کیم جونگ اون در برزخ مقابله با آمریکا

حشمت الله فلاحت پیشه/عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس

کیم جونگ اون در برزخ مقابله با آمریکا

فرآینده مذاکرات میان کره شمالی و آمریکا این روزها عرصه سیاست جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است و این موضوع را برای همه جالب کرده است که چرا ترامپ پس از خروج از برجام به سمت کره شمالی حرکت کرده است.

عدم وجود عامل تنش زا در منطقه شرق آسیا بسیار کاهش پیدا کرده است و شاید آخرین کنش سیاسی این منطقه دیدار رهبران کره جنوبی و کره شمالی بوده است از این رو اعلب کشورهای شرق آسیا از مذاکرات میان کره شمالی و آمریکا استقبال کردند یا منعی را برای آن ایجاد نکرپند روندی که در منطقه خاورمیانه وجود ندارد و عملا همه بازیگران این منطقه با جمهوری اسلامی ایران در تنش هستند.

برخی از بازیگران منطقه مثل عربستان و‌رژیم صهیونیستی به دلایل راهبردی و سیاسی و برخی کشورهای منطقه به دلایل اقتصادی درصدند تا موقعیت های ایران را متعلق به خود کنند و حتی کشورهای نزدیک به ایران به مانند عراق در سال های اخیر به دلیل تحریم هایی که در کشورمان ایجاد شده است توانستند در بازارهای نفتی خود از این موقعیت استفاده کنند، عواملی که امروز تنش در منطقه خاورمیانه را افزایش داده و کار ایران را دشوار کرده است روندی که کشورهای آسیای شرقی شاید درصد کوچکی از آن را هم در قبال کره شمالی اتخاذ نکردند.

کره شمالی چندین بار وارد مذاکرات با غرب شده و عملا هم این مذاکرات نتیجه ای در برنداشته است و علت این ماجرا این بوده است که بعضی از بازیگران قدرتمند جهان مثل چین و تا حدی روسیه از این کشور به عنوان ابزار قدرتمند شدن خود استفاده کردند و از سوی دیگر عدم تحقق تعهدات آمریکا به کره شمالی از جمله کمک ۳۰۰ میلیون دلاری در سال ۱۹۹۰ در پی تعطیلی چند راکتور هسته ای سبب شد تا کره شمالی وارد فضای تنش زار با آمریکا شود.

در شرایط امروز ترامپ درصدد است بدون خرج کردن هزینه ای از جیب آمریکا با حمایت ژاپن و کره جنوبی درصدد است رویکردهای مدنظر خود را در قبال کره شمالی عملیاتی کند حال باتوجه به عدم استقبال ژاپن از این مذاکرات به دلیل مسائل اقتصادی و مناسبات دوکره، آینده این مذاکرات مبهم است ولی قطعا شرایط مذاکرات امروز از سال ۱۹۹۰ بهتر است چرا که ترامپ درصد. است با آرام کردن وضعیت شرق آسیا تمرکز دولت خود را بر ایران و منطقه غرب آسیا قرار دهد.

امروز کره شمالی و مقامات این کشور به دلیل ناتوانی در جنگ سرد با آمریکا و ناامیدی از متحدان خود همچون روسیه و چین رویکردهای خود را تغییر داده است تا بتواند در جهت تحقق مطالبات سیاست خارجی خود وارد عمل شود که بدون شک در این مسیر نحوه ورود ترامپ به این مذاکرات مثبت بودن روند برگزاری این نشست مهم را تعیین خواهد کرد.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها