مایکروسافت به دنبال تصاحب شبکه کدنویسان اجتماعی

شرکت مایکروسافت به دنبال تصاحب شبکه کدنویسان اجتماعی است.

مایکروسافت به دنبال تصاحب شبکه کدنویسان اجتماعی

زمزمه‌هایی که به صورت شایعه در دنیای فناوری به گوش می رسید رنگ و بوی واقعیت به خود گرفت. ماه‌ها بود که خبری غیر رسمی در رسانه‌های فناوری دست به دست می‌شد و هیچ کس آن را تایید یا تکذیب نمی‌کرد. البته برخی تکذیب‌های ضعیف انجام می‌شد که بیش از آنکه اطمینان خاطر برای عدم انجام باشد، مخاطبان را بیشتر مردد می‌کرد. مایکروسافت قصد خرید گیت هاب را دارد.

شاید در نگاه اپل این خبر نیز مانند خرید و ادغام شرکت‌های مختلف در دنیای فناوری باشد که همواره روی می‌دهد و در واقع اتفاق خاطی نیز در این رابطه رخ نمی‌دهد اما این معامله با تمام آنچه در سال‌های اخیر انجام شده بود تفاوت دارد.

گفته می‌شود مقام‌ها و مسئولان غول آی‌تی دنیا، مایکروسافت، مذاکراتی را پیرامون خرید گیت هاب با مسئولان این پلتفرم توسعه نرم‌افزاری انجام داده‌اند. بر اساس شنیده‌ها مذاکرات به خوبی پیش رفته و حتی صبحت از اعداد و ارقام بزرگی نیز در میان است.

اما گیت‌ هاب چیست و چرا خبر خرید آن از سوی مایکروسافت تا این اندازه مورد توجه قرار گرفته است؟ گیت هاب سرویسی مخصوص توسعه و میزبانی برای پروژه‌های نرم‌افزاری است. البته نکته مهم در ارتباط با متن باز بودن تمام این پروژه‌ها است.

گیت هاب شرکتی خصوصی است و گفته می‌شود در حال حاضر بیش از ۲۳ میلیون کاربر از سراسر جهان دارد. این تعداد کاربر موجب شده است که گیت هاب سالانه رقمی معادل ۲۰۰ میلیون دلار درآمد داشته باشد. این درآمد از طریق حق اشتراک پرداخت شده از سوی کاربران تامین می‌شود. همچنین گفته می‌شود که یک و نیم میلیون سازمان از جمله مشتریان گیت‌هاب هستند که بخشی از درآمد این کمپانی، رقمی حدود ۱۱۰ میلیون دلار از طریق اشتراک پرداختی از سوی سازمان‌ها شکل می‌گیرد.

حدود سه سال پیش زمانی که این کمپانی یعنی زمان آخرین ارزش‌گذاری کمپانی، گیت هاب ارزشی معادل ۲ میلیارد دلار داشت. همین میزان اعتبار نشان از اهمیت کمپانی دارد که مایکروسافت قصد خریدش را کرده است. اخبار غیر رسمی در ارتباز با این خرید بزرگ یادآور می‌شود که برای این خرید، صبحت از رقم ۵ میلیارد دلار است. هنوز مشخص نیست دو طرف بر سر معامله‌ای به این بزرگی به توافق نهایی دست پیدا کرده‌اند یا خیر.

اطلاعات منتشر شده از جلسات مذاکره میان مقام‌های مایکروسافت و گیت هاب نشان می‌دهد که قرار اولیه این مذاکرات به منظور انجام سرمایه‌گذاری معادل ۳۵ میلیون دلار انجام گرفته بود اما در ادامه این گفت‌وگوها به سوی خرید یکی از بزرگترین شرکت‌های میزبان پروژه‌های متن باز پیش رفته است. موضوعی که طرفداران این دست پروژه‌ها را به شدت نگران کرده است.

برخی از کسانی که علاقه‌ای به خرید گیت هاب از سوی مایکروسافت ندارند نیز ابراز امیدواری می‌کنند که ادامه گفت‌وگوها میان دو طرف بار دیگر به موضوع سرمایه‌گذاری معطوف شده و حرفی از خرید و فروش در میان نباشد. البته گیت هاب هم چندان بی‌تفاوت نیست و نباید به عنوان لقمه‌ای راحت به آن نگاه کرد. قیمتی که این شرکت برای فروش پیشنهاد کرده بسیار بالاتر از انتظار مایکروسافت بوده است.

مایکروسافت در حال حاضر پروژه جاه‌طلبانه‌ای مانند مایکروسافت آژر را در برنامه دارد و به نظر می‌رسد برای دستیابی به اهداف مورد نظر به کمپانی مانند گیت هاب نیازمند است. از این رو باید دید که جاه‌طلبی و طمع مایکروسافت این غول تکنولوژی را به کدام سو راهنمایی خواهد کرد.

منبع: تجارت نیوز

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها