خبرفوری از ترمیم کابینه، در آستانه سالگرد رای اعتماد به دولت دوازدهم گزارش می‌دهد

وداع با 4عضو کابینه: سیف، نوبخت، کرباسیان و شاید شریعتمداری!

حال و روز اقتصاد، ترمیم کابینه را گریزناپذیر کرده است. روحانی که دی‌ماه سال پیش با وجود حجم بالای اعتراضات، حاضر نشد دست به ترکیب دولت بزند، حالا در موقعیتی قرار گرفته که گفته می‌شود چاره‌ای جز ترمیم تیم اقتصادی ندارد.

وداع با 4عضو کابینه: سیف، نوبخت، کرباسیان و شاید شریعتمداری!

ابتدای سال جاری حسن روحانی در نطقی، به وزرای کابینه هشدار داد که سکوت خود را شکسته و در دفاع از برنامه‌های دولت با مردم صحبت کنند. هشداری که از نظر برخی، نوعی اولتیماتوم برای برخی وزرا به‌شمار می‌رفت.
پس از این هشدار اما سکوت‌ها درباره حال و روز اقتصاد ادامه یافت تا اینکه سرانجام جهش قیمت دلار، سکه، خودرو و مسکن، موجی تازه از نارضایتی را به دنبال آورد. نارضایتی‌هایی که از بازار شروع شد.
در واکنش به اعتراضات درباره وضع بازار که پس از خروج دونالد ترامپ از برجام به اوج خود رسید، برخی چهره‌های سیاسی خواستار ترمیم تیم اقتصادی کابینه شدند. نگاه‌ها به وزرایی دوخته شد که در بحران ارزی نقش داشتند و یا دست‌کم وضعیت بازار را آشفته کرده بودند.
در چنین شرایطی، وزرا خیلی زود دست به‌کار شدند تا از موقعیت خود در پاستور دفاع کنند. وزیر ارتباطات پیش‌قدم شد و نام شرکت‌هایی را افشا کرد که گفته می‌شد با ارز دولتی 4200 تومانی، سودجویی کرده‌اند. پای چند اسم هم به میان آمد که 33میلیون یورو گوشی تلفن همراه وارد کرده و آن را با دلار 7500 تومانی فروخته‌اند!
وزیر صنعت، معدن و تجارت اما در مقابل فهرست دلار دولتی بگیرها مقاومت کرد. با وجود دستور صریح رئیس‌جمهور در جمع مدیران اجرایی، شریعتمداری از انتشار فهرست دلاربگیرها خودداری کرد تا آنکه سرانجام فشارهای رسانه‌ای او را واداشت تا در نامه‌ای به رئیس‌کل بانک مرکزی از وی بخواهد لیست یادشده را منتشر کند.
لیست منتشر شد اما کامل نبود. گفته می‌شود لیست منتشر شده در بهترین حالت، تنها 30درصد از مجموع حجم واردات را پوشش می‌دهد. رئیس‌جمهور دوباره امروز به شریعتمداری دستور داده است که لیست واردکنندگان خودرو را منتشر کند. در این فهرست جای واردکنندگان دارو هم خالیست که وزیر بهداشت باید در این رابطه اقدام کند.
با همه این تحرکات، هنوز نام چند عضو کابینه برده می‌شود که قرار است قربانی شرایط اقتصادی جدید باشند. یکی از آنها سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی است. مدیری که از طوفان صندوق‌های قرض‌الحسنه و حوادث دی‌ماه پارسال به سلامت عبور کرد، حالا دوباره در آستانه تغییر قرار گرفته است. از طیب‌نیا، وزیر پیشین اقتصاد و مظاهری رئیس‌کل بانک مرکزی در دولت اصلاحات به‌عنوان جانشین‌های احتمالی وی نام برده می‌شود.
دیگر چهره‌ای که شاید از قطار دولت پیاده شود، کرباسیان، وزیر اقتصاد است. او که چندی قبل در اوج بحران ارزی، شرایط اقتصادی را «خوب» ارزیابی کرده بود، شاید جای خود را به مدیری با کارآمدی بیشتر دهد. بیش از 180 نماینده مجلس در نامه‌ای به رئیس‌جمهور ترمیم تیم اقتصادی دولت را خواستار شده‌اند و شاید تغییر کرباسیان، پاسخی به این مطالبه باشد.
فشارها برای تغییر شریعتمداری هم بالا گرفته است. معاون او بود که توصیف شرایط اقتصادی را «چرت و پرت رسانه‌ها» نامیده بود. او امروز با انتشار نصف و نیمه لیست ارز دولتی بگیرها، سعی کرد جایگاه خود در دولت را حفظ کند اما معلوم نیست این وضعیت دوام زیادی داشته باشد.
به‌جز اینها، عبدالله ناصری از چهره‌های اصلاح‌طلب امروز گفته ممکن است نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه هم برکنار شود. نوبخت هم از ان دست چهره‌هایی در دولت است که متهم شده در قبال بحران اقتصادی منفعل عمل کرده است. او به‌عنوان سخنگوی دولت در اوج بحران نتوانست به‌خوبی مواضع دولت را تبیین کند.
از علی ربیعی وزیر کار هم به‌عنوان یک وزیر اقتصادی دیگر نام برده می شود که ممکن است از سمت خود کنار برود. بیش از 50 نماینده طرح استیضاح او را به جریان انداخته‌اند. ربیعی هرچند مسئولیت مستقیمی در بحران ارزی نداشته اما در زمینه بحران اشتغال هنوز از طرف منتقدان متهم دانسته می‌شود. وضعیت ربیعی در کابینه درست مانند آخوندی است. این دو وزیر این روزها کمتر در رسانه‌ها آفتابی می‌شوند تا شاید شعله‌های آتش انتقادهای رسانه‌ای دامن آنها را نگیرد.
همه این پیش‌بینی‌ها البته حدس و گمان است. واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفته کسی نمی‌داند روحانی چه تصمیمی درباره وزرا خواهد گرفت. رئیس‌جمهور در دوره نخست خود نشان داد که برخلاف محمود احمدی‌نژاد علاقه‌ای به تغییرات پیاپی وزرا ندارد. با این حال شدت اعتراضات به عملکرد اقتصادی دولت حاکی از آن است که روحانی چاره‌ای جز اصلاحات در تیم اقتصادی ندارد.
اصلاح‌طلبان و اصولگرایان به دقت موقعیت کرسی‌های خود در دولت را رصد می‌کنند. شاید همین تبعات سیاسی ترمیم تیم اقتصادی دولت، کار روحانی برای خداحافظی با برخی همکارانش را سخت کرده است.
منبع: خبر فوری

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 27
  • بیکار
    0

    همشون باید عوض بشن چها فقط 4 نفر خود روحانی هم باید عوض بشه شیخ جماعت به خدا قسم به درد مملکت داری نمیخوره همون منبرشون برن بهتره

    نظرات شما -
    • یوسف
      0

      با عرض سلام و ادب چون خودتان نظر خواسته آید حتما در امانیم که نظر بدیم پس به نظر بنده که توی توده مردم زندگی میکنم اینست که غیر از مقام رهبری بهتر است تغیر اساسی در هر سه قوه ایجاد شود نه 3 نفر از کابینه دولت بعنوان مثال دولت و مجلس منحل و انتخابات زود هنگام برقرار شود تا اینکه مردم مجددا قوه مجریه و مقننه را انتخاب و مقام رهبری هم دیگر مسئولین منتسب به رهبری را تغیر دهد چون نظر مردم غیر از آنیست که شما ها تصور میکنید با احترام فراوان

  • ج
    0

    هر مسئول یا وزیر نالایق باید عزل گردد‌. در ضمن به رده های خیلی خیلی پایین تر تنزل مقام یابد هرچهارتاشون برند

  • Marshal
    0

    بنظر من باید علاوه بر اینها وزیر نیرو و وزیر کار هم عوض بشه . وزیر نیرو واقعا در این وضع بی آبی ناتوان هست و از وزیرکشور هم راضی نیستم در مورد خلع سلاح نیرو های امنیتی در مقابل اغتشاشات. وزیر کار هم چیز خاصی ازشون ندیدم و ای کاش عوض بشه و با مطالبه وزیر بعدی شاید کارخانه ها به حرکت در اومد

    نظرات شما -
    • نوروزی
      0

      سلام نظر بنده اینست که غیر از رهبری دیگر مقامات همه از دم باید عوض شوند نه تنها 4 نفر از دولت مردان حتی نمایندگی هم اصلا دولت و نمایندگان را منحل و مجددا انتخابات انجام شود

  • dr
    0

    شریعتمداری و سیف باید هر چه سریعتر برکنار بشن

    نظرات شما -
    • پارسا
      0

      همین امروز

  • مریم
    0

    مردم صبرشان تموم شده فقیر فقیر تر شد ثروتمند ثروتمند تر مسولین جدیتر عمل کنند وفکر پول بیشتر جیب خود نباشند زندگی خوب حق هر شهروند ایرانی ست پس رسیدگی کنید پست دست شما مسئولان امانت است

  • عیسی کمایی
    0

    پسرعمه هاش برن پسرخاله هاش بیان بجاشون فایده نداره کشور اقتصاددان میخواد نه فامیل بازی

  • رسول
    0

    با تغییر سه چهار نفر درست بشو نیست کلا باید از اول بکوبن بسازن داریم به فنا میریم 28 سالمون شده نمیتونیم اسم ازدواج بیاریم نه شغل مطمئن نه حقوق خوب نه شرایط تشکیل زندگی خونه هم که کلا اسمش رو نیاریم

  • سرباز گمنام
    0

    هر ۴ نفر در مظان اتهامات متعدد قرار دارند که باید ضمن برکناری آنها؛عملکردشان توسط مامورین مستقل سازمان بازرسی مورد بررسی قرار گیرد.

  • خانم کوهکن
    0

    فقط می تونم بگم که متاسفم واسه همه تون که ملکلت خودتون را با نجاست یکی کرده اید مردم را بد بخت فقط فقط خودتان را می بیند

  • کوهکن
    0

    روحانی بره به نظر من ملکت بر می گرده به روال عادی خوش

  • عباس
    0

    کاش واعظی هم به جمع این ۴ نفر می پیوست...

  • داود کریمی
    0

    داود کریمی: ملت بزرگ ایران اقتصاد . صنعت . تولید و اشتغال کشور تحت تاثیر تحریمها و فشارهای آمریکای دیکتاتور و همدستان معلوم الحالش به این روز تاسف بار و غیر قابل تحمل نه افتاده است بلکه تحت تاثیر اصل یکصد و سی هشتم قانون اساسی کشور و اختیارات بی حد و حصری که این اصل به قوه مجریه و هیئت دولت داده بوجود آمده است و عدم خویشتنداری آندسته از مسؤلین و مدیران دولتی که با سو استفاده از جایگاه خود و با بهره برداری از دامنه گسترده این اصل زمینه های رانت . ویژه خواری و خیانت را ایجاد کرده و آثار و طبعات منفی آن را مضاعف کرده است و همچنین مجلس شورای اسلامی هم آن نظارت لازم را بر عملکرد دولت نداشته که باعث شده در کشور قاچاق . واردات بی رویه . نابودی صنعت و تولید و بیکاری رقم بخورد . عدم ثبات در آئین نامه های مصوب هیئت دولت در به هم ریختن ارکان و اصول مدیریت امور اقتصادی جامعه بیداد کرده و هر روز به همین دلیل فاصله طبقاتی بیشتر و بیشتر شده و قوی قویتر و ضعیف تر بشود. تا حدی که امنیت ملی کشور از ناحیه اقتصاد . تولید و معاش آحاد جامعه در معرض خطر قرار بگیرد. آیا ملت ایران این همه شهید دادند . این همه از نظام جمهوری اسلامی حمایت کردند که این حال و روز کشور باشد؟ همه مردم کشور از نماینده گان مجلس حوزه انتخابی خود باید بخواهند که در اصل یکصدوسی هشتم قانون اساسی اصلاحات اساسی صورت بگیرد و اختیارات دولت محدود شود و قوانین مهم و تاثیر گذار در امور کلان جامعه در مجلس تولید شود و دولت فقط مجری آن باشد تا کشور و مردم از این تصمیمات یک شبه غیر کارشناسی و هدف دار دولت که تقریبا در همه دولتهای بعد از انقلاب به چشم میخورد و مملکت را به این روز فلاکت بار انداخته نجات پیدا کند.. لطفا این خواسته را در تا آنجا که میشود پخش کنید تا این مهم به یک خواسته ملی تبدیل شود. ملت ایران 40 سال در برابر دشمنان بیشمار خارجی ایستاده گی کرد تا کیان . دین و ایمان خود را حفظ کنند و در تمام عرصه ها هم سربلند از امتحان در آمد است . پس همین ملت میتواند این اخلاگران بی رحم بی تعهد داخلی را هم از سر راه اهداف شرافتمندانه انقلاب اسلامی برداشته و با استقرار قوانین جامع و مانع . آرامش و آسایش مردم کشور را تامین کند. بسم الله.

  • نريماني
    0

    سلام، اقايان دكتر ربيعي ورحماني فضلي نيز وتيم همراه بايد از كابينه خداحافظي نمايد، بحث اشتغال وكاستي هاي موجود براي همگان مسجل است، در اقتصادي ودغدغه هاي موجود وزارت كشور در راس هرم بوده، استانداران، فرمانداران مديريت بهينه انجام ندادند، صداي هرفرد از شهرستانها بوده اقايان چه اقدامي انجام دادند؟برگرديم بسخنان وزير كشورفقط در حد صحبت بوده واقدام عملي صورت نپذيرفته، نمونه بارز چندميليون اتباع افغاني در كشور، تمام فرصت هاي اشتغالزايي را از هم وطنان ربودند، چرا، چراغي كه بخونه رواست به..... حرام است، بارها مقام معظم رهبري فرمودند عمل؟ اقاي فضلي در اين مدت طولاني و كابينه مديريت او چه اقدامي انجام دادند(( اون پديده شانديزاقايان و غيره...

  • علیرضا
    0

    بی لیاقتترین ها

  • ح ر ه
    0

    ۱) اقتصاد و مدیریت قطعا از ورزش مهمتر است. ۲) علوم نوین اقتصاد و مدیریت و حتی ورزش سوغات خارجه اند و متاسفانه هنوز بومی نشده اند. ۳) نتایج عالی حاصل از اعتماد درست به مربیان تراز اول خارجی ورزشی، منجر به کشف استعدادهای ملی و حتی ایجاد زمینه انتقال دانش روز دنیا در فوتبال و والیبال و وزنه برداری و ... به ایران شده است. ۴) چرا نباید در عرصه های مهم اقتصاد و مدیریت کشور که با مشکلات جدی مواجهیم، از داشمندان تراز اول دنبا و حداقل دانشمندان ایرانی موفق فعال جهت مشاوره و اجرا در داخل کشور دعوت و به شیوه درست استفاده نکنیم. ۵) همین پیشنهاد را امیرکبیر اجرا فرموده بودند در دارالفنون و اجرای برنامه های توسعه و آبادانی کشور.

  • حسین
    0

    هیچ فرقی برای مردم نداره چهارتا دزد سیر میرن چهار دزد گشنه میان سر کار مردم میمونن با هزاران بدبختی

  • بی نام
    0

    به نظر من تغییرات اساسی می خواهد همه کا بینه به جزیکی دو وزیر همه ناکارمدند روحانی اگر میخواهد ناکارآمدترین بعد جنگ نبا شد زود فکری به حال مردم بکند که روز به روز فقیر می شوند پس کو شعارفقرزدایی

  • مهدى
    0

    به نظرم آقايان شريعتمدارى،سيف،كرباسيان،نوبخت و مشاورين اقتصادى آقاى روحانى(نيلى و نهاونديان) بهتر است تغيير يابند، و بجاى كرباسيان،آقاى طيب نيا وزير اقتصاد شوند.در اين برهه كه ركود و تورم را توأمان داريم،نياز به تيم اقتصادى خوش فكر و چابك داريم كه تورم را كاهش و چرخ اقتصاد را به حركت درآورند.البته نقش وزارت خارجه نيز بسيار مهم است و بايد از توانمنديهاى آقاى ظريف ، بيشتر بهره برد، چرا كه قسمت مهمى از تكانه هاى اقتصادى وارده (و نيز قسمتى از راه حل مواجهه با آن) به روابط سياسى و اقتصادى ايران با ساير دول خارجى دارد.

  • مجید قربانوند
    0

    هر چه سریعتر باید این اعضای کابینه عوض بشه حتی نباید دقیقه به ساعت تبدیل بشه چون زمان تنگه باید اعضای اقتصادی اعتماد سازی کنن تا مردم به حرفاشون باور کنن

  • S.a
    0

    این خانه از پای بست ویرانست..........

  • S.a
    0

    البته وزیر بهداشت هم با بی برنامگی ها و ادعای بزرگ ۱۸ هزار میلیارد بدهی دست دولت گذاشت......مردی با عقاید پوپولیستی....

  • ذوالقرنین
    0

    الان شما دفترچه خدمات درمانی داشته باشی یعنی کاغذ پاره پزشک خانواده وفرم ارجاع خیات ودزدی بود چرا وزیر بهداشت نالایق رو عوض نمی کنید ...ماهی 400 هزار تومان هزینه بدی به بیمه بعد بگن ما مثل اروپایی ها فقط در صورت ضرورت پول نمی گیریم شما الکی میری دکتر ازاد حساب میشه صد رحمت به دزد

  • یامی
    0

    هر کی بیاد دیگه اوضاع بهتر نمیشه

  • e.m
    0

    هرچه سریعتر.فقط زود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها