محمدهاشمی:

امام خمینی با هوشمندی در برابر متحجران ایستادند

یک فعال سیاسی گفت: امام خمینی(ره) با تمام توان در مقابل متحجران ایستادگی کرد.

امام خمینی با هوشمندی در برابر متحجران ایستادند

محمد هاشمی رفسنجانی درباره ابعاد شخصیتی امام خمینی(س) و نگاهی که ایشان نسبت به مسائل مختلف داشتند، اظهار کرد: اگر به فرمایشات حضرت امام در موارد مختلف نگاه کنیم، تحجر بسیار از نظر امام مذموم بود و ایشان همواره علیه تحجر صحبت می کردند.

وی افزود: امام همچنین تا حد زیادی با تندروی ها مخالف بودند، یکی از مصادیقش هم این بود که وقتی عده ای از نمایندگان در مجلس عده ای از نمایندگان تندروی کردند و بحث های جناحی تندی مطرح می کردند. امام فردای آن روز در سخنرانی خود گفتند که «أین تذهبون» به کجا رویم؟ که شما الان خوراک برای رادیو اسرائیل فراهم می کنید. ایشان برخورد قاطعی با تندروها در مجلس داشتند.

این فعال سیاسی اعتدال گرا گفت: ایشان تحجر را بسیار خطرناک می دانستند و حتی برخی اوقات تعابیر بسیار تندی نسبت به متحجرین به کار می بردند. از نگاه حضرت امام (ره)، قدمت و درازای تحجر به زمان نبی اکرم(ص) باز می گردد. پیامبر(ص) این دسته را مارقین می نامیدند. این دسته کسانی بودند که به سرعت آهنگ خروج از دین می نواختند و با نام دین و حفظ اسلام و ولایت، راهی مغایر با دیانت می رفتند. متاسفانه متحجران بر این باورند که هر چه در گذشته رواج داشته، باید درآینده نیز ادامه پیدا کند.

وی بیان کرد: درست است که تحجر از صدر اسلام وجود داشته است، اما در آخر منجر به تسلطی می شود که استعمار بر متحجران پیدا می کند و میتواند با استفاده از آن، اسلام را به کنج عزلت ببرد و یا با وارد کردن عناصر خود به حوزه‌ها و در میان متحجران کارش را پیش برد و حرف خودش را از زبان آن‌ها بیان می‌کند. در واقع امام با هوشمندی منحصر به فردی که داشتند، با تمام توان علیه متحجران ایستادند و مبارزه با آنها را هم سطح مبارزه با رژیم شاه می پنداشتند.

هاشمی بیان کرد: اصولاً امام بنیان گذار انقلاب بودند و مکتبی که طرح می کردند، مکتب اهل بیت بود. پس از رحلت ایشان، قرائت هایی که امام از این مکتب داشتند، در حوزه های اجتماعی، فرهنگی و...به خوبی تبیین نشده است. نتیجه آن هم نسلی است که با فرهنگ انقلاب، ارزش های مکتب اهل بیت و خط امام بیگانه هستند. به هر حال نتیجه ای هم که این عدم تبیین در برداشته است، نتیجه ای مطلوب نیست.

منبع: سایت جماران

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها