پاسخ به یک شبهه

آیا بعد از 1400باز باید روزه گرفت؟

برخی منتقدان روزه داری و کسانی که دیگران را دعوت به روزه خواری می کنند، می پرسند آیا باید به حکمی مربوط به 1400سال پیش تن داد؟ پاسخ به این شبهه را بخوانید.

آیا بعد از 1400باز باید روزه گرفت؟

بدون در نظر گرفتن هیچ گونه اطلاعات پزشکی و تنها با در نظر گرفتن عقل سلیم، می توان دریافت که وقتی بدن انسان یازده ماه از سال به یک گونه عادت غذایی دارد - سه وعدة منظم - و ناگهان آن را تغییر می دهد مسلماً دچار شوک و آسیب های جدی می شود و اسلام هم با آسیب رساندن مخالف است.

آیا منطقی است حکمی که 1400 سال پیش صادق بوده، امروزه هم صادق باشد و آیا نباید در احکام روزه، تجدید نظر کرد؟

نوشته امروز پاسخی است به سوال بالا که در چند محور ارائه می شود:

1. ماهیت روزه به عنوان عملی دینی و عبادی و برای رسیدن به مراتب والای معنوی، مانند تقوا، از جانب خداوند برای بشر تعریف شده است و در قطعی بودن این تکلیف دینی برای همة نسل ها و اقوام و نژادهای گوناگون بشری در طول تاریخ، تردیدی وجود ندارد، این مطلب را می توان از آیات قرآن و روایات به دست آورد؛ به ویژه که این عمل به عنوان یکی از ارکان پنج گانة دین اسلام تعریف شده و محدود کردن آن در یک توصیة تغذیه ای برای افراد خاص و در یک محیط معین، بسیار دور از واقعیت است.

2. دستورات دینی و تکالیف الهی، بر مبنای حکمت خداوند و مصلحت بشر که اعم از مصلحت دنیایی و آخرتی است، تنظیم شده و بشر در عمل به این دستورات، از تأثیرات مثبت و حداکثری این عمل ها برای سعادت دنیوی و اخروی خود، مطمئن است و هرچند به خوبی می داند که این تکالیف، ممکن است ضررهای محدود و حد اقلی دنیوی را نیز به دنبال داشته باشند، اما در عین حال، حتی در جنبة مادی و جسمانی نیز منافع این تکالیف، قابل مقایسه با زیان های محدود احتمالی نیست.

3. اصل اولیه در همة تکالیف دینی، وجود برخی ویژگی ها و ضوابط عام است که عدم وجود ضرر قابل توجه برای فرد، یکی از این شاخصه هاست و در نتیجه، اگر هر عمل عبادی برای فرد یا افرادی در بردارندة ضرری غیر قابل تحمل از دیدگاه عقل باشد، به دستور خود شرع، انجام آن به عنوان ثانوی، صحیح نیست و این همان جایگاه لا ضرر و لا ضرار است؛ اما این، غیر از اصل یک تکلیف مسلم دینی، برای تودة افراد جامعه است که به عنوان یک اصل اولیة دینی، شناخته می شود.

بر این اساس، اصل وجوب روزه، حقیقتی غیر قابل انکار است که انجام آن بر همة افراد، ضروری است؛ اما اگر در شرایط و موقعیت های خاص، افرادی مشخص از انجام این عمل معذور بودند، یعنی احتمال وجود ضرر در انجام آن به درجه ای رسید که عُقَلا پذیرفتن این ضرر را منطقی ندانستند، وجوب اولیة این عمل از عهدة این افراد، برداشته می شود و تکالیف جایگزین به جای آن قرار می گیرد.

4. بر اساس نظر کارشناسان پزشکی، بیشترین تأثیرگذاری مثبت روزه داری برای بدن انسان، در همین ایجاد تغییر و تبدیل در رویة تغذیه و عملکرد سیستم گوارشی بدن است که بر اثر آن، جلوی عادات نادرست غذایی انسان گرفته می شود و برخلاف رویة معمول، سیستم گوارشی بدن برای مدتی به استراحت می پردازد.

علاوه بر این، عامل بسیاری از بیماری ها، زیاده روی در خوردن غذاهای مختلف است; چون مواد اضافی جذب نشده، به صورت چربی های راکد در نقاط مختلف بدن، یا به صورت چربی و قند اضافی در خون باقی می ماند و این مواد، زمینه مناسبی برای پرورش انواع میکروب های عفونی است و در این حال، بهترین راه برای مبارزه با این بیماری ها، نابود کردن آنها از طریق گرسنگی محدود و ضابطه مند، یعنی همان روزه است.

البته این مسئله به معنای ایجاد شُک شدید غذایی و رفتاری نیست؛ بلکه در تعالیم اسلامی، توصیه شده که افراد قبل از ماه رمضان، با گرفتن متناوب و با فاصلة روزه های مستحب، به نوعی خود را با شرایط روزه داری، هماهنگ کنند؛ تا مداومت سی روزه بر این عادت غذایی و رفتاری خاص، موجب مشکات جسمی نشود.

4. برخلاف تصور شما، در صدر اسلام هم وضعیت معیشت و تغذیه افراد هرچند متاثر از عادات دوران جاهلیت بود، اما در مواردی کاملاً مناسب با وضعیت جسمی و مزاجی انسان های همان زمان بود و چه بسا بتوان گفت که تغذیه بشر در همة ادوار گذشته، به دلیل سلامت محصولات و حجم کم غذاها در نوبت های تغذیه، به مراتب بهتر از زمان کنونی و دوران مدرن بوده است.

علاوه بر این، ماهیت روزه داری، مهار حجم غذاست؛ نه مهار کیفیت غذاها و در گذشته، به ویژه در صدر اسلام به دلیل محرومیت ها و مشکلات اقتصادی شدید مسلمانان، حجم تغذیة افراد بسیار کمتر از زمان کنونی و حتی وضعیت طبیعی در همان زمان بوده است و در نتیجه، محدودتر کردن این حجم غذایی و تغییر نوبت های تغذیه، نمی تواند دلیل اصلی این حکم الهی باشد و اگر هم باشد، در زمان کنونی، به مراتب ضروری تر و لازم تر است.

نویسنده: ملیحه محمدپور / استاد دانشگاه

منبع: خبر فوری

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • ناشناس
    0

    علت غفلت از بدیهیات زندگی سالم چیست؟؟؟!!! --- حماقت محض است که عده ای با غفلت و با نادیده گرفتن عظمت علم و حکمیت خداوند که آفریننده ی بشر و آگاه به ریز ریز نیازهای او است ؛ روزه داری را ابتکار یک انسان که در پانزده قرن پیش زندگی می کرده بدانند و مردم را به اصطلاح خود به ترک این عادت دعوت کنند. آیا این عده از غافلان می توانند باور کنند که سالم نگه داشتن یک ماشین ساده ی خریداری شده توسط خود را با نادیده گرفتن دستور العملهای علمی سازنده آن بی هیچ گونه بیم از خرابی به کار بگیرند و سلامتی همیشگی این ماشین را تامین و تضمین نمایند؟؟؟!!! آیا انسان برای ادامه ی حیات و سلامتی میلیاردها سلول پیچده ی زنده ی جسم خود که بقای او را تضمین می کنند یعنی جسمی که با یک ماشین ساخت بشر هرگز قابل مقایسه نیست می تواند با علم گریزی از رهنمودهای حفاظتی آفریننده ی این سلولها بی نیاز شود و از زیان و نابودی سریع در امان بماند؟؟؟!!! هیچ شرع و هیچ قانون تجسس را ، برای یافتن این که چه کسانی در نهان به شرع و قانون عمل می کنند تجویز نکرده ؛ و لی عقل و شرع و قانون ایجاب می کنند برای حفظ منافع عموم مردم در هر جامعه ای و حفظ نظم و امنیت این جامعه ، پاسداری از حرمت شرع و قانون و احترام در ملأ عام به احساسات مستدل و پاک اکثریت مردم نسبت به این حرمت الزامی است. انسانی که توان فرا گرفتن همه علوم بشری را برای تجزیه و تحلیل آن چه که در مقابل او در اشیای ساده انجام می گیرد را ندارد چگونه به خود اجازه می دهد علم و حکمت آفریننده ی حکیم جهان آفرینش را نسبت به نیازهای جسم پیچیده خود به چالش بکشد؟؟؟!!! چون و چرا و پرسش و کاوش و جست و جو در باره همه چیز در زندگی مجاز است اما رسیدن به همه ی حقایق این چیزها در توان بشر نیست چه رسد به چون و چرا نسبت به حقایق کامل جسم زنده ی بی نهایت پیچیده ی بشر. غفلت نکنیم علوم انسان شناسی و پزشکی و درمان هنوز در شناخت حقایق پیپچیده جسم بشر بنا به اعتراف صاحبان این علوم در آغاز راه بی نهایت طولانی هستند. البته دین خداوند بگونه ای سرشت نشین و ساده و رسا و پذیرفتنی و قابل اثبات علل الزام به پایبندی به احکام الهی را برای بشر بیان کرده است و دلهای پاکی که از اصرار و لجاجت بر انکار حق آشکار دوری می جویند این علل بدیهی را باور می کنند.

  • Homayum
    0

    ممنونم خيلي خوب بود

  • سلیمان
    0

    بهر صورت این یک دستور خداوند متعال وآگاه بر همه چیز است ولازم به توضیحات دیگر ندارد وکسانیکه سالم وقادر هستند باید روزه بگیرند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها