آیا گروه ۷ به تاریخ می‌پیوندد؟

رهبران گروه 7 امروز در شرایطی در کبک کانادا با یکدیگر دیدار می کنند که 6 کشور عضو این گروه تلاش خواهند کرد ترامپ را برای لغو تصمیم خود در خصوص وضع تعرفه های فولاد و آلومینیوم تحت فشار بگذارند.

آیا گروه ۷ به تاریخ می‌پیوندد؟

این نشست صحنه تقابل آمریکا و 6 کشور دیگر عضو گروه 7 خواهد بود.

این تقابل حتی می تواند به از هم گسستن این گروه 43 ساله شود که معمولا تلاش می کند موضعی اجماعی در خصوص اقتصاد جهان و سایر مسائل اتخاذ کند.

ترامپ که به گفته دستیارانش تمایلی به چندجانبه گرایی ندارد، روز پنجشنبه دو بار در توئیتر به جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا حمله کرده و مقامات تصدیق می کنند که جو حاکم بر این نشست به شکل استثنایی ای تنش آلود است.

یک مقام کانادایی گفت: «برخی مخالفت های جدی روی خیلی از مسائل وجود خواهد داشت.»

در حالی که ترامپ می گوید، تعرفه ها برای حمایت از صنایع آمریکا ضروری است، کانادا و اتحادیه اروپا این اقدامات را غیرقانونی دانسته و خود را برای اقدامات تلافی جویانه آماده می کنند.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه گفت، رهبران کشورهای عضو باید در این نشست با مدنیت رفتار کنند، اما وی صبر خود را در قبال رئیس جمهوری آمریکا از کف داده و گفته، در صورت لزوم 6 عضو دیگر گروه 7 ممکن است گروهی مخصوص به خود تشکیل دهند.

ترزا می، نخست وزیر انگلیس لحن ملایم تری اتخاذ کرده و گفته، وی از اتحادیه اروپا خواسته تا اقدامات تلافی جویانه خود در قبال تعرفه های آمریکا را محدود کند و اینکه واکنش اروپا باید متناسب و قانونی باشد.

اما هیچ نشانه ای از عقب نشینی در لحن ترامپ دیده نمی شود. وی دیروز در توئیتر فرانسه و کانادا را به تحمیل تعرفه های گسترده بر کالاهای آمریکایی متهم کرده و ترودو را متهم کرد که «خیلی اوقاتش تلخ» بوده است.

در واکنش به این اظهارات، یک مقام کانادایی گفت: «نخست وزیر (کانادا) و رئیس جمهور (آمریکا) مذاکرات بسیار صریح، مستقیم، منصفانه و صادقانه ای داشته اند.»

کاخ سفید گفته ترامپ روز شنبه یعنی قبل از اتمام رسمی نشست کانادا را ترک خواهد کرد و برای دیدار با رهبر کره شمالی به سنگاپور خواهد رفت.

منبع: ایسنا

729

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها