آیا اردوغان بار دیگر زمام قدرت را به دست می‌گیرد؟

نگرانی گسترده‌ای وجود دارد که اردوغان و آک پارتی برای محدود کردن مشارکت مردم جنوب شرق ترکیه که اکثریت کردنشین هستند، اقداماتی را انجام دهد.

آیا اردوغان بار دیگر زمام قدرت را به دست می‌گیرد؟

ظاهراً رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در طی 3 سال گذشته زمام قدرت پایان‌ناپذیری را به دست گرفته است. ترکیه تحت نظارت او، 2 انتخابات مجلس و یک رفراندوم جنجال‌برانگیز که قدرت زیادی به ریاست‌جمهوری ترکیه داد، به خود دیده است. در همین حال، پس از آنکه کودتای سال 2016 را هم سرکوب کرد، هنوز قدرت را در دست دارد.

به گزارش واشنگتن‌پست، رویداد بزرگ بعدی، 24 ژوئن (3 تیر) است. زمانی که ترک‌ها برای ریاست‌جمهوری بعدی و پارلمان رأی‌گیری خواهند داد. شانس اردوغان و رقیبانش بسیار بالا است. اگر اردوغان برنده شود، قدرت اجرایی ریاست‌جمهوری ترکیه را توسعه می‌دهد.

پس از یک دهه و نیم در قدرت بودن، اردوغان بعد از مصطفی کمال پاشا آتاتورک، بنیان‌گذار ترکیه مدرن، مهم‌ترین سیاست‌مدار ترکیه شده است؛ اما منتقدان او از مرگ دموکراسی در ترکیه و تقویت قدرت استبدادی می‌ترسند. برخی از تحلیلگران، اردوغان را نمادی مهم از کسی می‌دانند که در حال نابود کردن دموکراسی است.

منتقدان معتقدند که رئیس‌جمهور کنونی ترکیه یک سیاستمدار ضعیف است که قدرتش را بسیج نیروی مخرب و مؤثر مذهبی و ملی حفظ کرده است.

آتیلا یاسیلادا، مشاور گروه تحقیقاتی گلوبال سورس به واشنگتن‌پست گفت:‌ «سیاست‌های غیرمسئولانه سال‌ها اقتصاد ترکیه را تحت تأثیر قرار دادند. صبر ما دیگر تمام شده است.»

مخالف اصلی حزب اردوغان در انتخابات ریاست‌جمهوری، محرم اینجه، نماینده حزب جمهوری‌خواه است. حزبی مرکزگرا و سکولار تندرو که طی چند دهه حکومت خود سابقه سرکوب اقلیت‌های قومی را در کارنامه‌اش دارد. اینجه یک معلم سابق مدرسه است که برای رسیدن به این موقعیت بسیار تلاش کرده است.

مانند انتخابات سال 2015، همه چشم‌ها به رأی کردها است. کردها 20 درصد از جمعیت ترکیه را تشکیل می‌دهند. اردوغان زمانی حمایت کردهای مذهبی را داشت؛ اما به دلیل ادامه درگیری‌ها با کردهای ترکیه، سوریه و عراق این حمایت‌ها کمرنگ‌تر شده است.

در صورتی که حزب دموکراتیک خلق بیش از 10 درصد آرای کل را کسب کند، می‌تواند کرسی‌های لازم در پارلمان ترکیه را به دست آورد - مشابه اتفاقی که در سال 2015 رخ داد. در این صورت حزب اردوغان (عدالت و توسعه یا آک پارتی) برای به دست آوردن اکثریت پارلمان ناچار به تلاش بیشتری خواهد بود. صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر کاریزماتیک حزب دموکراتیک خلق، همانند طرفدارانش اتهامات وارده به خودش را کاملاً مردود می‌‌داند. او از پشت میله‌های زندان در رقابت‌های ریاست‌جمهوری شرکت می‌کند.

دمیرتاش سال 2016، پیش از انتقال به زندان در گفت‌وگو با خبرنگار واشنگتن‌پست گفته بود: «کردها یک واقعیت هستند، و در تمام کشورهای خاورمیانه ازجمله عراق، ترکیه و سوریه در خط مقدم مبارزه برای دموکراسی هستند... میان کردها و اردوغان که از نوعی ایدئولوژی اسلام‌گرا پیروی می‌کند مناقشه ایدئولوژیک بنیادینی در جریان است.»

به‌طورکلی نگرانی گسترده‌ای وجود دارد که اردوغان و آک پارتی برای محدود کردن مشارکت مردم جنوب شرق ترکیه که اکثریت کردنشین هستند، اقداماتی را انجام دهد. مخالفان رئیس‌جمهور پذیرفته‌اند که اشتباه ایشان عامل پیروزی ضعیف دولت در رفراندوم قانون اساسی بود.

مهمت شریف شیمشک، رهبر حزب دموکراتیک خلق در شهر دیاربکر در گفت‌وگو با فاینشیال تایمز گفته است: «احساس می‌کنیم برای کسب 10 درصد آرای صحیح اخذ شده نیاز داریم 15 درصد آراء کل را به دست آوریم».

سونر چاپتیا، نویسنده کتابی درباره دوران ریاست‌جمهوری پرتلاطم اردوغان در مصاحبه با «تودی ورلدویو» گفت: «به گمانم او [اردوغان] پس از رقابتی غیرمنصفانه پیروز خواهد شد، و حتی ممکن است سرانجام در انتخابات تقلب کند - که هر دو این اتفاق‌ها در تاریخ 70 ساله دموکراسی ترکیه جدید است... اما در عین حال که می‌داند اکثریت مردم دیگر حمایتش نمی‌کنند، اقتدارگراتر از پیش خواهد شد.»

35

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها