برخورد دستگاه قضا با برخی آسیب های اجتماعی اعتمادساز نیست

رئیس انجمن جامعه شناسی ایران گفت: نحوه برخورد نظام رسانه ای و دستگاه قضا با برخی آسیب های اجتماعی مانند آزارهای جنسی، حرفه ای و اعتمادساز نیست، این مهمترین اشکال است و باید در قدم اول اصلاح شود.

برخورد دستگاه قضا با برخی آسیب های اجتماعی اعتمادساز نیست

حسین سراج زاده افزود: آزارهای جنسی و برخی رفتارهای ناهنجار در جامعه رو به افزایش است و برخی هم به صورت نامتعارف و دور از انتظار جلوه و بروز پیدا می کند.


وی ادامه داد: مواردی از آزارهای جنسی که در دبیرستانی در تهران و در شهر کوچک ایرانشهر پیش آمد، نوع نامتعارفی از آزار محسوب می شود.


این جامعه شناس تاکید کرد: وقتی چنین حوادثی اتفاق می افتد، آنچه که انعکاس می یابد به مثابه کوه یخی است که فقط نوک آن پیداست، اما آنچه مهم است این است که موضوع آزارهای جنسی در جامعه مسئله ای بسیار مهم و جدی در جامعه ماست.


وی خاطرنشان کرد: آنچه در این گونه موارد مهم است، این است، زمانی که این طور پدیده ها به وجود می آید بلافاصله فضای عاطفی و هیجانی ایجاد می شود که خیلی طبیعی است، چون این گونه حوادث افکار عمومی را جریحه دار می کند.

سراج زاده تصریح کرد: دستگاه های اجرایی و تا حد زیادی نظام رسانه ای، فضاهای علمی و دانشگاهی به دور از فضاهای هیجانی و عاطفی ایجاد شده پیرامون این نوع پدیده ها، این مسائل را ریشه یابی و علت یابی کنند، سپس اقداماتی را پیشنهاد کنند و می بایست به صورت کارشناسانه به این موضوعات ورود پیدا کنند.
وی تاکید کرد: دستگاه قضایی در حین اینکه نباید با این مسائل عاطفی برخورد کند و تحت تاثیر قرار گیرد، نباید به نحوی برخورد کند که احساس شود و نشان دهد که می خواهد پرده پوشی کند و افکار عمومی و اعتماد عمومی را از بین ببرد.


رئیس انجمن جامعه شناسی ایران در پاسخ به این سوال که آیا فکر می کنید در حوادث آزارهای جنسی اخیر این اعتماد کاهش یافته است و چنین برداشتی در جامعه وجود دارد؟ گفت: بله این چنین است، وقتی که می شنویم خطیب نماز جمعه ایرانشهر عددی از آزارهای جنسی را مطرح می کند و اطلاعاتی در این خصوص می دهد، می توان گفت که این مسئله در شهر کوچکی که هنوز دارای بافت سنتی است یک فاجعه است، اما برخورد دستگاه قضا این است که موضوع را انکار کند و مثل این است که می خواهد پرده پوشی کند.
وی تاکیدکرد: این دست موارد برای افکار عمومی و جامعه مهم است اگر بخواهیم واقعیت ها را بپوشانیم، نتیجه خوبی در بر ندارد، باید با دقیق، حرفه ای و واقع بینانه با این مسائل برخورد شود.

منبع: بهداشت نیوز

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها