پهپادها جلوی قحطی را می گیرند

یکی از کارکردهای اصلی زنبورهای عسل گرده افشانی دانه های گیاهان و میوه های مختلف است و حالا قرار است این وظیفه بر عهده پهپادها گذاشته شود.

پهپادها جلوی قحطی را می گیرند

همزمان با کاهش جمعیت زنبورهای عسل به علت تشدید آلودگی محیط زیست، نگرانی ها در مورد کاهش تولید انواع میوه و گیاه در جهان تشدید شده، زیرا گرده افشانی بسیاری از این میوه ها و گیاهان توسط زنبورهای عسل انجام می شود.

حال قرار است پهپادها این وظیفه مهم را بر عهده بگیرند تا از نگرانی ها در این زمینه نیز کاسته شود. یک شرکت آمریکایی قصد دارد به همین منظور از پهپادهایی خاص به منظور گرده افشانی در زمین های کاشت درخت سیب به وسعت حدود ۱.۲ کیلومتر مربع بهره بگیرد.

شرکت یادشده در سال ۲۰۱۵ برای اولین بار تعدادی از باغ های بادام را به همین روش گرده افشانی کرد و حالا قصد دارد همین کار را به روشی دقیق تر در مورد باغ های درخت سیب انجام دهد. مسیر و سرعت حرکت پهپادهایی که به این منظور به کار گرفته خواهند شد از قبل برنامه ریزی شده و پرواز آزمایشی آنها هم به زودی انجام می شود.

پیش از این از روش هایی مانند گرده افشانی با اسپری یا تراکتور یا دوچرخه نیز استفاده شده، اما هیچ یک از این روش ها از دقت، کارآیی و سرعت لازم برخوردار نبوده اند و روش های پرهزینه و وقت گیر محسوب می شوند.

پهپادهای تولیدی شرکت دراپ کوپتر می توانند هر ساعت در زمین هایی به وسعت ۰.۱۶ کیلومتر مربع گرده افشانی کنند و قادر به پرواز در تاریکی شب نیز هستند. با توجه به اینکه تامین یک سوم محصولات غذایی جهان وابسته به گرده افشانی است و در ۲۵ سال اخیر یک سوم جمعیت حشرات عامل گرده افشانی نابوده شده اند، استفاده از این روش جایگزین اهمیت شایانی دارد؛ زیرا در غیر این صورت بخش زیادی از جمعیت جهان دچار سوء تغذیه می شوند.

منبع: مهر

729

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها