بیانیه ده‌ها فعال سیاسی در حمایت از «مذاکره مستقیم» ایران و آمریکا

بیش از صد فعال سیاسی و مدنی در داخل و خارج ایران در بیانیه‌ای با اشاره به استقبال «جهانی» ازدیدار رئیس جمهور آمریکا با رهبر کره شمالی و «وضعیت پرخطر منطقه» خواستار «مذاکره مستقیم و بدون هیچ پیش‌شرط» ایران و آمریکا شدند.

بیانیه ده‌ها فعال سیاسی در حمایت از «مذاکره مستقیم» ایران و آمریکا

غلامحسین کرباسچی، احمد منتظری، ابوالفضل بازرگان، جلال جلالی زاده، جمیله کدیور، صدیقه وسمقی، حسن فرشتیان، رضا علیجانی، حسین کروبی، عیسی سحرخیز، حسن امینی، محمدصادق جوادی حصار، علی کشتگر، ویدا فرهودی، حمید آصفی و بهروز خلیق از جمله امضاکنندگان این بیانیه‌اند.

بامداد روز سه‌شنبه، ۲۲ خردادماه، در سنگاپور برای نخستین بار یک رئیس جمهور از آمریکا با یک رهبر از کره شمالی دیدار کرد.

پس از دیدار تاریخی دونالد ترامپ و کیم‌ جونگ‌اون، رهبران آمریکا و کره شمالی در بیانیه‌ای رسمی از «توافق» بر سر «روندی گام‌به‌گام» برای غیراتمی شدن کره شمالی خبر دادند.

در همین حال یک مقام ارشد کره شمالی روز پنج‌ شنبه نامه محرمانه کیم جونگ اون رهبر این کشور را به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تحویل داد.

بیانیه فعالان سیاسی و مدنی ایران در شرایطی منتشر می شود که دونالد ترامپ که همواره برجام را «توافقی بد» می‌نامید در نهایت ماه گذشته با خروج از برجام، خواستار مذاکره دوباره با ایران شد.

در پاسخ به این خواسته، مقامات جمهوری اسلامی رسما اعلام کرده اند که حاضر به مذاکره دوباره در این باره نیستند.

از سوی دیگر واکنش ایران به دیدار رهبران آمریکا و کره شمالی هم تنها حاکی از عدم اعتماد به واشینگتن بود.

ایران روز سه شنبه به کره شمالی توصیه کرد که به دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا اعتماد نکند و هشدار داد که او ممکن است ظرف چند ساعت هر گونه توافقی با پیونگ‌یانگ را لغو کند.

نویسندگان این بیانیه استقبال «بخش بزرگی از مردم جهان» از دیدار رئیس جمهور آمریکا و رهبر کره شمالی را نشان‌دهنده آن دانستند که «عموم انسان‌ها نسبت به هر حرکتی که به آسایش و آرامش مردمان گوشه‌ای از جهان منجر شود، همدل و همراه‌اند».

دراین بیانیه که روز شنبه، ۲۶ خردادماه، منتشر شد تاکید شده که «وضعیت ناامن و پرخطر منطقه» نیازمند «یک عزم جدی و مسئولانه برای تغییر سیاست‌ها» و وضعیت «تنش‌های بین ایران و آمریکا» است.

نویسندگان این بیانیه همچنین با اشاره به «از دست رفتن فرصت مناسب» دولت باراک اوباما از حکومت جمهوری اسلامی خواستند که «فارغ از جنگ‌های روانی کاخ سفید با یک تصمیم ملی شجاعانه اعلام کند که حاضر به انجام مذاکرات بدون قید و شرط با آمریکاست تا قدمی در راه حل مشکلات و اختلافات برداشته شود».

در این بیانیه تاکید شده که این مذاکرات «می تواند با قدرت و از موضع حفظ منافع ملی دنبال شود» و «در صورت هرگونه زیاده‌خواهی و یا عدم ارائه تضمین برای پابرجا ماندن تعهدات، راه بازگشت همیشه باز است».

پیش از این نیز پیشنهادهایی برای مذاکره مستقیم ایران با آمریکا مطرح شده، اما رهبر جمهوری اسلامی با آنها مخالفت کرده است.

وزرای خارجه ایران و آمریکا برای نخستین بار پس از قطع روابط دو کشور در دولت حسن روحانی به صورت مستقیم با یکدیگر مذاکره کردند.

35

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • علی اصغر کرامتی
    0

    انسان تنها موجودی است که حیوان ناطق نام گرفته است. پس باید با گفتگو مسائل حل شود نه با جنگ و خونریزی که مخصوص حیوانات وحشی است.

  • کاربر ناشناس
    0

    کثف ها آمریکا درکره شمالی جنایت وآدم کشتی نکرده. ولی درایران بیشاز هفتاد سال است جنایت ودشمنی بامردم می کند

  • ناشناس
    0

    غلط کردن همشون با هم،آمریکا یه دولت تروریست پرور و دشمن جمهوری اسلامی هست و می‌خوان با کشورهای دیگه مثل برده رفتار کنند،گاوچرونهای وحشی

  • صادق
    0

    خائنین در صدد ایجاد ترکمانچایی دیگر

  • ینار
    0

    درخواستم از مقامات جمهوری اسلامی این است که کینه ها را کنار بگذارند و بطور مستقیم با آمریکا وارد مذاکره بشوند

  • جلال
    0

    گویا این افراد ساده لوح دوباره که از اول با نظام مقدس جمهوری اسلامی زاویه داشتند جا زدند وترسیدند . آخه کی می خواهید بیدار بشید ودست از این کارها بردارید آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند اگر شما به این ملت خیانت نکنید

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      دشمن همیشه دشمنه وفقط نابودی ایرانی وتشیع را میخوان اگر راست میگن پول بلوکه شده رو بدن وتمام تحریمها را بردارن برجام کیلو چنده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها