آخوندی خبر داد

آغاز طرح تحولات فناورانه صنعت ریلی در کشور

وزیر راه و شهرسازی گفت: پروژه برقی سازی خط آهن گرمسار – اینچه برون آغاز تحول فناورانه در صنعت ریلی کشور است.

آغاز طرح تحولات فناورانه صنعت ریلی در کشور

عباس آخوندی در مراسم آغاز به کار پروژه برقی سازی راه‌آهن گرمسار اینچه برون که با حضور نمایندگان راه آهن روسیه و برخی از مقامات کشورمان و همچنین برخی از نمایندگان مجلس برگزار شد گفت: ارزش این قراداد 1.2 میلیارد یورو است و امروز شاهد تحول فناورانه در صنعت حمل و نقل کشورمان هستیم و از لکوموتیوهای دیزلی عبور کرده و به سمت لکوموتیوهای برقی با قدرت بالاتر ایمنی بیشتر و سریعتر پیش می‌رویم و این فناوری برای کشورمان که مسیرهای کوهستانی دارد بسیار حائز اهمیت است.

وی با تاکید بر اینکه پروژه برقی سازی راه آهن گرمسار - اینچه برون آغاز تحول فناورانه در ایران است، گفت: البته راه آهن برقی در مسیر تبریز به سمت جلفا وجود داشت اما این پروژه از این جهت حائز اهمیت است که شبکه ریلی به سمت ورود لکوموتیوهای دیزلی پیش می‌رود و من این پیشرفت در صنعت ریلی را به مردم کشورمان از جمله مردم چهار استانی که این خط آهن از آنها عبور می‌کند از جمله تهران ، سمنان، مازندران و گلستان تبریک می‌گویم.

وزیر راه و شهرسازی با ابراز تشکر از مقام معظم رهبری درباره مجوزهایی که برای اجرای این پروژه صادر کرده‌اند، گفت: جا دارد از رهبری سپاس داشته باشم برای مجوزی که صادر کردند تا تامین مالی 15 درصدی برای این پروژه از صندوق توسعه ملی انجام شود.

آخوندی ادامه داد: طول این مسیر 495 کیلومتر است که سرعت حمل بار را به دو برابر و قدرت حمل بار را به چهار برابر می‌رساند و می‌توانیم در این مسیر 10 میلیون تن بار جابجا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که پروژه خط آهن گرگان اینچه برون افتتاح می‌کردیم گفتند در ایران گلوگاه‌هایی وجود دارد که امروز در حال مرتفع‌سازی این گلوگاه‌ها هستیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برقی شدن شبکه ریلی به مسیر گرمسار - اینچه برون محدود نمی‌شود گفت: پروژه برقی شدن خط آهن تهران - مشهد را در دستور کار داریم و گفت‌وگوهای مهمی با راه آهن روسیه برای برقی شدن دو مسیر دیگر خواهیم داشت.

وی با اشاره به مذاکرات با روس‌ها برای برقی شدن دو مسیر دیگر گفت: برای برقی شدن خط آهن خواف به بافق که ظرفیت جابجایی بیش از میلیارد تن بار در این مسیر وجود دارد و همچنین برقی کردن راه‌آهن سرخس به سمت بندرعباس با روس‌ها در حال مذاکره هستیم و امیدوارم به توافق برسیم.

آخوندی ادامه داد: موضوع مهم در شروع به کار این پروژه موقعیت اجرای آن است سه ماه پیش که در روسیه با همکاران روسی‌مان توافق کردیم روز اجرای این قرارداد 11 تیر باشد هنوز آمریکا از برجام خارج نشده بود اما امروز در شرایطی پروژه شروع به کار کرد که آمریکا از برجام خارج شده است و این بزرگترین نشانه برای این است که ما به تعهدات خود عمل می‌کنیم و برجام همچنان بین ایران و سایر همپیمان‌مان جریان دارد.

آخوندی افزود: به رغم تمام فشارهای آمریکا و ترامپ علیه ایران امروز قرارداد 1.2 میلیارد یورویی بین ایران و روسیه آغاز شد و ایران نشان داد به تعهدات خود پایبند است.

وی افزود: در طول مسیر 495 کیلومتری راه آهن برقی گرمسار اینچه برون 31 ایستگاه، 95 تونل وجود دارد و این نشان می‌دهد که پروژه‌های سخت و پیچیده‌ای را در ایران به اجرا دربیاوریم.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها