندیده‌ایم.

این شهروند نیشابوری با اشاره به تصادفاتی که در این بلوار اتفاق افتاده است؛ بیان کرد: معمولاً هفته‌ای شاهد چندین تصادف در این مسیر هستیم، چند وقت قبل هم یک ماشین با سرعت زیاد به خودروی پرایدی که در کنار بلوار پارک بود برخورد کرد، به‌جرأت می‌گویم که خودرو پراید از بین رفت، خدا را شکر کسی درون خودرو نبود وگرنه حتماً سرنشین‌های آن در دم فوت می‌کردند.

خانم جوانی که صاحب یکی از مغازه‌های بلوار معلم است نیز با اشاره به سرعت‌های زیاد خودروها در این مسیر گفت: بعضی وقت‌ها واقعاً برای عبور از این بلوار و رفتن به منزلم که تقریباً در کوچه روبروی مغازه‌ام هست مشکل‌ دارم و به‌سختی عبور می‌کنم، هرچه ساعت‌ها به نیمه‌های شب نزدیک‌تر می‌شود سرعت‌ها نیز افزایش می‌یابند.

وی که صاحب یک مغازه لوازم‌التحریر است؛ ادامه داد: به نظرم تنها راه‌حل مشکل این منطقه نصب تعداد زیادی دوربین کنترل سرعت و حضور مداوم پلیس است که البته به نظر می‌رسد با توجه به عدم اجرای آن تاکنون، دغدغه مسؤولان و نیروی انتظامی نیست.

دادستان نیشابور در رابطه با این موضوع اظهار کرد: تا زمانی که وجود خودروها منجر به اخلال در نظم عمومی نشود، شاید ما اصلاً ورود نکنیم، به‌اصطلاح اگر مزاحمتی برای همسایه‌ها نداشته باشد شاید کار نداشته باشیم.

حجت‌الاسلام غلامرضا اکبری مقدم تصریح کرد: زمانی که منجر به اختلال در نظم عمومی‌ شود ما ورود جدی کرده و می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر کسی در آنجا کاری کند که کسبه از شغلش بیفتد و همسایه‌ها اذیت شوند، به عنوانی که ذکر شد برخورد می‌کنیم.

دادستان نیشابور افزود: هر شبی نزدیک به چهار یا پنج ماشین در آنجا توقیف می‌کنم ولی چه کنیم که فرهنگ‌سازی ما به این سمت رفته که با ماشین‌های آن‌چنانی دور دور کنند، چه سودی به این افراد می‌رسد که بنزین‌های مفت پدرشان را از بین می‌برند، نمی دانم.

اکبری مقدم تصریح کرد: یک خواهشی از رسانه‌ها دارم، بدون اینکه دید خبرنگاری داشته باشید یک هفته روزی یک ساعت دفتر من بیاید و این افرادی که برای رفع توقیف ماشین‌هایشان مراجعه می‌کنند را ببینید، بعضی‌ها با چند نفر می‌آیند تا ماشین را رفع توقیف کنند، برخی‌ها می‌گویند که اصلاً مزاحمت نداشته‌ایم و رفتیم فقط یک دارو بگیریم.

وی گفت: فیلم کسی را داریم که در این خیابان از ماشین پیاده شده است، رقاصی کرده و بعد رفته است، حال این موضوع را تکذیب می‌کنند.

عضو شورای تأمین شهرستان نیشابور تأکید کرد: اگر خیابان را از همین فردا ببندیم همین ماشین‌ها به خیابان‌های دیگر سر ریز می‌شود، خیابان امام به علت وجود بیمارستان‌ها در آن، خط قرمز ما است و حتی اگر یک موتوری تک‌چرخ بزند با آن برخورد جدی می‌کنیم.

اکبری مقدم ادامه داد: ولی گفتیم اینجا کمتر برخورد کنیم، مخصوصاً در مباحث شادی فوتبالی و غیره که مردم یک مقدار تخلیه شوند، به نظرم باید فرهنگ عمومی به این سمت برود که یک مکان تفریحی داشته باشیم که مردم در آن تخلیه شوند.

وی بیان کرد: خیابان امام خمینی(ره) به علت اینکه تعداد این اتفاق کم است حضور افراد چشمگیر است ولی در بلوار فضل چون تعداد زیاد است اگر 50 نفر را بازداشت کنیم دیده نمی‌شود.

دادستان نیشابور گفت: اثر بازداشت و توقیف خودروها دیده نمی‌شود چون شما شلوغی را دیده‌اید ولی برخورد ما را ندیده‌اید.

موضوع فخرفروشی و جولان دادن عده‌ای از جوانان تا جایی پیش رفته است که رهبر انقلاب اسلامی در اردیبهشت‌ماه سال 94 و در دیدار شرکت‌کنندگان در همایش فرماندهان و مدیران و رؤسای عقیدتی و سیاسی نیروی انتظامی، جولان دادن برخی جوان‌های سرمستِ غرورِ ثروت با خودروهای گران‌قیمت در خیابان‌ها را از مظاهر ایجاد ناامنی روانی در جامعه برشمردند و تأکید کرده‌اند که نیروی انتظامی باید برای ابعاد مختلف ناامنی برنامه داشته باشد و با آن‌ها مقابله کند.

انتظار مردم نیشابور نیز بر این است که سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی مد نظر قرار گرفته و با این افراد برخورد جدی صورت بگیرد تا امنیت و آرامش دیگر شهروندان به مخاطره نیفتد.

منبع: خبرگزاری فارس

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها