چرا برخی پزشکان فقط پول نقد می گیرند؟/ یک نماینده مجلس: قانون مالیات عادلانه نیست

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: این شبهه برای پزشکان وجود دارد که با مشخص بودن تراکنش‌ها ممکن است علاوه بر افزایش مالیاتها حساب‌های سپرده نیز شامل پرداخت مالیات شوند.

 چرا برخی پزشکان فقط پول نقد می گیرند؟/ یک نماینده مجلس: قانون مالیات عادلانه نیست

پیامهای متعددی از مخاطبان خبر فوری دریافت کردیم مبنی بر اینکه مطب پزشکان یا مراکز درمانی از بیماران پول نقد می‌گیرند و کارت بانکی قبول نمی‌کنند. برخی بر این عقیده هستند که این کار برای فرار مالیاتی از طرف پزشکان صورت می گیرد.
سوال اینجاست که قانون مالیات درمورد پزشکان چه می گوید؟ و آیا فرار مالیاتی می تواند انقدر آسان باشد که با حذف کارت خوان امکان محاسبه درآمد وجود نداشته باشد؟ و چرا باید پزشکان سعی در مخفی نگه داشتن اطلاعات حساب و درآمد خود داشته باشند؟

برای پاسخ به این سوال‌ها، با اکبر ترکی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفتگو کردیم.


چرا در مطب برخی پزشکان از بیماران فقط پول نقد می گیرند؟

ترکی ریشه این مشکل ایجاد شده برای مردم را در سرکشی به حسابها و مالیاتها دانست و گفت: اگر در قوانین مالیات شناسایی افراد به خوبی صورت گیرد و مالیات واقعی از همه افراد گرفته شود و تبعیض ها در جامعه دیده نشود این مشکلات بوجود نمی‌آید.
وی اظهار داشت: مالیات پزشکان در سال 95 با یک جهش همراه شد. مالیات پزشکان سراسر کشور 8 تا 9 برابر افزایش یافت، یعنی رشد دست‌کم 800درصدی داشت. ارقام مالیاتی سال 95 همچنان برای پزشکان اعمال می شود. سوالی که ایجاد می‌شود این است که مگر در سال 94 مالیات پزشکان چگونه محاسبه می شده که الان شاهد این افزایش هستیم؟
این نماینده مجلس در مورد افزایش کل مالیات کشور درسال 97 به نسبت سال 96 نیز گفت: به طور متوسط 10 درصد این افزایش در نظر گرفته شده است. در بعضی از استانها زیر 10درصد و در برخی استانها حدود 10 درصد این افزایش وجود داشته است در حالیکه در جامعه پزشکان به یکباره شاهد افزایش چندین برابری دریافت مالیات بوده ایم. اگر مبنا را این افزایش قرار می دادیم افزایش 10 تا 20 درصدی قابل قبول بود اما 800 تا 900 درصد مالیات ها را افزایش دادند.
وی اخذ وجه نقد از بیماران را قابل توجیه ندانست و گفت: در مقایسه، مالیات دیگر مشاغل بسیار پایین‌تر از پزشکان است. مشاغلی هستند که درآمد بسیار بیشتری از پزشکان دارند اما مالیات کمتری پرداخت می کنند.
ترکی افزود: شاید این شبهه برای پزشکان وجود دارد که با مشخص بودن تراکنش‌های افراد ممکن است علاوه بر این افزایش مجددا حساب‌های سپرده نیز شامل پرداخت مالیات شوند. این عدم اطمینان در سطح جامعه پزشکی وجود دارد و باعث این مشکل در دریافت هزینه ها می شود.


روش دریافت مالیات از پزشکان و چالشها

وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر دریافت مالیات پزشکان به چه صورت است؟ گفت: اکثریت شامل بند ب می شوند که بایستی دفاتر مالیاتی داشته باشند، از طرفی وقتی که پزشکان می خواهند هزینه درآمد خود را در دفاتر ثبت کنند با توجه به مشکلات عدیده که در ثبت دفاتر وجود دارد. متاسفانه هیچ دفتری تا به الان ثبت نشده زیرا کوچکترین خط خوردگی و جابه جایی با هر بهانه ای از طرف اداره مالیات پذیرفته نیست و در نتیجه مالیات پزشکان علی الراس محاسبه می شود که این امر باعث وجود اختلاف می شود.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا نمود این افزایش دریافت مالیات به دلیل نبود یک روش نامناسب در سالهای قبل نیست؟، به مشکلات موجود در جامعه پزشکی برای پرداخت مالیات اشاره کرد و افزود: عدد کل مالیاتی که پزشکان پرداخت می‌کنند از اکثریت جامعه غیر پزشکان بیشتر است.
نماینده مردم فریدن، چادگان و فریدونشهر تصریح کرد: قبل از سال 95 اول 10درصد مالیات را ادارات بیمه از پزشکان کم می کردند و پس از آن این مبلغ 5 درصد شد، درحال حاضر هر پرداختی که بیمه ها به پزشکان دارند هیچ مالیاتی از آن کسر نمی شود. در حال حاضر عدد و رقمی که از بیمه های مختلف برای هر پزشک ارسال می شود، درصدی هم بیماران آزاد محاسبه می شوند و عدد و رقم کلی درآمد و مالیات محاسبه می شود. همچنین علی الراسها هست، مسائل مربوط به مامور بیمه هست، تمام اینها باعث ایجاد چالش شده است.
ترکی با اشاره به اینکه 14 سال به عنوان رئیس اداره نظام پزشکی فعالیت داشته است، گفت: در چندین سال گذشته گفتند بیایید اظهار نامه مالیاتی بدهید ما بر اساس همان عمل می کنیم اظهار نامه مالیاتی داده شد وقتی همه پزشکان احصاء شدند و به میدان آمدند روشها تغییر داده شد و روشهای دیگری اعمال شد.

او اظهار کرد: اوایل که این توافق انجام شده بود سازمان مالیات به نتیجه ای بر اساس پرداختی بیمه های پزشکان رسیده بودند که یک رقم نسبتا معقول با 10 یا 20 درصد فرار مالیاتی و یا کم و زیاد ممکن بود وجود داشته باشد و در نهایت شاید 80 یا 90 درصد مالیاتی که می گرفتند بر اساس مستندات بود. همان موقع سازمان نظام پزشکی با سازمان مالیاتی کشور با هم توافق کردند هر کسی مالیات سال گذشته را بدهد در ماه آخر با 10 درصد افزایش مالیات سال بعد را هم می تواند نقدا پرداخت کند. همه آمده بودند این کار را بکنند اما اداره مالیات در لحظه آخر با بهانه های مختلف زیر توافق زد و آنرا اجرا نکرد و به هیچ عنوان صورت وضعیت آن سال را تسویه نکرد و دچار مشکل کرد.


از جیب مردم خرج مردم را ندهیم

ترکی گفت: متاسفانه در کشور ما روش فشار حاکم است، مردم را به مرگ می گیرند تا به تب راضی شوند. بحث پلکانی مالیات که در سال 97 در مجلس شورای اسلامی تصویب شد نیز چالشهایی ایجاد کرد. خیلی از پزشکانی که در بیمارستانهای دولتی کار می کنند وقتی عدد و رقمشان به عددی می رسد که از آن به بعد می بایست 35 درصد به بالا مالیات پرداخت کنند، در عمل می بینند زحمت اضافه می کشند و در ازایش دریافتی شان زیاد نمی‌شود، به همین دلیل از حجم کاری خود کم می کنند.
این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: باید در موضوع مالیات برای اقشار مختلف جامع نگری داشته باشیم تا بتوانیم اطمینانی بین مردم برای پرداخت مالیات ایجاد کنیم، ولی وقتی فشار می‌آوریم و به زور مالیات می گیریم، مشکلاتی را ایجاد می کند.
ترکی افزود: به تازگی شنیده ایم و پیامک آن را هم دریافت کرده ایم که رئیس اداره مالیاتی استان اصفهان در جلسه ای به همکاران خود اعلام کرده است: "رقمی که شما مالیات می گیرید خجالت آور است و باید درصد مالیاتها را بیشتر بنویسید." حال نمی دانم چگونه می‌خواهند مالیات بنویسند با این وضعیت اقتصادی، تورم، بیکاری و مشکلاتی که وجود دارد.
وی در پایان به عنوان راهکاری برای حل اینگونه مشکلات گفت: دولت باید هزینه هایش را کاهش دهد. چرا اینقدر گسترش پیدا کرده است؟ چرا این هزینه های اضافی را به مردم تحمیل می کنند؟ از جیب مردم چرا خرج مردم را می دهند؟ دولت را کوچک کنند. من معتقدم فشارهای مالیاتی بر مردم و اقشار مختلف و پزشکان در طولانی مدت جواب خوبی را در کشور نخواهد داد همه چیز را باید با تعادلی در کشور پیش برد.

35

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • محمو
    0

    سریعتر به دادشون برسین تا از گشنگی نمردن.ای کاش درآمدهای چندصد میلیونی شون مشخص بشه و با مالیاتی که پرداخت میکنن مقایسه بشه بعدا قضاوت رو بسپارین به مردم.واقعا تو کشور چندتا شغل هست که درآمدش از پزشکا بیشتره و مالیات کمتری میدن که این آقای نماینده از کار غیرقانونی این جور پزشکان حمایت میکنن؟

  • محمو
    0

    سریعتر به دادشون برسین تا از گشنگی نمردن.ای کاش درآمدهای چندصد میلیونی شون مشخص بشه و با مالیاتی که پرداخت میکنن مقایسه بشه بعدا قضاوت رو بسپارین به مردم.واقعا تو کشور چندتا شغل هست که درآمدش از پزشکا بیشتره و مالیات کمتری میدن که این آقای نماینده از کار غیرقانونی این جور پزشکان حمایت میکنن؟

  • Moj
    0

    دو قشر از افراد جامعه به نظرم مبرا از فشار های دولتی مخصوصا مالیات هستند یکی پزشکان و دیگری قضات ، واقعا یه فکری برای این استثمار انسانهای نیازمند کمک هم بیماران و گرفتاران باید بشه، متاسفانه ما در این خصوص خیلی خلا قانونی و مصلحت اندیشی داریم که باید یه فکرساختاری بشه امیدوارم واقعا از خواب بیدار بشن و رسالت انسانی خودشونو انجام بدن.

  • محمد ز
    0

    باسلام ازاین نماینده محترم بایدسوال کردعدالت اصلا واساسادراین مملکت چیزی بنام عدالت وجود داردهرکس بیشترکارکندوزحمت بکشدبدبخت تراست وبیشترزیربارفشاربی عدالتی است بخصوص سرمایه گذارکه دراین مملکت بیچاره است مثل من بدبخت تواین مملکت زیاداست اماگوش شنوایی وجودندارد که دردمان رابشنودویابجای جواب لااقل فحشمان ندهندوتوسرمان نزنند

  • عبدالحمید
    0

    متاسفانه امروزه 90 درصد مطب دکترها پول نقد از مریضها میگیرند دستگاه کارت خوان گذاشتن دکوری وقتی میگی پول نقد ندارم میگن برو از بیرون پول نقد بیار دستگاه کار نمی کنه

  • بهروز
    0

    باسلام ادب چرا همش مالیات کارمندان کارگرها بدهند مثل کشورهای اروپایی انجام بدین من پزشک میشناسم سالیانه درامدش بالای دو 3میلیارد هست نمیدونم مالیات میگیرند یانه اما برای ما سالیانه 30میلیون حقوق شاید نشه نقدا مالیاتشو میگیرند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها