مشاهده ۵ قلاده یوزپلنگ آسیایی در پارک ملی توران

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان از مشاهده 5 قلاده یوزپلنگ آسیایی ( 4 قلاده توله یوز چند ماهه متولد امسال به همراه مادر ) در پارک ملی توران خبرداد.

مشاهده ۵ قلاده یوزپلنگ آسیایی در پارک ملی توران

عباسعلی دامنگیر مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: ماموران اجرایی پارک ملی توران در حین گشت و کنترل مناطق و بازدید از چشمه ها، آبشخورها و تلمبه بادی تازه نصب شده در محدوده پارک در حوزه سرمحیط بانی دلبر موفق به مشاهده 5 قلاده یوزپلنگ شدند.

وی افزود: مشاهده این 5 قلاده یوزپلنگ تنها چند ثانیه طول کشیده که با توجه به اینکه ماموران در زمان مشاهده یوزپلنگ ها در حال حرکت بوده اند و موفق به عکس برداری از این خانواده نشده اند.

دامنگیر تصریح کرد: در ادامه ماموران به تعقیب خانواده یوز پرداخته که با توجه به سرعت بالای حرکت یوزها و شرایط توپوگرافی منطقه تنها برای چند ثانیه موفق به تهیه فیلمی کوتاه از دو قلاده توله شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان ضمن ابراز خرسندی از مشاهده یوزها افزود: ماموران اجرائی پارک حدود 1 ساعت قبل از مشاهده یوزها در همان اطراف موفق به مشاهده 37 راس آهو از طعمه های اصلی یوزها شدند که این مهم خود دلیلی مستند بر پویایی منطقه و امیدواری به رشد و بلوغ توله ها دارد.

عباسعلی دامنگیر با بیان اینکه از ابتدای سال جاری این سومین مورد از مشاهدات یوزپلنگ آسیایی در ذخیرگاه زیستکره خارتوران است گفت: در جایی که حیوانات علفخوار به وفور وجود داشته و حفاظت درستی از آن‌ها صورت گیرد، حضور حیوانات گوشت‌خوار حتمی است و برای حفظ چرخه حیات وحش این مهم می‌طلبد تا حفاظت از یوزپلنگ و پلنگ با جدیت بیشتری پیگیری شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها