4 صیاد ایرانی همچنان در بند دزدان دریایی سومالی هستند

مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: از ۲۵ صیاد چابهاری و کنارکی که در بند دزدان و یا دولت‌ سومالی بودند، ۲۱ نفر به ایران بازگشتند اما همچنان ۴ صیاد دربند هستند.

4 صیاد ایرانی همچنان در بند دزدان دریایی سومالی هستند

هدایت‌الله میرمرادزهی مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: ۲۵ صیاد چابهاری و کنارکی در سال‌های اخیر به‌دلیل ورود ناخود آگاه به آب‌های سومالی توسط دولت‌های خودخوانده و یا دزدان دریایی این کشور به اسارت گرفته شدند.
وی افزود: مهرماه سال ۹۶، ۱۸ صیاد چابهاری در حالی‌ که در آب‌های بین‌المللی مشغول صیادی بودند به‌صورت ناخود آگاه وارد آب‌های سومالی می‌شوند و مورد تیراندازی گارد ساحلی Coast Guard منطقه خود مختار و خود خوانده «سومالی لند» قرار گرفته و با کشته شدن ناخدای لنج، ناخدا «حیدر رحمتی» بقیه صیادان اسیر شدند.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان تصریح کرد: با رایزنی‌هایی که از همان ابتدا انجام گرفت، پیکر ناخدا رحمتی آذرماه به ایران برگشت و بقیه ملوانان نیز هفته گذشته با وساطت واسطه‌ها و پیگیری‌های مستمر اداره کل شیلات و نماینده مردم چابهار در مجلس با وزارت خارجه و نهادهای امنیتی و مذاکره با دولت محلی «سومالی لند» آزاد و به ایران برگشتند.

میر مرادزهی اضافه کرد: همچنین فروردین ۹۴ نیز دو لنج کنارکی مورد تعرض دزدان دریایی سومالی قرار گرفتند که در نتیجه آن حدود ۲۰ صیاد به اسارت دزدان در آمدند، برخی از این صیادان بعدها یا به‌ کمک واسطه‌ها و یا خودشان فرار Escape کردند و به ایران برگشتند و متاسفانه ۸ تن از آن‌ها بر اثر طولانی شدن مدت اسارت، گرسنگی، تشنگی و شکنجه Torture جان خود را از دست دادند و همچنان ۸ صیاد اسیر بودند.

وی گفت: از میان این ۸ صیاد زنده مانده که همگی دربند گروه‌های مختلف دزدان دریایی بودند، ۴ تن از آن‌ها با کمک سربازان گمنام امام زمان(عج) با یکسری اقدامات امنیتی و اطلاعاتی آزاد شدند و حدود ۲ هفته پیش با استقبال وزیر اطلاعات به ایران برگشتند اما همچنان ۴ صیاد اسیر دزدان دریایی سومالی هستند.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان تأکید کرد: همان‌طور که گفتیم صیادانی که دربند دزدان دریایی سومالی از سال ۹۴ بودند به دلیل آنکه دربند یک‌گروه و یا حداقل دولت مشخص نبودند و نیستند آزادیشان سخت‌تر است، این ۴ صیادی هم که آزاد شدند با یکسری اقدامات پیچیده اطلاعاتی آزاد شدند و پیگیری‌ها برای آزاد کردن ۴صیاد دربند باقی‌مانده همچنان ادامه دارد و بر اساس آخرین اطلاعی که به من دادند به‌جاهای خوبی‌ هم رسیده است.

میرمرادزهی خاطرنشان کرد: تأکید می‌کنم همچنان ۴ صیاد چابهاری و کنارکی که از سال ۹۴ تاکنون دربند هستند آزاد نشدند و پیگیری‌ها برای آزادیشان از بند گروه‌های مختلف دزدان دریایی ادامه دارد و ان‌شاءالله به‌زودی آزاد می‌شوند.

منبع: رکنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها