غلامرضا حیدری نماینده اصلاح‌طلب مجلس :

عارف کاندیدای انتخابات 1400 شود از او حمایت می‌کنیم/ تفاوتی میان روحانی و لاریجانی نمی‌بینم/ شرمنده مردمیم

یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس معتقد است کاندیداتوری عارف برای ریاست مجلس نشان داد که او می‌خواهد درصحنه رقابت سیاسی حضورداشته باشد؛ تصمیمی که به نظر او ریسک‌پذیر بود.

عارف کاندیدای انتخابات 1400 شود از او حمایت می‌کنیم/ تفاوتی میان روحانی و لاریجانی نمی‌بینم/ شرمنده مردمیم
انتخابات هیات رئیسه سوم مجلس دهم درحالی دو هفته پیش برگزار شد که محمدرضا عارف و علی لاریجانی دو گزینه اصلی این انتخابات بودند و در آخر این لاریجانی بود که گوی سبقت را مانند گذشته از رقیب ربود و بر صندلی ریاست بهارستان تکیه زد؛ گرچه یکی از نکات مهم این انتخابات وزن‌کشی فراکسیون‌های سیاسی مجلس بود اما بعد از این انتخابات حرف‌وحدیث‌ها درباره احتمال کاندیداتوری عارف و لاریجانی در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری بالا گرفت؛ بطوریکه خیلی‌ها اصرار لاریجانی بر ماندن در ریاست مجلس و ائتلاف لحظه آخری ولایی‌ها و مستقلین مجلس بر سر ریاست او را نشانه‌ای بر قوی بودن احتمال حضور لاریجانی در انتخابات 1400 می‌دانند و رای آوردن عارف در دور اول این انتخابات و شنیده‌ها درباره تاسیس حزب از سوی این چهره اصلاح‌طلب را احتمالی دیگر برای ریاست پاستور مطرح می‌کنند.


غلامرضا حیدری نماینده تهران و عضو فراکسیون امید هم معتقد است عارف نشان داده که دوست دارد در فضای سیاسی کشور حضور داشته باشد. او همچنین می‌گوید اگر عارف عزمش برای کاندیداتوری در انتخابات 1400 جزم باشد، یکی از گزینه‌های مورد حمایت اصلاح‌طلبان در این انتخابات خواهد بود.

در ادامه مشروح گفت‌وگوی غلامرضا حیدری با را در زیر می‌خوانید؛

*با انتخابات هیات رئیسه مجلس، فراکسیون امید وزن واقعی خود را نشان داد و البته برخلاف آنچه تصور می‌شد آقای عارف توانست رأی بالاتری نسبت به سال اول کسب کند، ارزیابی شما از این انتخابات چیست؟

من فکر می‌کنم انتخابات هیات رئیسه نشان داد که اصلاح‌طلبان هنوز انسجام و انضباط تشکیلاتی دارند. اصلاح‌طلبان با محوریت اصلاحات همخوانی و همبستگی دارند و با مردم صادق هستند. املای ننوشته غلط هم ندارد اما اصلاح‌طلبان اگر خطایی هم کردند صادقانه گفته‌اند و اگر اقدامشان آن‌طور که باید مطلوب نبوده خودشان اولین منتقد بودند.

*برخی معتقدند که با انتخابات هیات رئیسه مجلس علاوه بر اینکه وزن‌کشی‌های فراکسیونی مشخص شد، میدانی برای وزن‌کشی کاندیداهای انتخابات 1400 هم بود. شما چقدر این دو را در ارتباط با یکدیگر می‌دانید؟

اگر بخواهیم با نگاه سیستمی به موضوع بنگریم همه پدیده‌ها در تعامل و در ارتباط باهم هستند. بنابراین خودبه‌خود انتخابات هیات رئیسه مجلس می‌تواند در ارتباط با انتخابات 1400 باشد. اما نکته مورد توجه این است که متأسفانه رقبای اصلاح‌طلبان در یک انتخابات رقابتی نمی‌توانند آن‌ها را ببرند، جریان مقابل از اهرم‌های مختلف حکومتی استفاده می‌کند و به‌نوعی آن‌ها را از صحنه حذف می‌کند. آن‌ها می‌خواهند صحنه انتخابات را انحصاری کنند و جالب این است که مقام رهبری را هم می‌خواهند در انحصار خودشان داشته باشند درحالی‌که رهبری متعلق به همه ملت و همه کشور است. برخی به انحای مختلف می‌خواهند رهبری را در انحصار خودشان قرار دهند و برای دیگران با اتهام ضد رهبری، محدودیت ایجاد کنند.

*اگر بخواهیم انتخابات هیات رئیسه مجلس و رئیس شدن لاریجانی با حمایت اصولگرایان را با انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب روحانی با حمایت اصلاح‌طلبان مقایسه کنیم، چه تفاوتی ازنظر رویکردی میان این دو اصولگرای معتدل شاهد هستیم؟ و این موضوع چه تأثیری در انتخابات 1400 دارد؟

تجربه گذشته نشان داده که آقای لاریجانی آرای عمومی مردم را حتی در حوزه انتخابیه‌شان هم ندارد. در انتخابات ریاست جمهوری هم ایشان درگذشته این شانس را نداشتند و پایگاه آقایان روحانی و لاریجانی اصولگرایی است. اما صادق بودن مهم است و آن‌ها باید با پایگاه رأیشان که اصولگرایی است صادقانه برخورد کنند.

در حال حاضر یک برداشت نادرستی از سیاست‌نگری و سیاست‌ورزی در بعضی از آقایان رایج شده است. آن‌ها هر بندبازی می‌کنند تا در مسند قدرت بمانند یا قدرت را به دست بیاورند درحالی‌که سیاست ورزی و سیاست‌مداری به معنای تدبیر و چاره‌اندیشی است و برای حل مشکلی از مشکلات مردم و به‌پیش بردن امور مردم است. اینکه ما سیاست‌مدار باشیم پستی را هم اشغال کنیم اما مدام دور خودمان بچرخیم و پیشبردی در امور و معیشت مردم ایجاد نکنیم، معنایی ندارد.

فلسفه وجود حکومت و دولت این است که بتواند زندگی مردم را ارتقا دهد، روابط بین مردم را بهبود ببخشد و امید به زندگی و آینده را در میان جوان‌ها زیاد کند. در غیر این صورت جفای به مردمی است که به نام آن‌ها افراد می‌خواهند رئیس باشند.

*برگردیم به سؤال قبل؛ آیا تفاوتی میان رویکرد روحانی و لاریجانی به‌عنوان دو اصولگرای معتدل وجود دارد؟

در عمل تفاوتی میان روحانی و لاریجانی نمی‌بینم. منتها روحانی مقداری خوش‌بیان‌تر و خوش‌ظاهرتر است و توانست به هر طریقی که بود اعتماد سید اصلاحات را جلب کند و اصلاح‌طلبان هم به‌تبع رهبر اصلاحات پشت ایشان آمدند اما به قول حکما اگر این پست و این میز ماندنی بود به تو نمی‌رسید.

*احتمال دارد که اصلاح‌طلبان در انتخابات 1400 نیز از گزینه اصولگرایان معتدل حمایت کنند؟ یا احتمال دارد اصلاح‌طلبان یک گزینه کاملا اصلاح‌طلب برای انتخابات 1400 داشته باشند و با توجه به مقبولیتی که عارف در انتخابات مجلس کسب کرد ایشان گزینه نهایی اصلاحات باشد؟

پیش‌بینی 100 درصدی غیرممکن است و همه اتفاقات محتمل است. اما از تجربیات پیش‌آمده اصلاح‌طلبان و رهبر اصلاح‌طلب‌ها پند خواهند گرفت. اگر آقای عارف به‌واقع عزمش برای کاندیداتوری در انتخابات 1400 جزم باشد، طبیعی است یکی از گزینه‌هایی که اصلاح‌طلبان از او حمایت خواهند کرد آقای عارف خواهد بود.

*کاندیداتوری آقای عارف برای ریاست مجلس این قاطعیت را نشان داد؟

از دید من کاندیداتوری او برای ریاست مجلس نشان داد که عارف می‌خواهد درصحنه رقابت سیاسی حضورداشته باشد و ریسک‌پذیر هم بود. او علیرغم اینکه احتمال رأی نیاوردنشان هم مطرح بود این ریسک را کرد و کاندیدا شد. این از نقاط قوت آقای عارف است. هر چه به قدرت تصمیم‌گیری یک فرد در نقاط حساس اضافه شود، قابلیت بیشتری برای پذیرش مدیریت دارد.

*با توجه به انتخابات هیات رئیسه و مشخص شدن فراکسیون اکثریت در مجلس، و همچنین اقبال مردم به اصلاح‌طلبان در چند انتخابات اخیر، پیش‌بینی شما از انتخابات 98 چیست؟

اگر بر اساس تجربیات گذشته باشد و یکسری از نهادها بخواهند برای مردم مانع ایجاد کنند و اصل را بر ایجاد محدودیت، بگیروببند، ایجاد فضای امنیتی، فیلتر کردن و ... بگذارند، تجربه نشان داده که مردم عکس‌العمل منفی نشان می‌دهند حتی اگر بخواهند کاندیدای تراز اول اصلاح‌طلبان را رد صلاحیت کنند.

*پس شما اقبال مردم را هنوز به سمت اصلاح‌طلبان می‌بینید...

عملاً این‌گونه است؛ اگر بخواهیم عمیق نگاه کنیم، امیدواری و اعتماد مردم به اصلاح‌طلبان بیشتر است. هرچند ما شرمنده مردم هستیم. در این دوره آن‌طور که باید نتوانستیم از عهده خدمتگزاری به مردم در ریاست جمهوری و در مجلس بربیاییم. اما مردم فهیم ما آگاه هستند و موانع را می‌بینند.

*این شرمندگی شما به این معنی است که از حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی ناراضی هستید؟

ببینید، روحانی با حمایت اصلاح‌طلبان آمد اما نه تنها به وعده‌هایش عمل نکرد بلکه ما پایبندی به این وعده‌ها را هم نمی‌بینیم. اصلاح‌طلبان نیامدند که لجبازی کنند و برخلاف ارزیابی مردم عرض‌اندام کنند. در این شرایط اگرچه ما از آقای روحانی حمایت کردیم اما انتقاداتی را وارد می‌دانیم البته الآن ناچار هستیم که از دولت حمایت کنیم اما انتقادمان را هم داریم. خصیصه اصلاح‌طلبان صادق بودن با مردم و همخوانی شعارهایشان با خواسته‌های مردم است که همین امر دلیل بر پایداری این جریان و ماندگاری اعتماد مردم به اصلاح‌طلبان است.

*این موضوع و ناکارآمدی‌ها را ناشی از ائتلاف اصلاح‌طلبان با اصولگرای معتدل نمی‌بینید؟

ائتلاف با اصولگرایان معتدل بی‌تأثیر نبوده است. آن‌ها نارو زدند و به‌واقع عهدشکنی کردند و شاید از قبل برنامه‌ریزی‌شده بود و از قبل می‌خواستند که این‌گونه به اصلاح‌طلبان لطمه بزنند و اعتماد عمومی به اصلاح‌طلبان را خدشه‌دار کنند. علیه فراکسیون امید جوسازی زیاد بوده است. ما نمی‌خواهیم این مسائل را تکرار کنیم اما مردم قضاوت می‌کنند که این چه شخصیتی است که طرف در زمان رأی‌گیری در لیست قرار می‌گیرد و بعد ازآن هیچ پایبندی به فراکسیونی که رهبری آن لیست تشکیل داده، ندارد. این افراد به شکل‌های مختلف کارشکنی می‌کنند و به دنبال تضعیف فراکسیون امید هستند.

*با این‌ وجود احتمال دارد که دیگر ائتلافی با اصولگرایان معتدل یا همان اعتدالیون به وجود نیاید؟

بحث ائتلاف اقتضایی است اما اگر بخواهیم از تجربه گذشته استفاده کنیم به نظر من بسیار بعید است که در انتخابات ریاست جمهوری 1400 و چه در انتخابات مجلس با آن‌ها-اصولگرایان معتدل-ائتلاف کنیم.

منبع: اعتمادآنلاین

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها