رئیس سابق بانک مرکزی: موجودی حساب «آقازاده‌ها» بیشتر از ذخایر ارزی کشور است

عضو کمیسیون اقتصاد مجلس با بیان اینکه دوسال ارز ناشی از صادرات به کشور بازنگشته است گفت: موجودی حساب آقازاده‌ها بیش از ذخایر ارزی در خارج است.

رئیس سابق بانک مرکزی: موجودی حساب «آقازاده‌ها» بیشتر از ذخایر ارزی کشور است

محمود بهمنی یکی از علل مهم مشکلات اقتصادی اخیر را نقدینگی موجود در کشور خواند و اظهار داشت: در پایان سال ۹۱ میزان نقدینگی کشور ۴۳۵ هزار میلیارد تومان بود که امروز به بیش از ۱۷۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

نماینده مردم ساوجبلاغ در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این پول مانند سیل سرکش و اژد‌هایی است که ما بیدارش کردیم. این اژد‌ها راه افتاده است و باید با تمهیداتی جلوی این اژد‌ها را بگیریم.

رئیس سابق بانک مرکزی ادامه داد: باید تیمی تشکیل شده و مشکلات را بررسی کنند و به صورت کارشناسی در قالب اتاق فکر، تصمیمات دقیق برای حل مشکلات کشور بگیرند. مصوبه اجرای این تصمیمات را هم باید از سه قوه گرفت.

وی با انتقاد از بی برنامگی دولت برای ساماندهی بازار ارز و سکه گفت: ما بدون محدودیت به مردم سکه فروختیم حالا افرادی را که به میزان بالا سکه خریده اند را می‌خواهیم تحویل نیروی انتظامی بدهیم و یا امروز می‌گویند می‌خواهیم از خریداران سکه مالیات دریافت کنیم، مالیات را باید زمان خرید و فروش دریافت کرد. این تصمیمات دقیق و بر اساس برنامه‌ریزی نیست.

وی با اعلام مخالفت با استیضاح وزرا گفت: اگر ۱۰ بار هم وزرا تغییر کنند، اما همین فکر و سیاست را اجرایی کنیم فایده‌ای ندارد ما باید سیاست هایمان را اصلاح کنیم، در تمام دنیا سیاست‌های پولی، مالی و ارزی با یکدیگر اتخاذ می‌شود، اما در کشور ما این بسته‌های سیاسی از یکدیگر جداست.

وی تصریح کرد: مردم مجبور هستند پول خود را تبدیل به کالایی کنند که ارزش آن کاهش پیدا نکند و به همین دلیل به سمت خرید ارز و سکه می‌روند.

بهمنی با تاکید بر اینکه کشور در بن بست قرار ندارد و حل مشکلات اقتصادی امکان پذیر است گفت: بحران ۲۰۰۸ اروپا و آمریکا که بوجود آمد از ما خواستند که به آن‌ها راه حل ارائه دهیم. فرزندان ما توانمند و دانا هستند. کشور ما فقیر نیست که این بلا‌ها سرش بیاید، اما تدبیر نمی‌کنیم و از نیرو‌های متخصص بهره نمی‌بریم. از کوزه همان برون تراود که در اوست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اگر این روند ادامه یابد، هم دولت مقصر است و هم مجلس، افرادی در کشور حضور دارند که می‌دانند باید چه کرد. ما تجربه تحریم سال ۹۰ و سال ۹۱ را پشت سر گذاشته ایم. در سال ۹۱ فروش نفت ما به ۷۰۰ هزار بشکه رسید و امروز ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه نفت می‌فروشیم. درست است که قیمت نفت در آن زمان ۱۱۰ دلار بود و امروز ۸۰ دلار است، اما به نسبت افزایش فروش نفت، امروز همان درآمد را کسب خواهیم کرد.

رئیس سابق بانک مرکزی با تاکید بر لزوم استقلال بانک مرکزی گفت: باید اجازه دهند که بانک مرکزی مستقل باشد. امروز بانک مرکزی مستقل نیست. نباید بخشنامه‌های ارزی از سوی ریاست جمهوری صادر شود. یکی از زحمت‌های ما در دولت نهم این بود که بگوییم بانک مرکزی ما مستقل است و به همین دلیل آمریکا و غرب حق بلوکه کردن پول‌های ما را ندارند. وقتی بخشنامه‌های ارزی توسط دولت صادر می‌شود این پیام را می‌دهیم که بانک مرکزی مستقل نیست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دو سال ارز ناشی از صادرات به کشور ما بازنگشته است. چرا امروز اعلام می‌کنند ۱۴۸ میلیارد دلار موجودی حساب آقازاده‌های ما در بانک‌های خارجی است. ذخایر کشور ما این قدر نیست، یعنی بیش از ذخایر ارزی کشور ما موجودی حساب آقازاده‌ها در خارج از کشور است.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس تصریح کرد: این ۵ هزار آقازاده در خارج از کشور چه می‌کنند؟ گفته می‌شود ۳۰۰ نفر از آن‌ها درس می‌خوانند. بقیه آن‌ها چه می‌کنند؟ دولت باید به این موضوع رسیدگی کند. قانون، تکلیف را روشن کرده است. نظارت بر موسسات پولی و بانکی با بانک مرکزی است و مسئول نظارت بر دولت نیز سازمان بازرسی و دیوان محاسبات است، باید گزارش شفاف در این خصوص ارائه شود.

وی اظهار داشت: سال ۹۱ وضعیت تحریم‌ها خیلی بدتر از امروز بود. اجازه نمی‌دادند یک دلار وارد ایران شود، تمام پول‌های ما بلوکه بود، نفت نمی‌خریدند، بانک‌های ما تحریم بودند، صرافی‌ها برای ما کار می‌کردند. اما امروز می‌گویند صرافی‌ها قاچاقچی هستند، این سیاست اشتباه است.

بهمنی گفت: استیضاح مشکلی را حل نمی‌کند، باید افرادی دانا که دارای تجربه و تخصص هستند انتخاب شوند. برخی مدیران سیستم بانکی ما ضعیف هستند. مجلس قانون وضع می‌کند، اما اجرا نمی‌شود.

منبع: انتخاب

1515

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 10
  • مدیا
    0

    تو نیز تواین خیانت به مردم در این ارتباط بی تقصیر نیستی اقای رییس سابق بانک مرکزی ، تمام مجوزات بانک های خصوصی و موسسات اعتباری خلق الساعه که با سپرده گذاران اینگونه رفتار کردند در زمان ریاست شما صادر شد ه است ، کجای کاری اخوی؟

  • کارگر بیکار
    0

    امان از بی عدالتی .دل ما فقیران رابیشتر خون نکنید

  • امیر کبیر
    0

    لابد دستگاه قضای ما خراب دارد و گرنه این همه فساد نمی شد آقازاده ها را با آقاهایشان باید به دست قانون و دار مجازات سپرد تا خون شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی پامال نشود. دستگاه قضای ما باید خواب باشد آن وقت خزانه داری امریکا اینها را کشف کند؟؟؟؟

  • فرشید
    0

    چرا کسی تحقیق نمیکنه ببینه این همه پول را چطوری واز کجا به دست اوردن ؟البته همه چی برای ملت روشنه مسئله اینه که چرا باباهای این آقازاده ها (آقاها) چرا هنوز تو حکومت سر پستاشونن ومجازات نمیشن؟

  • مهمان
    0

    این به اصطلاح آقا زاده ها از کجا آورده اند ؟ باغ بالا یا آسیاب پایین داشته اند ؟ کلنگ زده اند ؟پس عدالت در این کشور کجا رفته ؟آیا در این همه قانون که درست کرده اند ف نمی توانند جلوی آن ها را بگیرند ؟ در ضمن این ها آقا زاده نیستند و فقط آقا امام زمان آقا می باشد و بس .

  • رحیم
    0

    وقتی بانک مرکزی مستقل نباشد میشود اینکه رییس مالیات میگوید لیست خریداران شفاف سکه را دارد وانها بدلیل خرید شفاف باید مالیات بدهنددرحالیکه بانک مرکزی آنرا معاف ازمالیات اعلام کرده بود والا ن سکوت کرده هیچ خبرنگاری نمیرود توضیح بخواهد دیگر میشود به فراخوان های این نهاد اعتماد کرد

  • علی اصغر سهرابفر
    0

    بنام خداوند يكتا با احترام ، احسن به شما با اين نظارت شديد خسته نباشيد وتشكرفراوان از اين همه تلاش شما!

  • بهنام
    0

    من اگه جای دونالد ترامپ بودم اولین کاری که میکردم این آقازاده هارا از کشورم اخراج میکردم. و هر کشوری که میخواهست به اینها راه دهد یه جریمه سنگین وضع می کردم.

  • بهروز
    0

    سلام.سالهاست که قراراست قانون از کجا آورده ایددرزمینه بررسی اموال مسئولین تصویب شود اماهمچنان مسکوت مانده ،به گفته سخنگوی قوه قضاییه در اینباره چندسال پیش قانونی تصویب شده که ناقص و کارایی وضمانت اجرایی وقانونی لازم راندارد(نقل به مضمون)نمایندگان مومن وصدیق مجلس اعم از مسلمان وغیرمسلمان و نه عافیت طلبها وشریک مفت خورها باید تلاش کنند این قانون آنگونه که قوه قضاییه می خواهد هرچه زودترتصویب شودتاغارتگران بیت المال مشخص و اموالشان مصادره و به بیت المال مستردشودمتاسفانه عده ای از مقامات و نمایندگان با تصویب این قانون مخالفندومقاومت میکننداینها خائن هستندو به مردم باید معرفی شوندخانم رییس جمهور کره جنوبی به اتهام نقش داشتن در سوئ استفاده مالی یکی از دوستانش ازکاربرکنارومحکوم به سی سال زندان شدامادرکشورما طوفان فسادوخیانت غوغا می کند قبل از اینکه دیرشودوکاسه صبرملت بسرآید مسئولین خدمتگزار اقدامی بکنند وگرنه آتش تروخشک را باهم می سوزاند.

  • یک باستان شناس
    0

    پیامبر خدا محمد مصطفی ( که درود خدا بر او باد) در روایتی فرمود:روزگاری خواهد آمد که دین خدا تکه تکه خواهد شد. سنت من در نزد آنان بدعت و بدعت در نزد آنان سنت باشد ، شخصیت های بزرگ در نزد آنها حیله گر خوانده می شوند و اشخاص حیله گر در نزد مردم، با شخصیت و وزین خوانده شوند .مومن در نزد آنان حقیر و بی مقدار می شود و فاسق به پیش آنها محترم و ارجمند باشد ، کودکانشان پلید و گستاخ و بی ادب و زنانشان بی باک و بی شرم و بی حیا شوند، پناه بردن به آنها خواری و اعتماد به آنان ذلت و درخواست چیزی از آنها نمودن، جامه درویشی به تن کردن و مایه بیچارگی و ننگ است .در آن هنگام خداوند ، آنان را از باران به هنگام، محروم سازد و در وقت نامناسب بر آنها ببارد . متاسفانه حالا شرایط دقیقآ همینگونه است که حضرت فرمودند: مانی بر مردم بیاید که شکم هاشان خدایان آنها شود، و زنانشان قبله گاهشان و پول شان دین شان شود و کالاهای دنیوی را مایه شرف و اعتبار و ارزش خویش دانند .از ایمان جز نامی و از اسلام جز آثاری و از قرآن جز درس نماند. ساختمان های مسجدهایشان آباد باشد ولی دلهایشان از جهت هدایت خدا خراب شود .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها