مسؤولان چناران: وام ۱۳ درصدی به‌تولیدکننده‌ها می‌دهیم/ تولیدکننده: در عمل وام دریافتی بیش از ۲۱ درصد درمی‌آید

با وجود اینکه مسؤولان چناران مدعی پرداخت تسهیلات 13 تا 15 درصد هستند، تولیدکنندگان این شهرستان در حوزه‌های مختلف می‌گویند که این تسهیلات 18 درصد بوده، با هزینه های جانبی گاهی تا 21 درصد برای تولیدکنندگان تمام می‌شود.

مسؤولان چناران: وام ۱۳ درصدی به‌تولیدکننده‌ها می‌دهیم/ تولیدکننده: در عمل وام دریافتی بیش از ۲۱ درصد درمی‌آید

صنعت در ایران همواره دستخوش حوادث مختلفی بوده است، دوره‌ای با تحریم مواجه بوده، دوره‌ای به‌سمت دولتی شدن و دوره‌ای نیز به‌سوی خصوصی شدن رفته است و حتی پس از جنگ، باوجود ارز ارزان‌قیمت، وجود مکانیسم‌های تشویقی و بهبود وضعیت تلاش برای حضور بخش خصوصی در حوزه صنعت، متاسفانه توفیق خوبی نداشت.

در دوره اصلاحات به‌جهت تأکید بر توسعه سیاسی به‌بخش صنعت چندان توجه نمی‌شد، ولی پس‌ از آن در عرض دو سال، فضا تا حدی مناسب‌تر شد و مسئولان در ایجاد بسترهای مناسب برای رونق‌بخش صنعت و جذب سرمایه‌گذار اقدامات خوبی را انجام دادند، ولی بی‌شک رسیدن به‌نقطه تعالی و تحقق اهداف پیش‌بینی‌ شده، جامعه مستلزم حمایت‌های واقعی، همسوسازی با شعار سال، اقتصاد مقاومتی و رفع موانع تولید و اشتغال است.

در این میان، باید بیشتر مسئولان، سازمان‌ها و همه نهادها با دوری از نگاه جزیره‌ای، تعامل و دوراندیشی کمک کنند تا صنعت تولید از این دوره گذار بحرانی عبور و شرایط شکوفایی برای آن مهیا شود.

چناران نیز باوجود ظرفیت‌های بی‌نظیر و وجود شهرک صنعتی یک هزار و 200 هکتاری در آینده نزدیک به یکی از قطب‌های صنعتی در شرق کشور تبدیل شود.

حمایت از تولید با سود بالای تسهیلات بانکی

یکی از صنعت‌گران چناران در خصوص شعار سال جاری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در چناران گفت: این شعار باسیاست بانک‌ها همخوانی ندارد، چون نرخ کنونی بهره بانکی در ظاهر 18 درصد است، اما برای تولیدکننده با هزینه‌های جانبی به‌بیش از 21 درصد می‌رسد که این تفاوت نرخ سود موجب افزایش هزینه تولید برای تولیدکننده می‌شود.

مهدی مقیمی که در صنعت کیف و کفش فعالیت دارد، افزود: مناسب‌ترین راهکار برای اینکه تولیدکننده داخلی بتواند در بازار قدرت، عرضه تولیدات خود را داشته باشد، این است که نرخ سود بانکی در حد تورم باشد، نه بالاتر از نرخ تورم.

وی به‌افزایش یک‌باره 20 درصدی حقوق کارگران اشاره و بیان کرد: این افزایش حقوق بیکاری را در جامعه افزایش می‌دهد، چون این موضوع در کنار دیگر مشکلات مانند مالیات و خرید لوازم بیش از 16 درصد در هزینه‌های تمام‌ شده مؤثر است و باید در این خصوص چاره‌اندیشی شود، اگر قرار است، اشتغال ایجاد شود از تصمیمات خودسر بدون در نظر گرفتن مشکلات تولیدکنندگان باید پرهیز شود.

دولت به‌دنبال جبران کسری بودجه از طریق فشار به‌تولیدکنندگان است

یکی دیگر از فعالان بخش تولید تصریح کرد: متأسفانه دولت از طریق دریافت مالیات در بخش صنعت فشار زیادی به‌تولیدکنندگان آورده و از طرفی دیگر مقررات سخت تأمین اجتماعی نیز به‌مشکلات افزوده است.

عباس تیموری بابیان اینکه دولت نباید به تولیدکنندگان فشار بیاورد، ادامه داد: احساس ما این است که دولت می‌خواهد کسری بودجه خود را از طریق فشار به تولیدکنندگان جبران کند، چون جریمه‌های سنگین اداره مالیات بر واحدهای تولیدی نشان از این موضوع دارد.

وی با انتقاد از شیوه بدون سیاست اقتصادی درست در اخذ مالیات گفت: سود برخی از فعالیت‌های غیرتولیدی به حدود 200 درصد می‌رسد، ولی مالیات قابل‌توجهی پرداخت نمی‌کنند که با اخذ مالیات بدون محاسبه دقیق از تولیدکننده، کمر تولید را شکسته‌اند، درصورتی که باید برای شکوفایی تولید یارانه پرداخت شود، این در دنیا مرسوم است.


یکی دیگر از تولیدکنندگان هم که به‌تولید لوازم جعبه و پلاستیک‌جات مشغول است، گفت: کاهش سود بانکی به‌تنهایی فایده‌ای ندارد، چون تولیدکنندگان حدود 10 درصد سود می‌کنند، ولی باید بیش از 18 درصد بهره بانکی پرداخت کنند.

پرداخت بیش از 18 درصدی بهره بانکی توسط تولیدکنندگان

حمید ستوده بیان کرد: برای حل مشکل همه موانع را باید در نظر گرفت، از جمله عرضه، خدمات و حقوق کارگران که اینها همه باهم مرتبط هستند، اقتصاد نیاز به‌برنامه‌ریزی دقیق دارد که همه جنبه‌ها در آن دیده شود.

وی مالیات بر ارزش‌افزوده، تأمین اجتماعی و سود بالای بانکی را در راستای مقابله با تولید بیان کرد و ادامه داد: سود بانکی برای تولید در بسیاری از کشورها 3 درصد است، درحالی‌که در کشور ما با هزینه‌های جانبی دیگر به 20 درصد هم می‌رسد و علت اصلی آن بالا بودن نرخ تورم است.

برخی واحدهای تولیدی گزارش درستی به‌اداره مالیات ارائه نمی‌دهند

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت چناران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در چناران، اظهار کرد: تاکنون، 195 فقره پروانه بهره‌برداری صنعتی با سرمایه‌گذاری حدود 5 هزار و 669 میلیارد ریال در این شهرستان صادر شده است که توانسته برای 6 هزار و 843 نفر، شغل ایجاد کند.

بخشعلی بیاتی قله‌زو در ادامه به‌بحث مالیات بر ارزش‌افزوده اشاره کرد و گفت: مالیات بر ارزش‌افزوده را باید تولیدکنندگان پرداخت کنند، اما چناران به‌دلیل قرار گرفتن جزء مناطق توسعه یافته از مالیات بر درآمد معاف هستند.

وی بر شفاف‌سازی عملکرد تولیدکنندگان تأکید کرد و افزود: برخی از واحدهای تولیدی به‌درستی به‌اداره مالیاتی گزارش‌های واقعی خود از تولید را ارائه نمی‌دهند و بعد که تولید واقعی آنها مشخص و دفاتر آنها رد می‌شود، گلایه‌ها به‌وجود می‌آید.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت چناران ادامه داد: دولت سود بانکی را به 18 درصد رسانده است و ما به واحدهایی که وام 18 درصد دریافت کرده‌اند، به‌منظور کمک به‌تولید بین 3 تا 5 درصد یارانه پرداخت کرده‌ایم و آنها به‌جای 18 درصد بین 13 تا 15 درصد پرداخت می‌کنند.

بیاتی قله‌زو تصریح کرد: دولت تمام تلاش خود را در راستای رفع مشکل تولیدکنندگان قرار داده است و اگر تولیدکنندگان مشکلی را منعکس کنند، پیگیری شده و تلاش برای رفع موانع تولید صورت می‌گیرد.

دریافت با تأخیر مالیات بر ارزش‌افزوده از تولیدکنندگان

رئیس اداره امور مالیاتی چناران هم در پاسخ به گلایه‌های تولیدکنندگان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در چناران گفت: بیشترین مشکلات این قشر در پرداخت مالیات ارزش‌افزوده است، تولیدکنندگان می‌گویند، برای پرداخت مالیات، ما باید از بانک وام با بهره بالا برداریم تا بتوانیم مالیات پرداخت کنیم، چون اجناس ما هنوز به‌پول نرسیده است،

محمد حسینی ادامه داد: ما در این خصوص دستمان بسته است و باید طبق قانون عمل کنیم، در این مورد قانون باید اصلاح شود که این در حال انجام است.

وی تصریح کرد: به‌منظور همکاری با تولیدکنندگان با موافقت رئیس سازمان، با چند ماه تأخیر مالیات بر ارزش‌افزوده را پرداخت می‌کنند و کار دیگری نمی‌توانیم انجام دهیم.

با توجه به گلایه‌مندی تولیدکنندگان از موانع تولید و عنایت به‌عزم دولت و تأکید رهبری مبنی بر رفع موانع تولید باید قاطبه مسئولان به این مهم توجه داشته، با برداشتن موانع از سر راه تولیدکنندگان، ضمن جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌ها، زمینه دلگرمی آنان را به تولید بیشتر فراهم آورند.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها