استانداری خراسان رضوی: در کنترل و مدیریت تجمعات مردمی رتبه اول کشور را داشتیم / ۵۷۰ تجمع برگزار شد و مشکلی پیش نیامد

مشاور استاندار خراسان رضوی گفت: استان خراسان رضوی در تامین استان و کنترل و مدیریت در تجمعات مردمی رتبه اول کشور را داشت. ۵۷۰ تجمع صنفی و مردمی انجام شد که مشکلی پیش نیامد.

سید جواد حسینی شب گذشته در شورای اداری استان و مراسم تودیع و معارفه معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی ، اظهار کرد: استاندار انسانی کاملا بااخلاق، خدوم، وقت‌گذار و دارای مشی اعتدالی و برای ما درس‌آموز است. من 2.5 سال در دولت تدبیر و امید مدیریت نظام فرهنگ و تربیت را برعهده داشتم و 22 ماه نیز در این پست حساس خدمت‌گذار بودم.

حسینی ضمن قدردانی از همراهی مدیران، اعضای شورای اداری، اعضای شورای تامین، فرمانداران، ائمه جمعه، نمایندگان مجلس، شوراها و فعالان سیاسی، گفت: ما کاری را شروع نکردیم که نیاز به همکاری داشته باشد و کسی دست رد به سینه ما بزند. اگر نتوانستیم مربوط به خود ما بوده است. من برای فرمانداری مشهد و این پست معرف آقای نوروزیان بودم و از ایشان تشکر می‌کنم که این سمت را پذیرفتند.

مشاور استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه حوزه معاونت اجتماعی، سیاسی و امنیتی در هشت قلمرو فعال است، عنوان کرد: از هفت راهبردی که استاندار معرفی کردند، 6 راهبرد به طور مستقیم به این معاونت مربوط است و باید در این حوزه پیگیری شود. اقتصاد مقاومتی، تولید اشتغال، حمایت از تولید و کالای ایرانی یکی از محورهایی است که مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌تواند این سه را محقق کند. در این زمینه بر اساس نگاه راهبردی مقام معظم رهبری و استاندار، مبارزه با دانه درشت‌ها را هدف‌گذاری کردیم.

وی افزود: با وجود اینکه پرونده‌های قاچاق کالا و ارز یک درصد افزایش داشت و 481 درصد ارزش ریالی این پرونده‌ها بود اما در سال 96 ارزش ریالی کشفیات 110 درصد افزایش داشت و 51 باند قوی قاچاق کالا و ارز در استان منهدم شد. 11 درصد بازرسی‌ها افزایش پیدا کرد، به گونه‌ای که استان خراسان رضوی مقام اول را در بازرسی کالا و ارز به دست آورد.

حسینی با اشاره به اینکه حوزه دیگر ساماندهی اتباع خارجی است، تصریح کرد: ما اتباعی داریم که باید به آن‌ها خدمات دهیم و اتباع دیگری نیز داریم که غیرمجاز هستند. این اتباع 340 هزار نفر هستند. الکترونیک کردن پرونده‌های آن‌ها، قرار گرفتن 22 هزار نفر تحت پوشش بیمه سلامت در سال گذشته، ارائه خدمات آموزشی و برخورداری 77 هزار دانش آموز از این خدمات، اجرای طرح غیرمجازین که برای 51 هزار نفر منع ایجاد کرده و یا آن‌ها را خارج کردیم، یکسان‌سازی سیاست‌های فرهنگی برای اتباع، ایجاد تشکل‌های دولتی که11 تشکل غیر دولتی داشتند و به 17 تشکل ارتقا پیدا کرد، از جمله کارها در زمینه ساماندهی اتباع خارجی است. اردوگاه 20 هکتاری اتباع بیگانه در تایباد نیز انجام خواهد شد.

مشاور استاندار خراسان رضوی اضافه کرد: حوزه دیگر مبارزه با پدیده شوم اعتیاد و موادمخدر است. این پدیده آسیبی است که 16 آسیب دیگر را موجب می‌شود. جمهوری اسلامی130هزار میلیارد تومان برای اعتیاد هزینه کرده است. 30 عملیات بزرگ مسلحانه به انجام رسید. ما در قالب شورای هماهنگی مبارزه مواد مخدر باید با آن مبارزه کنیم. 10 درصد افزایش برای خدمات درمان داشتیم که 76 هزار نفر از این خدمات بهره‌مند شدند. جامعه و گروه‌های هدف توانمند شد.

وی ادامه داد: در زمینه اشتغال بهبودیافتگان، در سال 96 ، 4 هزار نفر از این بهبودیافتگان به اشتغال رسیدند. حلقه مفقوده عدم بازگشت مجدد معتادان، اشتغال است. در این راستا سوله 3 هزار هکتاری را به سازمان‌های زندان‌ها دادیم که تولیدات آن‌ها به مبادله گذاشته شود. 25 تشکل غیردولتی در امر مبارزه با موادمخدر به کار گرفته شدند. افزایش آگاه‌سازی و مصونیت‌سازی نیز از دیگر کارها است. 54 درصد جرایم امسال نسبت به گذشته کاهش پیدا کرد. اگر در کار حرفه‌ای و موثر انجام دهیم، نتیجه می‌دهد.

حسینی بیان کرد: در امر مواد مخدر علیرغم اینکه در سال 96 در کشور افزایش شیوع موادمخدر را داشتیم اما در مشهد 0.2 درصد کاهش یافت و علیرغم افزایش جرایم مواد مخدر در کشور در سال 96 ، 5 درصد مجموعه جرایم موادمخدر در استان کاهش پیدا کرد. در سالیان طولانی جرم اول کشور در زندان‌ها مواد مخدر بود که 11 درصد جرایم موادمخدر کاسته شد و برای اولین بار در استان در ردیف دوم قرار گرفت. 35 درصد از مرگ و میرهای ناشی از موادمخدر نیز کاهش پیدا کرد.

مشاور استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه حوزه مهم دیگر این معاونت، امنیت است، عنوان کرد: بزرگ‌ترین وظیفه حکومت‌ها، امنیت است. دولت‌ها ابتدا سیاسی و بعد امنیتی بودند. 6 میلیون و 400 هزار جمعیت و بیش از 30 میلیون زائر داخلی و خارجی در استان، جمعیت مهاجرپذیر و موزائیکی که جمعیت موزائیکی بدترین اثر را بر جرایم دارد، 340 هزار اتباع، 830 کیلومتر مرز مشترک با دو کشور مشکل‌دار، تراکم بالای جمعیت استان که از میانگین کشوری بالاتر است، توزیع نامتقارت جمعیت، وجود اقوام و فرق مختلف، وجود 1 میلیون و 200 هزار حاشیه‌نشین در مشهد، مراکز متعدد حیاتی و حساس، برگزاری همایش‌های گوناگون ملی و بین‌المللی که در سال گذشته 155 همایش بین المللی در مشهد 2017 داشتیم و حساسیت بسیار بالایی داشت، این موارد حساسیت امنیتی ایجاد می‌کند.

وی افزود: با اتخاذ سیاست‌های انسجام‌بخش در حوزه امنیت، نرم‌افزارانه، جامعه محور و مردم پایه با رویکرد پلیس اجتماعی به جای اجتماع پلیسی و امنیت فرهنگی به جای فرهنگ امنیتی، شاهد کوچک‌ترین موضوع امنیتی نبودیم. این در حالی بود که معاندین و نظام سلطه جهانی بیان می‌کنند که مشهد هدف فوری، مستمر و قطعی ما برای ضربه زدن است. در بسیاری از شاخص‌های امنیتی استان رتبه اول را داشت. در جمع‌آوری و ارسال اطلاعات، جمع‌آوری سلاح و مهمات، تامین استان و کنترل و مدیریت در تجمعات مردمی رتبه اول کشور را داشتیم. 570 تجمع صنفی و مردمی انجام شد که مشکلی پیش نیامد.

حسینی ادامه داد: پیوند دادن امنیت در مرز با معیشت از طریق تعاونی مرزنشینان، کوچک کردن حریم مرز و طرح‌هایی مثل آبخیزداری از دیگر کارها است. از آقای نوروزیان خواهش می‌کنم در زمینه کمیته بررسی نارضایتی مردمی که در شورای اداری تشریح کردم و مجمع خیرین امینت‌یار که تشکیل شده است، به پیش برویم تا شاهد امنیت پایدار در استان باشیم.

مشاور استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه حوزه دیگر این معاونت، پدافند غیر عامل است، تصریح کرد: ما 10 طرح نوآورانه را طراحی و پیاده کردیم که 40 دستاورد ملی را موجب شد. یکی از این طرح‌ها، طرح جامع پدافند راهبردی غیرعامل بود که کشوری شد. در حوزه بانوان و خانواده راهبردهای مقام معظم رهبری را تحت عنوان سیاست‌های خانواده پیش روی خود گذاشتیم و حلقه و زنجیره ازدواج با طلاق را ترسیم کردیم. بر این مبنا برنامه‌ریزی‌هایی را انجام دادیم که سبب افزایش یک درصدی ازدواج در سال 95 شد. در سال 96 ازدواج در کشور 9 درصد کاهش پیدا کرد و کاهش ازدواج در استان در سال 96 کمتر از 8 درصد بود.

وی افزود: 105 هزار وام ازدواج داده شد. امسال طرح نهضت ازدواج موفق و آسان طراحی شد که با شدت پیگیری می‌شود. سالی که ما آمدیم، استان خراسان رضوی رتبه اول را در طلاق داشت. با طرح‌هایی که انجام شد، برای اولین بار در 9 ماه سال 96، 12.9 درصد طلاق کاهش پیدا کرد. برای زنان سرپرست خانوار یک میلیارد و 200 میلیون در نظر گرفتیم تا آموزش دیده و مهارت کسب کنند.

حسینی خاطرنشان کرد: طرح روستای پاک را طراحی کردیم، روستای عاری از طلاق، اعتیاد، بیکاری، بی‌سوادی، بی‌تشکلی و عدم پوشش بیمه. 65 روستا به طول 1.5 سال عاری از اعتیاد شده‌اند و این باید ادامه پیدا کند. تشکل‌های غیردولتی زنان را به 190 عدد با 20 درصد رشد رساندیم.1200 زن توانمند استان از 25 قشر، پارلمان مشورتی زنان را در 28 شهرستان و یک پارلمان استانی تشکیل دادند.

مشاور استاندار خراسان رضوی با اشاره به حوزه دیگر این معاونت، حوزه اجتماعی و فرهنگی، گفت: پنج خدمت پرمشتری را به دستگاه‌ها دادیم تا مهندسی مجدد فراهم کنند که خدمات بهتری به دستگاه‌ها ارائه شود. سه سند جامع سلامت، بیماری‌های غیرواگیر و امنیت غذایی روستا را ترسیم کردیم. رشد کمی و کیفی تشکل‌های غیردولتی اتفاق افتاد. روزی که من آمدم 540 تشکل غیردولتی وجود داشت که بخش زیادی هم غیرفعال بود اما امروز 1172 تشکل غیردولتی با 117 درصد رشد در استان فعال هستند. 120 عدد از این تشکل‌ها در حاشیه مشهد در بخش آسیب‌های اجتماعی فعال هستند.

وی بیان کرد: پارلمان جوانان با 1360 عضو با رای خود جوانان از 25 قشر از آن‌ها در 28 شهرستان و یک پارلمان استانی تشکیل شده است. برای کاهش آسیب‌های اجتماعی 100 پروژه با 120 میلیارد پیاده شد که روند بسیاری از آسیب‌ها را در استان کنترل کرد و یا کاهش داد. کاهش اعتیاد، طلاق و سرقت را شاهد بودیم. در مجموع در سال 96، 10 درصد جرایم حاشیه مشهد کاهش پیدا کرد.

حسینی با بیان اینکه آخرین کار ما در این معاونت، سیاسی است، عنوان کرد: با اتخاذ رویکرد و نقش اعتدالی رویکرد تدبیر و امید، پرهیز از افراط و تفریط، هیجان‌زدگی، سطحی‌نگری، سیاست‌زدگی و با نگاه انسجام‌بخشی و وحدت‌آفرینی، با باور به اینکه در عرصه سیاسی باید آرمانی اندیشید، واقعی عمل کرد و حداقلی انتظار داشت و با تکیه بر شایسته‌سالاری و به‌گزینی در عرصه انتخاب مدیران، کوچک‌سازی ساختار دولت و بزرگ‌سازی ساختار مردم خانه احزاب ایجاد و تقویت شد.

وی اضافه کرد: ما سعی در تعامل با همه احزاب و مشارکت دادن آن‌ها در مسائل اساسی استان داشتیم و تلاش کردیم تا مشارکت نظام‌مند مردم را نمادینه و نهادینه سازی کنیم. تشکیل خانه احزاب، تشکل‌های غیردولتی، خانه جوانان، پارلمان زنان و جوانان، طرح تعامل گفت‌وگوی دولت با اقشار، رشد کمی و کیفی تشکل‌ها و ایجاد میزهای مختلف گفت‌وگو در این راستا طراحی و به انجام رسید.

مشاور استاندار خراسان رضوی بیان کرد: در این مدت کمتر از دو سال دو انتخابات نیز برگزار کردیم که رویکرد ما سلامت، امنیت و مشارکت حداکثری در انتخابات بود که دو درصد بالاتر از مشارکت کشور شد و با سلامت به پایان رسید. در راستای سیاست‌های راهبردی نظام و ایجاد همگرایی تلاش کردیم که رضایت‌مندی اقوام، 17 درصد از میانگین کشور در استان خراسان بیشتر شد. امیدوارم بتوانیم در عرصه سیاسی با دو رویکرد سازش و تعارض با رویکرد تعاملی و با تمام ظرفیت استان، راه توسعه و رفع مشکلات را با آرامش در پیش بگیریم.

منبع ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها