سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران

از فیزیک پلاسما تا اشک و جهاد/ تصاویری کمتر دیده شده از شهید چمران

در 31 خرداد 1360 خبری مهم فضای کشور را تحت تاثیر خود قرار داد؛ مصطفی چمران معاون نخست‌ وزیر، در مسیر دهلاویه به سوسنگرد بر اثر اصابت ترکش به شهادت رسید.

از فیزیک پلاسما تا اشک و جهاد/ تصاویری کمتر دیده شده از شهید چمران

دکتر مصطفی چمران یکی از نیروهای تاثیر گذار در انقلاب اسلامی بود که زمانى در دوران مبارزات ملى‏ شدن صنعت نفت و پس از آن در دوران اختناق بعد از كودتاى 28 مرداد و ساليانى چند در آمريكا با تاسیس انجمن اسلامی دانشجویان علیه رژیم شاه مبارزه می کرد.

او پس از قیام خونین 15 خرداد تصميم گرفت مسلحانه با رژیم شاه مبارزه کند و برای همین عازم مصر شد تا مدت دو سال دوره آموزش هاي چريکي و جنگ هاي پارتيزاني را بگذراند. چمران پس از آنکه با جمال عبدالناصر بر سر ناسيوناليسم عربي اختلاف پیدا کرد عازم لبنان شد و در آنجا آموزش دوره‌هاي چريکي به مبارزان ايراني را آغاز کرد.

او شاخه نظامی جنبش "حرکت الحرمین" را همراه با امام موسی صدر پایه ریزی کرد. همزمان با انقلاب اسلامی چمران با نظر امام (ره) به ایران بازگشت و در دولت موقت به عنوان معاون نخست وزیر به فعالیت پرداخت. او در همین دوران به آموزش نخستين گروه از رزمندگان سپاه پاسداران پرداخت.

وی که نقش اصلی در ناکامی اقدامات جدایی طلبان کردستان را داشت پس از آنکه به عنوان وزیر دفاع منصوب شد ستاد جنگ های نامنظم را تشکیل داد و خود فرماندهی آن را در دست گرفت که تا زمان شهادتش نقش موثری در مقابله با دشمن ایفا می‌کرد.

چمران سر انجام در 31 خرداد 1360 در مسير دهلاويه به سوسنگرد در حالیکه از مناطق عملیاتی بازدید می کرد بر اثر اصابت تركش خمپاره به شهادت رسيد. او یک روز قبل از شهادت خود در اهواز و در جلسه شورای عالی دفاع برای آخرین بار شرکت کرد و پس از آنکه خبر شهادت فرمانده نیروهای دهلاویه "ایرج رستمی" را دریافت کرد به سرعت فرد دیگری را برای فرماندهی انتخاب و برای معرفی او شخصا عازم مناطق عملیاتی شد که در هیمن مسیر به شهادت رسید.

عکس هایی که در زیر می‌بینید گزیده ای از آلبوم زندگی شهید چمران است.

منبع: فرارو

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها