کودکان کار با چهارراه های مشهد خداحافظی می کنند

پرونده کودکان کار در شهر مشهد که در چهارراه مشغول به کار بودند بسته خواهد شد.

کودکان کار با چهارراه های مشهد خداحافظی می کنند

مردم مشهد از 13 سال قبل شاهد پدیده‌ای جدید در چهارراه‌های این شهر بودند، کودکان کار با تن‌پوش‌های مزین به نام و نشان بهزیستی، طرحی که قرار بود به صورت آزمایشی انجام شود، اما با چراغ سبز مسئولان، پشت چراغ قرمزهای شهر ماندگار شد.

کارشناس امور آسیب‌ها در بهزیستی مشهد با اشاره به خطرات و آسیب‌هایی که همواره در کمین کودکان کار است می‌گوید: سال 84 طرح ساماندهی کودکان کار با هدف کاهش آسیب‌هایی از جمله پیشگیری از فعالیت این عزیزان در زمینه فروش مواد مخدر، کمک به افزایش آگاهی و حرفه‌آموزی به آنها و همچنین حمایت‌های مددکاری و روانشناسی از این کودکان و خانواده‌های آنان آغاز شد.

هادی رحیمی افزود: قرار بود در اجرای این طرح 11 دستگاه مختلف همکاری داشته باشند، اما جز قوه قضائیه و شهرداری، دیگر سازمان‌ها، آن‌طور که انتظار می‌رفت در اجرای این طرح مشارکت نداشتند.

وی با اشاره به برخی از حمایت‌های بهزیستی از کودکان کار اظهار کرد: در ابتدای آغاز طرح با توجه به اینکه کودکانی که در چهارراه‌های مشهد اقدام به فروش روزنامه می‌کردند، علاوه بر کسب درآمد از یک وعده غذای گرم و همچنین خدمات گوناگون بهزیستی شامل حمایت‌های مالی، خدمات مشاوره‌ای و آموزشی برخوردار بودند، رضایت نسبی در بین آنها ایجاد شد اما در نهایت بنا به تصمیم مسئولان با توجه به شرایط روز جامعه و ابلاغ طرح‌های جدید قرار شد حداکثر تا آخر شهریور ماه سال جاری دیگر کودکی با تن‌پوش و کارت و نشان بهزیستی در چهارراه‌های مشهد حضور نداشته باشد.

رحیمی در پاسخ به این سوال که پس از این چه سرنوشتی در انتظار کودکان کار خواهد بود اظهار کرد: این کودکان با اختیار و انتخاب خودشان می‌توانند در طرح حمایت از کودکان کار و خانواده که برای نخستین‌بار توسط بخش خصوصی توسط موسسه مددکاری «همراز گلستان» انجام می‌شود شرکت و از خدمات حمایتی و آموزشی بهزیستی بهره‌‌مند شوند.

وی انجام رایگان تست hiv، واکسیناسیون رایگان، وام ودیعه مسکن، وام خود اشتغالی، آموزش مهارت‌های زندگی و خدمات متعدد و گسترده مددکاری را از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده در طرح حمایت از کودکان کار و خانواده برشمرد و گفت: امیدارم با اجرای این طرح مشکلات کودکان کار به حداقل رسیده و شرایط برای ساختن آینده بهتر برای آنها رقم بخورد.

کارشناس امور آسیب‌ها در بهزیستی مشهد افزود: با اجرای موفقیت‌آمیز طرح جدید حمایت از کودکان کار و خانواده بنا بر نیاز، احتمال افزایش مراکز خصوصی فعال در این طرح وجود دارد.

در ادامه به منظور دریافت آخرین اطلاعات از آمار کودکانی که در چهارراه‌های مشهد با تن‌پوش و کارت بهزیستی فعالیت می کنند به سراغ مسئول مرکز «خانه کودکان فدائیان اسلام» رفتیم تا از مسئول این مرکز که زیر نظر بهزیستی مشهد اقدام ساماندهی و ارائه خدمت به کودکان کار کند آخرین وضعیت کودکان کار را جویا شویم.

محمد حسین محمدزاده گفت: حدود 40 پرونده در اختیار ما بود تا اینکه با تصمیم جدیدی که گرفته شد، این تعداد به 26 پرونده، شامل 13 کودک ایرانی و 13 کودک افغانستانی رسید که با تعیین تکلیف کودکان ایرانی تعدادی از آنها بنا به خواسته خودشان از طرح خارج و بقیه وارد طرح حمایت از کودکان کار و خانواده شده و پرونده های آنها به بخش خصوصی واگذار شد.

وی افزود: پرونده 13 کودک افغانستانی نیز در حال تکمیل است که پس از اتمام آنها عملا بحث کودکان کار چهارراه‌های مشهد بسته می‌شود.

مسئول مرکز «خانه کودکان فدائیان اسلام» با ابراز امیداوری از اجرای موفقیت‌آمیز طرح حمایت از کودکان کار و خانواده در بخش خصوصی بیان می‌کند: با توجه به حساسیت بهزیستی در انتخاب افراد موفق و دارای صلاحیت برای اجرای این طرح، امیدوارم آینده بسیار خوبی در انتظار کودکان کار باشد.

منبع: خبرگزاری فارس

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها