طعم لذت واقعیت مجازی را تجربه کنید

طعم لذت واقعیت مجازی را تجربه کنید

شاید واقعیت مجازی همان تکنولوژی ای باشد که سال‌هاست طرفداران بازیهای کامپیوتری منتظرش هستند تا بیاید و انقلابی را در تکنولوژی‌های فعلی ایجاد کند. هدست‌های مورد بحث که به تکنولوژی‌ VR گره خورده‌اند، جذابیت‌های بیشماری برای طرفداران فناوری‌های نوین و دنیای مجازی دارند و به همین دلیل بر آن شده‌ایم تا در فرصت حاضر به معرفی آن‌ها بپردازیم.

زمانی را تصور کنید که ناگهان دنیای واقعی شما با دنیای مجازی ادغام ‌گردد و وارد دنیایی تازه ‌شوید! فضایی که به هر سمت قدم بگذارید همه چیز آن را بتوانید احساس کنید. بتوانید با جای‌جای آن تعامل برقرار کنید و بعد از چند ثانیه خود را در آن غوطه‌ور ببینید. آنجا همان جایی است که دیوار بین رؤیاها و واقعیت‌ها در هم می‌شکند و شما به دنیایی مجازی وارد می‌شوید. آنجا دنیای «واقعیت مجازی» است که در ادامه شرح می‌دهیم!

واقعیت مجازی چیست؟

واقعیت مجازی(Virtual Reality) که معمولاً به اختصار با حروف VR نمایش داده می‌شود را می‌توان به مثابه تلاش بشر برای برداشتن مرزهای بین فضای واقعی و فضای مجازی دانست. تکنولوژی مورد بحث یک فناوری نوین است که به ما این امکان را می‌دهد تا یک محیط شبیه‌سازی کامپیوتری یا تعاملی را داشته باشیم. بیشتر محیط‌های VR برای تعامل تصویری انسان و کامپیوتر است اما گروهی از این تکنولوژی‌ها نیز دارای حسگرهای صوتی یا لمسی برای تعامل کاربر هستند.

تکنولوژی‌های مورد نیاز برای واقعیت مجازی

1- نمایشگرهای Stereoscopic که به هدست‌های سه بعدی یا head mounted display معروف‌اند و به اختصار آن‌ها را HMD می‌نامند. این عینک‌ها با ترکیب چند عکس، اعمال اعوجاج نوری واقعی (Realistic optical Distortion) و لنزهای مخصوص، یک تصویر سه بعدی واقعی را تولید می‌کنند. این تصویر توسط چشمان ما به عنوان تصویری که عمق دارد، تفسیر می‌شود.

2- سخت‌افزارهای پیگیری حرکت (Motion Tracking) شامل ژیروسکوپ، شتاب سنج و سایر اجزای ارزان‌قیمت است که در سخت‌افزارهای vreality به کار گرفته شده‌اند. این ابزارها حرکات بدن و چرخش سر را تشخیص می‌دهند. بنابراین نرم‌افزار مربوطه می‌تواند ویوی سه بدی نمایش داده شده را متناسب با حرکات سر تغییر دهد و منظره را از زاویه‌ای مناسب به ما نشان دهد.

3- دستگاه‌های ورودی (Input Device. با به وجود آمدن واقعيت مجازي نیاز به دستگاه‌های ورودی جدید که فراتر از موس و کیبرد باشند، بیشتر حس می‌شود. از این رو دسته‌های بازی و حس کننده‌های حرکات دست و بدن که حرکات بدن و علائم نمایش داده شده با دست را پیگیری می‌کنند و تشخیص می‌دهند، متناسب با تکنولوژی VR ابداع شده‌اند.

4- پلتفرم‌های دسکتاپ و موبایل شامل سخت‌افزار کامپیوتر، سیستم عامل، نرم‌افزارهای واسط برای برقراری ارتباط با دستگاه‌های نمایشگر واقعيت مجازي، فریم ورک‌ها و موتورهای رندر سه بعدی و ابزارهای ساخت آن‌هاست.

منبع: ایتنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • خالد
    0

    این پست زیبا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها