داستان خانه هزار متری علی اکبر ولایتی

هفته نامه پنجره؛ گزارش کوتاهی از خانه هزار متری دکتر علی اکبر ولایتی آورده است که بخشی از آن را در ادامه می خوانید.

داستان خانه هزار متری علی اکبر ولایتی

ولایتی می گوید: سال۵۳ یک روز مؤجر ما بلایی سرما آورد که من مصمم شدم به هر قیمت که شده، یک خانه بخرم. بالاخره ما سه نفر شدیم. با کسی که زمینی داشت شریک شدیم و یک ساختمان دوطبقه درست کردیم.

تا سال ۶۰یا ۶۱بنده مطبم را فروختم. چون انفجار‎‎ها و ترور‎‎های منافقین پیش آمده بود و دیگر نمی‎توانستیم به مطب برویم. یک خانه کلنگی در تجریش خریدم. برای این خانه کلنگی، یک میلیون تومان از آقای عسگراولادی وام گرفتم. و به هر حال خانه‎ای ساختیم.

آقای دعاگو که الان امام جمعه شمیرانات است، آن زمان رئیس کمیته بود. به من گفت خانه شما امنیت ندارد و مصلحت نیست شما اینجا باشید. گفتیم کجا برویم؟ کاخ سعد‎آباد شده بود محل کمیته. خانه‎ای نزدیک به کمیته وجود داشت که متعلق به بنیاد شهید بود. من با آقای کروبی وارد مذاکره شدم که این‎ خانه را با خانه قبلی معاوضه کند. آمدند خانه را ارزیابی کردند ۳۶میلیون تومان و خانه بنیاد شهید را ارزیابی کردند ۵۱ میلیون تومان.

چه سالی؟

سال ۷۰ - ۷۱.

مشکل امنیتی برطرف می‎‎شد؟

بله، ۱۵میلیون تومان ما باید سر می‎‎دادیم. مدت طولانی باید ماهی۷۰۰هزار تومان می‎‎دادیم.

حالا قیمت خانه‎تان می‎‎دانید چقدر شده است؟

صبر کنید، عرض کنم. خانه‎ای که گرفتیم ۱۰۰۰متر بود. ۲۲۴متر از این خانه را حسینیه کردیم. اخیرا که دیدم این حسینیه احتیاج به توسعه دارد، ۲۰۰متر دیگرش را هم وقف کردیم. پس، از ۱۰۰۰متر ۶۰۰متر برای ما مانده است. در دوطبقه بالا ۴تا از فرزندانمان که ازدواج هم کرده‎اند زندگی می‎‎کنند. ما هم که پایین می‎نشینیم، پس در این ۶۰۰متر ۵خانواده زندگی می‎‎کنند.

منبع: هفته نامه پنجره

35

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 23
  • خدمتگذار
    0

    خوب است فضای مجازی است بخر بخر مسئولین یکی پس از دیگری رو می شود. نگران نباشید امام زمانهم می اید افرادی که خون این ملت را در شیشه کرده اند و خون شهدا را چشیدن باید جواب بدهند.. خدمتگذار

  • محمد
    0

    آقای ولایتی مرد بزرگیه.اگر خانه ده هزار متری هم بشینه حقشه.یه شخصیت علمی و سیاسی مهم مملکته

    نظرات شما -
    • تت
      0

      اره خیلی بزرگه

    • محمدی
      0

      هر چی قانون مگوید

    • برادر شهید
      0

      ایا مقام ایشان بالاتر و بهتر از صدها هزار شهید گرانقدر است . فراموش نکنید که بسیاری از این شهدا خودشان بسیار بالاتر و برتر از امثال ولایتی چه از نظر علمی و چه شخصیتی و چه نبوغ مدیریتی بودند . اما آنان رفتند تا امثال ایشان در خانه های 600 متری در بهترین نقطه تهران با قیمت نجومی چند صد میلیاردی زندگی کنند و خانواده های بسیاری از شهدا در همان خانه های کوچک خود در پائین ترین نقاط ایران به وجود شهیدشان افتخار می کنند چون امامشان کوخ نشینان را بر کاخ نشینان برتر دانسته است .

  • اسماعیل دیندوست
    0

    تو گفتی وما باور کردیم....اره

  • امیر
    0

    ازقدیم علما روی منبرها میگفتند حاکمان حکومت اسلامی باید زندگی خودرا با پایین ترین افراد جامعه اسلامی مطابقت بدهند تا افراد ضعیف جامعه اسلامی راحت زندگی کنند

  • اسكل
    0

    ولى همه تو محل ميدونن خونه باغبان كاخ را تصرف كرديد واون بيچاره را شوت كرديد پيرمرد با دخترهاش تو يه بيغوله تا قبل از دانستن جريان خونه برام خيلى محترم بوديد ولى بعدش ديدم يه زمان شاه خورد يه زمان شاه قلى

  • امین اکبری
    0

    سال هزار و سیصد و هفتاد ماهی هفتصد هزار تومن قسط!!!!!! لامصب اونموقع حقوق یه مهندس عالی رتبه شرکت نفت ماهی دویست تومن بود لاکچری زندگی میکرد با این حقوق بعد تو فقط ماهی هفتصد هزار تومن قسط میدادی!!!!!!!

  • نادر.
    0

    اقای ولایتی خیلی خیلی خوبه ولی سابقه جبهه ندارد.

  • رضا
    0

    عجب داستانی? جالبه که برای تمام حضرات انقلابی و مسئولین و پشت پناه مستضعفین!! در بهترین نقاط تهران از این داستان ها اتفاق افتاده،مدیونید اگه فکر کنید این کاخها و ویلاها و باغها رو به منفعت شخصی صاحب شدن ، نه همش داستان و پیشامد و ییهویی بوده، اصلا هم تشابهی با رژیم کاخ نشین سابق نداره، ما که ندیدیم میگن اونا کاخ نشین و ظالم بودن

  • بی نام بینام
    0

    برای خودش و بچه هاش خونه ی قسطی کنار کاخ شاه جور کرده داره توجیه هم میکنه. شاید اغراق نباشه اگه بگم چندصد هزار انسان باسوادتر و کارامدتر و لایق تر از ایشون برای مملکت، نه توی تهران بلکه توی شهرستان ها حاضرن تا آخر عمر قسط خونه بدن و فقط یه آپارتمان کوچیک تو همون شهرستان داشته باشن ولی نمیتونن. مسئولين تجریش نشین و پورشه سوار و گرین کارتی این چیزا رو متوجه نمیشن...

  • ناصر
    0

    آقای ولایتی شما گفتی و ما هم باور کردیم. بنیاد شهید آن خانه را از کجا آورده بود ؟ که آقای کروبی هم راحت بشما فروخت و سند زد. یقیناً آن منزل متعلق به کسی دیگر بوده است. و شما غصب کرده اید. قبول باشه.

  • کارمندِ رانت نخوارِِِِ رانت ندار
    0

    خدائیش دلم برات سوخت. شماره کارت بانکیتو بده ماهانه یه چیزی در حد وسع کارمندیمون کمکت کنیم.

  • معصومه
    0

    چه جالب من سال 61 به دنیا آمدم چون برادرم هم 62 به دنیا آمد شیر خشک هم نبود موشک بارون بود و ما هم رفتیم اطراف تهران قلعه حسنخان خوشبحالتون آقای ولایتی سال 61 یک میلیون وام گرفتید

  • محمود
    0

    چرا در مصاحبه از افعال جمعی استفاده کردند این برادر عزیز خودش را جمعیتی میبیند .

  • علي
    0

    آقايون دادشا همه چي واس ماس از توضيحات آقاي دكتر قانع شديم . لطفا ادامه بديد . قربونت حداقل تحريما رو بين خودتون تقسيم نكنيد . اونا رو كمپلت بذاريد واس ما .

  • علی
    0

    مسولین فکر میکنن ملت درازگوشند. اینا بارشون رو برای هفت نسلشون بستن و بانکهای خارجی رو پر از دلار کردن.

  • لیلییبد
    0

    اخی.جگرم کباب شد از این همه محرومیت

  • علی
    0

    جیگرم کباب شد

  • ندا
    0

    آخی گردنم براشون از چند جا شکست . تو اون سالهای 70 -71 حقوق بازنشستگان حدود 20 تا 30 هزار تومان ماهیانه بوده که ایشون فقط فقط فقط 10 برابر حقوق اونا قسط میدادن (تازه اگه میدادن...). پس حقوق نجومی چیز جدیدی نیست....!!!

  • سعیدم
    0

    یک میلیون تومان را چه سالی وام گرفتی؟ تازه چه سالی؟ به همه این وام میدادند؟

  • ناشناس
    0

    عاقبت اندیشی که می باید سر لوحه ی وظایف مسئولان ایران اسلامی باشد --- در سایه ی پرچم مقدس نظام اسلامی دقت در اجرای احکام شرع ، بی تردید نهایت پرهیز و احتیاط وبیم از بی پاسخ ماندن در محضر خداوند در روز قیامت و جزا و رو به رو شدن با عاقبت هولناک اجتناب ناپذیر در روزی که هرگز فرصت جبران نیست اقتضا می کند و می باید سر لوحه ی وظایف مسئولان نظام و دولت باشد. اگر چنین پرهیز و احتیاط را مسئولان در سایه این نظام مقدس پیشه نکنند متاسفانه این مسئولان با طاغوتانی که ریا کارانه دین را ابزار توجیه کارهای خلاف شرع خود قرار می داده اند هیچ فرقی ندارند بلکه در محضر حق باعاقبتی بس سخت و دشوار رو به رو خواهند شد و بنا به هشدارهای قرآن کریم از تحمل سخت ترین و هولناک ترین مجازاتهای الهی گریزی نخواهند داشت. خداوند عقل و خرد راه نفوذ متخلفان قانون شکن را به احکام خود بسته است لذا هیچ کار مستحب نمی تواند جبران گر تخلف و گناه باشد چه رسد اگر آن کار مستحب جزو من در آوردیهای آلاینده دین و مذهب باشد. بندگان اعم از مقرب و غیر مقرب که بنا به توصیف قرآن که در چهارچوبهایی برای توان شخصیت پیامبران بیان کرده است ، به همه ی محدودیتها و ناتوانیها و نیازهای بشری گرفتار اند و با هیچ عنوان هیچ مقایسه ای میان آنان با عظمت بی حد و مرز خداواند درست نیست بلکه محکوم به بطلان حتمی است. ایجاد جایگاه بنام بندگان مقرب خدا و ابتکار مراسم و مناسک و شعایر برای این بندگان و تقدس بخشیدن به این گونه جایگاه و تعیین ثواب و اجر اخروی برای این مراسم و مناسک و شعایر ، با مکتب توحیدی قرآنی پیامبر (ص) و اهل بیت مطهر آن حضرت (ع) ، که جان و عزیزترینهای خود را در تبلیغ و مصون نگه داشتن احکام و اعتقادات آن از تحریف فدا نمودند ، هیچ سنخیتی ندارد. ابتکار چنین جایگاه و مراسم و مناسک و شعایر من در آوردی آن بجز سهیم ساختن بندگان در ویژگیهای منحصر به خداوند و رقیب تراشی برای ذات اقدس احدیت و بجز واپس گرایی به سنتهای چند گانه پرستی دورانهای جاهلیت در تضاد آشکار با داده های شناختهای فرهنگ الهی اصیل دین داری قرآنی که با اصول منطقی استدلال عقلی نیز اثبات ناپذیر اند هیچ توصیف شرعی خرد پسند دیگری نمی توانند داشته باشند. دین اصیل خداوند باهدف اساسی پاک کردن ذهن ناقص بشر از اندیشه های انحرافی و از نمادهای گوناگون چند گانه پرستی بشر و منحصر ساختن همه ی توجه ها و جهت دادن تمامی خواسته ها به سوی عظمت توان بی مانند مطلق خداوند با هشدارهای وحیانی لازم توسط پیامبران به بشر ابلاغ گردید. محال است این دین بی هشدار و بی روشنگری راهی را برای بازگشت اندیشه های ضد خود باز گذاشته باشد(آیه 144 سوره ی آل عمران). اگر داده های شناختهای فرهنگ اصیل دین داری قرآنی را با من در آوردیهایی که توسط بشر پیرامون شخصیتهای پیشوایان دین و مذهب و بندگان مقرب ابتکار گردیده مقایسه کنیم بی تردید به این نتیجه خواهیم رسید که غرضها و منویات سوء انواع بشر سود جود چه اجحافها و چه ظلمهای فجیع علیه دین و مذهب مرتکب شده اند و هنوز هم این اجحاف و ظلم با ترفندهای گوناگون علیه دین و مذهب در تضاد با قرآن و عقل بی رحمانه ادامه می یابند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها