مدارس لاکچری؛ والدین پرداخت می‌کنند، آموزش و پرورش تکذیب

هر ساله یکی از موضوعات مورد شکایت خانواده ها، اخذ وجه به هنگام ثبت نام مدارس است.

مدارس لاکچری؛ والدین پرداخت می‌کنند، آموزش و پرورش تکذیب

آموزش و پرورش هرساله در بخشنامه‌های مختلف اعلام می‌کنند مدارس دولتی حق گرفتن شهریه از خانواده‌ها را ندارنداما برخی از مدارس دولتی به بهانه‌های مختلف با ارائه برنامه‌های جانبی از خانواده‌ها پول می‌گیرند.

شهریه های مدارس خاص

هزینه‌های غیر قابل باور شماری از مدارس غیر دولتی صدای خیلی‌ها را در آورده است. خبرنگار روزنامه ایران در پیگیری‌هایش به این نتیجه رسید که تعدادی از مدارس سرشناس تهران تا حداکثر مبلغ 100 میلیون تومان هم از والدین پول دریافت می‌کنند. در همین شهر مدارسی هستند که با قدرت و نفوذ صاحبانشان هر چقدر که دلشان بخواهد پول می‌گیرند و مدیرانشان هم ترسی از نظارت بر شهریه‌های نجومی ندارند. این مدارس معمولاً بر خاص بودن کیفیت آموزشی خود مانور می‌دهند. بر اساس پرس و جوهای انجام شده از والدینی که فرزندانشان را در این مدارس ثبت‌نام کرده‌اند هزینه ثابت همان هزینه‌ای است که آموزش و پرورش مصوب کرده است اما خانواده‌ها برای فوق برنامه‌های مختلف هزینه‌های بسیاری پرداخت می‌کنند.

در این رابطه وزیر آموزش و پرورش گفته است: اگر شهریه‌ای که اخذ می‌شود با شهریه مصوب مغایر باشد پیامکی برای اولیاء ارسال می‌شود که می‌توانند بر اساس آن اعتراض کنند. ضمنا منتظر شکایت اولیاء نمی‌مانیم و خود ما هم رسیدگی می‌کنیم زیرا اولیا وقتی با چنین مغایرت‌هایی مواجه می‌شوند به علت نگرانی از بداخلاقی با فرزندشان در مدرسه ممکن است شکایت خود را منعکس نکنند؛ اگر مغایرت وجود داشته باشد ادارات ما وارد عمل می‌شوند.
همچنین وی تأکید کرده است: اصرار اولیاء برای مدارس خاص به‌دلیل کیفیت بالاست و در تلاشیم به سمتی برویم که برابری‌های کیفیتی ایجاد کنیم. البته در فرصت مناسبی در شهریور گزارشی به مردم پیرو تلاش‌هایی که برای برابری در کیفیت انجام می‌دهیم ارائه خواهیم کرد.
با این همه 4 مدرسه خاص در حدود 40 تا 100 میلیون تومان از خانواده‌ها شهریه دریافت می‌کنند.

چند سالی می‌شود که وزارت آموزش و پرورش برای برقراری عدالت آموزشی و یکسان‌سازی شهریه مدارس غیر دولتی الگوی را طراحی کرده تا مدیران مدارس بر اساس آن از خانواده‌ها شهریه دریافت کنند. الگویی که در کمتر مدرسه غیر دولتی اجرایی شده است.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش درباره حداقل و حداکثر شهریه مصوب مدارس غیردولتی در تهران گفته است: حداقل شهریه در دوره ابتدایی امسال به ۲ میلیون و ۶۵۲ هزار تومان رسیده است. حداقل شهریه در متوسطه اول امسال به ۳ میلیون و ۶۲۸ هزار تومان رسیده است. حداقل شهریه در متوسطه دوم امسال به ۴ میلیون و ۱۸۲ هزار تومان رسیده است.
مجتبی زینی وند تأکید کرده است: سقف و حداکثر شهریه ثابت مصوب در دوره ابتدایی امسال به ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است. در متوسطه اول به ۸ میلیون و ۲۶۷ هزار تومان رسیده است. سقف شهریه در دوره متوسطه دوم نیز به ۱۰ میلیون و ۱۳۴ هزار تومان رسیده است. همچنین الگوی شهریه مدارس غیردولتی امسال بر اساس محاسبه هزینه تمام شده و برنامه آموزشی و پرورشی ارائه شده از سوی مدارس تعیین شده است. با توجه به برنامه هفتگی و وضعیت فضای فیزیکی، امکانات و سایر شاخص‌ها میزان شهریه مدارس محاسبه وتعیین می‌شود و مهم‌ترین ویژگی آن تفکیک فعالیت‌ها و خدمات و شفافیت در هزینه‌هاست.
وی در این رابطه گفته است: شهریه ثابت مصوب شامل ساعات مصوب، برنامه هفتگی و ساعات فوق برنامه مصوب و حدفاصل ساعت ۷.۵ تا ۲.۵ بعدازظهر است، اما فعالیت های فوق برنامه غیردرسی و تابستانی و خدمات غیرجانبی و ایاب و ذهاب و... جزو فعالیت های اختیاری محسوب می‌شود که هزینه‌های آن هم در الگوی شهریه کاملاً مشخص شده است. وی تاکید کرده است: هیچ مدرسه‌ای حق گرفتن شهریه اضافی ندارد و مدیران مناطق را در این باره توجیه کرده‌ایم که اگر مدرسه‌ای از الگوی شهریه تخلف کند تا پایان تابستان ناظر مقیم در آن مدرسه مستقر می‌شود.

مدارس لاکچری

اگر بخواهیم وضعیت فعلی مدارس غیردولتی را به صورت دقیق‌تر بررسی کنیم باید اعتراف کرد، تخلفات شهریه تنها بخشی از عدم تبعیت از قوانین آموزش وپرورش است یعنی دقیقا بخشی که بیشتر در معرض دید رسانه‌ها و مسئولان قرار گرفته است اما درون مدارس به ویژه در بحث فعالیت‌های آموزشی و پرورشی قانون گریزی‌های دیگری رخ می‌دهد.

برنامه‌های لاکچری مدارس غیردولتی برای مخاطبان خاصشان، برنامه‌هایی با چاشنی سفرهای خارجی وبازاریابی موسسات برای تحصیل در مدارس و دانشگاه‌های خارج از کشور حکایت از حرکت نادرست این مدارس دارد.

اخیرا سید محمد بطحایی وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به بخشی از این تخلفات گفته است:"در برخی موارد در مدارس غیردولتی برخی رفتارها باعث می‌شود سرمایه اجتماعی عظیمی که با خون دل خوردن به دست آورده‌ایم در معرض خطر قرار گیرد. در سال‌های گذشته که تناوب آن نیز رو به افرایش است مدارس به دلایل مختلف اردوهای علمی خارج از کشور برگزار می‌کنند و این اتفاق باعث ایجاد حاشیه برای مدارس می‌شود، در حالیکه دانش‌آموزان با سرمایه‌های ارزشمند داخل کشور بیگانه هستند ضرورتی ندارد مدرسه اردوی خارج از کشور برگزار کند یا در برخی مدارس فردی را از خارج کشور دعوت می‌کنند که در حوزه تعلیم و تربیت صحبت کند و مورد خاصی را که خودم دنبال کردم واقعا این فرد هیچ حرف جدیدی نداشت و این مسائل حساسیت منتقدان را بالا می‌برد، در داخل کشور متخصصان تعلیم و تربیت مطرحی داریم چگونه است که چهره‌های غیر مطرح را از سایر کشورها می آورند و این مسائل بیشتر جنبه‌های گیشه‌ای مدنظر موسس مدرسه غیردولتی است."

واکنش معاون وزیر به اخذ شهریه‌ ۲۵ میلیون تومانی از والدین

معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی آموزش و پرورش گفت: ناظران مقیم را در برخی مدارس غیردولتی مشخص و مستقر کردیم تا شهریه‌های اضافی اخذ شده را برگردانند.

زینی‌وند در پاسخ به این سوال که چرا پیشتر به فکر این مساله نیفتاده‌اند تا شاید از وقوع برخی اتفاقات در مدارس جلوگیری به عمل آید؟ گفت:‌ حدود یک سال است که این کار را شروع کرده‌ایم. از همان روزی که ما آمدیم، دستورالعمل نظارت جامع را تدوین کردیم و در واقع تدوین این دستور العمل، تعیین ملاک‌ها و تدوین معیارهای ارزیابی کلی زمان می‌برد و در واقع کار باید به صورت کارشناسانه انجام می‌شد.

زینی‌وند همچنین درباره میزان محاسبه شهریه مدارس غیردولتی در مناطق مختلف تهران و استان‌های دیگر گفت: در بحث شهریه مبنا هزینه تمام شده است. زمانی که یک مدرسه چند برنامه اضافه‌تر دارد، امکان دارد به خاطر این فوق برنامه‌ها شهریه‌اش بیشتر باشد. به تعبیری دیگر متناسب با آیتم‌هایی که برای شهریه در نظر گرفته‌ایم، مدرسه تعیین می‌شود. مدرسه‌ای که فضای مناسب‌تر، کلاس بزرگتر و تجهیزات آموزشی بیشتری دارد می‌تواند شهریه بیشتری بگیرد.

او در پاسخ به سوالی درباره دریافت هزینه‌های هنگفت در برخی مدارس غیردولتی و در واکنش به اخذ شهریه 25 میلیون تومانی در یکی از مدارس گفت: به هیچ عنوان مدارس غیردولتی نمی‌توانند، این میزان شهریه را اخذ کنند. ما شهریه را اعلام کردیم. همین الان ناظران مقیم را در برخی مدارس مشخص و مستقر کردیم تا شهریه‌های اضافی گرفته شده را برگردانند و نتایج آن را هم در آینده به شما اعلام خواهم کرد. اتفاقا مناطق 1 تا 6 تهران هم ناظر مقیم دارند.

35

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • حسام
    0

    اصلا چرا بايد مدارس دولت از مردم شهريه بگيرن ... چرا بابش كردين؟ كم كم داره ميشه مثل دوران شاه هركي پول داره ميتونه درس بخونه ديگران بايد برن نوكري

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها