۲ میلیون و 400 هزار افغان در ایران زندگی می‌کنند

وزیر امور مهاجران افغانستان آمار رسمی اتباع این کشور در ایران را بیش از دو میلیون و 400 هزار پناهجو و مهاجر اعلام کرد و گفت: بیش از یک میلیون از این افراد فاقد هرگونه مدرک قانونی هویت فردی هستند

۲ میلیون و 400 هزار افغان در ایران زندگی می‌کنند

«سید حسین عالمی بلخی» روز سه شنبه در جمع خبرنگاران در کابل افزود: در حال حاضر در جمهوری اسلامی ایران 950 هزار نفر پناهندگی خود را ثبت و کارت آنها تمدید شده است و 450 هزار تن نیز دارای گذرنامه خانوادگی و اقامت کوتاه مدت هستند.
وی افزود: همچنین 30 هزار نفر دارای اقامت طولانی مدت و حدود یک میلیون افغان نیز در ایران هستند که فاقد هرگونه مدرک هستند.
این آمار ثبت شده در نزد وزارت مهاجران افغانستان در حالی به شکل رسمی اعلام شد که روزانه صدها تن از اتباع افغانستان در پی ناامنی های موجود و بحران های ناشی از خشسکالی و بیکاری به صورت قاچاق وارد خاک ایران می شوند که از این جمعیت «به نسبت بزرگ» ، هیچ رد داده در آمارها نیست.
وزیر امور مهاجران افغانستان همچنین گفت که در سال جاری میلادی در مجموع 332 هزار و 453 تن از اتباع افغانستان از کشورهای دیگر به افغانستان برگشته اند که افراد بازگشتی از ایران و پاکستان در جمع به 320 هزارو 40 تن می رسد و از کشورهای اروپایی 955 تن داوطلبانه بازگشته و 246 نفر اخراج شده اند.
هر چند آمارهای متفاوتی از حضور مهاجران افغان در جمهوری اسلامی ایران منتشر می شود و آمار امروز را می توان یک آمار رسمی دولت افغانستان دانست.
بلخی همچنین گفت که بازگشت افغان ها از خارج کشور امسال مشابه با سال گذشته است زیرا در سال گذشته از ایران و پاکستان در مجموع 619 هزار تن بازگشت داشتند که از آن جمع 150 هزار تن از ایران اخراج شده بودند.
به گفته وی در سال جاری میلادی در نتیجه مدیریت این وزارتخانه و هماهنگی با کشورهای اروپایی ، 780 تن از اتباع افغانستان از این کشورها اخراج شدند.
وزیر مهاجران افغانستان افزود که در پاکستان بیش از یک میلیون 400 هزار پناهنده افغان ثبت نام شده اند، 750 هزار مهاجر نیز فاقد مدرک هستند که بزودی کارت دریافت خواهند کرد و حدود 300 هزار تن نیز فاقد هرنوع مدرک هستند.
به گفته بلخی در سایر کشورهای آسیایی 451 هزار و 87 مهاجر و پناهجوی افغان حضور دارند و مهمترین مشکل موجود در راه هویت بخشی به این افراد مربوط به بخش تعویض گذرنامه و همکاری بین بخشی با وزارت امور خارجه است.
وزیر مهاجران افغانستان در ادامه گفت که در کشورهای اروپایی آمریکایی و استرالیا تاکنون 541 هزار و 932 نفر سند پناهندگی یا اقامت دایم و یا سند تابعیت دارند و در آینده احتمال بازگشت آنها به کشور خیلی کم است.
عالمی افزود که همچنین حدود 613 هزار و 390 تن در این کشورهای درخواست پناهندگی داده اند و او ابراز امیدواری کرد که خواست آنها نیز مورد قبول واقع شود.
وی گفت که در حال حاضر با مدیریت مشترک با اتحادیه اروپا برای حل مشکلات مهاجران افغان در این اتحادیه کار می کنند و در هر سه ماه یک نشست مشترک در این راستا برگزار می شود.
عالمی تأکید کرد که در گذشته طرح های وزارت امور مهاجران تا حد زیادی عملی نمی شد اما این وزارتخانه اکنون با ارتباط نزدیک با نهادهای دیگر و بهبود همکاری های بین بخشی از طرح های خود برای مهاجران حمایت می کند.
به رغم بازگشت بیش از هشت میلیون مهاجر افغان در سال های گذشته به افغانستان ، هنوز حدود شش میلیون تن از اتباع این کشور در خارج از افغانستان بسر می برند و البته باید به مهاجران دوباره نیز توجه داشت.

منبع:ایرنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها