سرنوشت هزینه‌های جمع آوری شده خانم"ک" برای زلزله زدگان کرمانشاه چه شد؟

نماینده مردم گیلانغرب و سرپل ذهاب ابهامات هزینه‌های جمع آوری شده خانم

فرهاد تجری نماینده مردم گیلانغرب و سرپل ذهاب در نشست خبری امروز خود با موضوع بررسی زلزله این شهر بعد از ۶ ماه برگزار شد، گفت: مردم ایران با حضور حماسه‌ای خود زلزله استان کرمانشاه را به یک فرصت و انسجام ملی تبدیل کردند.

وی همچنین ضمن تشکر از مقام معظم رهبری به دلیل حضورشان در منطقه زلزله‌زده و پیام اولیه ایشان اظهار کرد: پیام مقام معظم رهبری و حضورشان باعث شد تا تمرکز بر بازسازی، کمک به مناطق آسیب دیده با جدیت بیشتری انجام شود و براین اساس از هر سه قوه و دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی هم قدردانی می‌کنیم.

تجری تأکید کرد: اصحاب رسانه در این مسیر نقش بسیار پر رنگی داشتند و بخشی از حماسه کرمانشاه به دلیل وجود صدا و سیما، رسانه‌های جمعی و شبکه‌های اجتماعی بود که حس مسئولیت اجتماعی و ملی مردم را برانگیختند.

نماینده مردم گیلانغرب و سرپل ذهاب با تأکید بر اینکه از ابتدای وقوع زلزله دستگاه‌ها متناسب با مسئولیت‌شان در این کار وارد شدند، بیان کرد: رئیس اورژانس کشور در همان ساعات اولیه حرکت ارزشمندی را در کمک‌رسانی انجام داد که حتی موجب تعجب و تأئید نماینده صلیب سرخ در ایران قرار گرفت.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ ادامه داد: وی توانست کمتر از ۱۴ ساعت بعد از وقوع زلزله در هماهنگی با هوانیروز، سپاه، ارتش و هلال احمر آسیب‌دیدگان و مجروحان را به بیمارستان‌های دائمی و صحرایی منتقل کند که براین اساس بیشتر از ۷ هزار مجروح به بیمارستان‌های استان و کشور انتقال داده شدند.

وی با اشاره به حضور سلبریتی‌ها و دریافت کمک‌های مردمی از سوی آنها برای کمک به مردم زلزله‌زده، هم گفت: در روز‌های ابتدایی وقوع زلزله ما شاهد اعلام حساب و دریافت کمک از سوی افراد، چهره‌ها و سلبریتی‌ها بودیم که با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها و بهره‌گیری از حس مسئولیت و علاقه مردم توانستند بخش بسیار زیادی که بیش از ۳۰ میلیارد تومان می‌شود را به حساب‌های خود واریز کنند.

تجری تأکید کرد: این کمک‌ها برای آن شرایط حاد و اضطراری ابتدایی وقوع زلزله بود، اما به دلیل سوء مدیریت، ناتوانی، نداشتن اطلاعات کافی شاهدیم که این کمک‌ها به مردم زلزله‌زده به درستی به دست زلزله‌زدگان نرسید.

نماینده مردم گیلانغرب و سرپل ذهاب تصریح کرد: امیدواریم دستگاه‌های مسئول موضوع را پیگیری کنند تا این افراد جوابگوی نحوه هزینه‌کرد کمک‌های مردمی باشند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ با بیان اینکه ما حتی شاهد بودیم که برخی حتی چهره هم نبودند و شبکه‌های اجتماعی با اعلام آمادگی پول دریافت کردند.

وی افزود: براساس قانون این کمک‌های مردمی که به حساب افراد و چهره‌ها ریخته شده، باید با نظارت هلال‌احمر خرج می‌شد که این اقدام صورت نگرفت.

تجری ادامه داد: ما به همین دلیل به هلال احمر علی‌رغم زحمات بسیار انتقاد داریم که نتوانست به دلیل مدیریت نادرست در این مورد اصولی رفتار کرده و پول‌ها به جای حساب این سازمان به حساب مردم ریخته شد.

نماینده مردم گیلانغرب و سرپل ذهاب تصریح کرد: بخشی از کمک‌های مردمی در حساب افرادی امین و معتبر است، اما مبالغی دیگر در حساب افرادی است که به هیچ‌وجه هزینه‌کرد این کمک‌ها مشخص نیست که باید مسئولان مربوطه، اصحاب رسانه و مدعی‌العموم این موارد را مطالبه کنند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ با اشاره به یکی از همین اشخاصی که با استفاده از شهرت خود کمک‌های مردمی را جمع‌آوری کرده است، گفت: خانم "ک" تاکنون مبلغ ۵ میلیارد جمع‌آوری کرده است، اما اعلام کرد که ۲.۵ میلیارد تومان را در مناطق زلزله‌زده هزینه کرده، در صورتی که بعد از بررسی‌ها مشخص شد تنها ۷۵۰ میلیون تومان از مبلغ مورد نظر را خرج کرده است.

وی ادامه داد: بنده به عنوان نماینده فرماندار و استاندار هنوز با این شخص ملاقاتی نداشته‌ام، اما مسئولان این منطقه خواستار انجام صحبت و مذاکره درباره این هزینه‌ها هستند، زیرا ابهامات زیادی در این مورد وجود دارد که باید دادستانی و وزارت اطلاعات سریعا به این موضوع ورود کنند.

تجری تأکید کرد: اکنون این خانم از نقش یک خَیّر به یک پیمانکار تبدیل شده و با انعقاد قرارداد با مالکان و دریافت اختیاراتی شروع به ساخت و ساز کرده است.

وی همچنین اظهار کرد: خانم "ک" افرادی را به بهانه داشتن اسکورت با عنوان بادیگارد با خود همراه می‌کند که این افراد با مردم زلزله‌زده درگیر شده و آنها را کتک زده‌اند که همین موضوع منجر به تشکیل پرونده قضایی برای این شخص و همراهانش شده است.

نماینده مردم گیلانغرب و سرپل ذهاب افزود: این شخص تنها با استاندار یک نشست کلی داشته، اما تنها مسئولان محلی به ریز آمار و جزئیات اشراف دارند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ همچنین با اشاره به موضوع سرمازدگی و خودکشی برخی افراد در منطقه زلزله‌زده کرمانشاه هم گفت: این موضوع واقعیت نداشت، شاید بخشی از ارائه خدمات دچار مشکل بود، اما برآیند کلی حوزه بهداشت بسیار خوب بود.

وی ادامه داد: در شرایط عادی در ایلام و کرمانشاه به دلیل بحران‌های روحی که براثر مشکلاتی مانند بیکاری و جنگ ۸ ساله آمار خودکشی و خودسوزی بالاست که شاید در دوره وقوع زلزله هم این اتفاق رخ داده باشد، ولی نمی‌توان آن را به آثار زلزله مرتبط دانست و این موضوع باید از سوی سازمان‌های رسمی اعلام شود.

تجری همچنین با اشاره به زلزله‌زدگان با داشتن بیماری خاص هم تصریح کرد: این بیماران تا 4 ماه به صورت مجانی در اتوبوس‌های سیار که مانند درمانگاه تهیه شده بود، درمان می‌شدند و به آنها خدمات ارائه می‌شد، بهزیستی در حوزه خدمات‌رسانی به مددجویان هم کمک‌های بسیار خوبی عرضه کرد.

نماینده مردم گیلانغرب و سرپل ذهاب ضمن انتقاد از بنیاد شهید و بیمه البرز گفت: علی‌رغم حضور حجت‌الاسلام شهیدی در منطقه و قول‌های وی، این بنیاد نتوانست خدمات‌رسانی لازم را به خانواده شهدا و ایثارگران انجام دهد، همچنین بیمه البرز که طرف قرارداد جامعه ایثارگری هم هست، خساست به خرج داده و خدمت‌رسانی مناسب را انجام داد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل 90 افزود: ما حتی برای چند جانباز که نیازمند خدمات ویژه‌ای بودند مجبور شدیم از بنیاد مستضعفان کانکس دریافت کنیم، زیرا برخی از آنها در خودروهای خود می‌خوابیدند.

وی بیان کرد: در مسیر کار کمک به زلزله‌زدگان، ارتش، سپاه، بسیج سازندگی و قرارگاه خاتم بسیار موثر عمل کردند، اگرچه موضوع توزیع چادرها، اسکان موقت با فراز و نشیب همراه بوده، اما تمام دستگاه‌ها در حد وسع و توان خود اقدام کردند.

تجری اظهار کرد: در همان زمان برخی دستگاه‌ها هم با ضعف مدیریتی مواجه شدند که ما به آنها انتقاد داشتیم، در یک تصمیم به موقع و با حضور دولتمردان در منطقه شاهد مساوات خوبی برای مردم منطقه زلزله‌زده بودیم.

نماینده مردم گیلانغرب و سرپل ذهاب ضمن تشکر از فتاح رئیس کمیته امداد برای کمک‌رسانی به مددجویان این منطقه هم تصریح کرد: فتاح تدابیر ویژه و درستی را برای ساخت مسکن مددجویان و اقشار ضعیف این منطقه اتخاذ کرد و در کنار آن هم ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و بنیاد برکت هم کمک‌هایی کردند که جای تقدیر دارد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل 90 تأکید کرد: حوزه بهداشت و درمان یکی از دستگاه‌هایی بود که بعد از وقوع زلزله بهترین کمک‌رسانی را انجام داد و وزیر بهداشت با 5 بار حضور در منطقه به سرعت با استفاده از ظرفیت خیّرین توانست به ترمیم بیمارستان‌ها، درمانگا‌ه‌ها و ... بپردازد.

وی در ادامه با انتقاد از عملکرد سازمان اوقاف در منطقه زلزله‌زده کرمانشاه، گفت: سازمان اوقاف براساس مصوبه دولت مسئول ترمیم و بازسازی اماکن مذهبی و مساجد است که با توجه به مراجعات و نیاز مردم به این اماکن، متأسفانه آنها به وظیفه خود عمل نکردند.

تجری ادامه داد: سازمان اوقاف اعلام می‌کند که اعتبار برای این کار در اختیار ندارد و این در صورتی است که آموزش و پرورش و وزارت بهداشت که به خوبی در امر بازسازی مراکز درمانی و مدارس در این منطقه عمل کرده‌اند، تنها با استفاده از ظرفیت خیرین این اقدامات را انجام داده‌اند که متأسفانه سازمان اوقاف حتی نتوانسته از این ظرفیت استفاده کند.

نماینده مردم گیلانغرب و سرپل ذهاب گفت: از مقام معظم رهبری و وزیر ارشاد که مسئول سازمان اوقاف است می‌خواهیم که با این سازمان برخورد کرده و خواهان پاسخگویی آنها باشند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل 90 با اشاره به کمک‌های بلاعوض دولت برای بازسازی مناطق زلزله‌زده هم اظهار کرد: میزان کمک‌های بلاعوض دولت برای آن زمان شرایط اقتصادی بود که متأسفانه بعد از آن قیمت مصالح ساختمانی افزایش یافت و ساخت و ساز در بخش شهری و روستایی را دچار مشکل کرد و امیدواریم دولت بازهم در این مورد به مردم کمک کند.

وی با بیان اینکه با ورود به فصل تابستان مردم ساکن در کانکس‌ها از لحاظ بهداشتی دچار مشکل خواهند شد، تأکید کرد: به جهت گرمی هوا و نبود وسایل سرمایشی، مردم ساکن در کانکس‌ها مسلما دچار بیماری‌ها و مشکلاتی خواهند شد، البته تاکنون خیرین در منطقه مانند بسیج سازندگی و وزارت بهداشت و درمان اقدامات خوبی را انجام داده‌اند.

تجری همچنین با اشاره به موضوع مسائل امنیتی در روزهای ابتدایی وقوع زلزله هم در کرمانشاه، گفت: نیروی انتظامی در روزهای ابتدایی کمک‌های بسیار خوبی را در بحث امنیتی انجام داد، البته بسیاری از افراد این ارگان جانشان را در زلزله از دست داده بودند، اما باز هم نیروی انتظامی به مأموریت خود به خوبی عمل کرد.

نماینده مردم گیلانغرب و سرپل ذهاب افزود: ارتش هم با ورود نیروهای خود در همان لحظات ابتدایی حادثه خدمات خوبی را ارائه کرد، بعد از گذشت دو روز از وقوع زلزله، برخی سوءاستفاده کنندگان که حتی برای این منطقه و استان هم نبودند، امنیت این مناطق را دستخوش تهدید کردند که نیروی انتظامی و به ویژه جانشین ناجا با حضور خود امنیت را بار دیگر به آنجا برگرداندند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل 90 بیان کرد: در برهه‌ای از زمان مزاحمت‌هایی هم برای کاروان‌های کمک‌رسانی ایجاد شد که بلافاصله با حضور نیروی انتظامی، نیروهای گمنام امام زمان(عج) و وزارت اطلاعات این مشکل هم به خوبی در کمترین زمان حل شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها