مردم عصر ظهور چه ویژگی‌هایی دارند/ حضرت ولی عصر(عج) منشا خیر و برکت در جامعه اسلامی

کارشناس علوم قرآنی گفت: تقوا یک امر واقعی است و منتظران واقعی تلاششان بر این است که مراقبت‌ها و دقت لازم را از اعمال و رفتار خود داشته باشند که امام عصر(عج) از وجود آنها راضی و خشنود باشد.

مردم عصر ظهور چه ویژگی‌هایی دارند/ حضرت ولی عصر(عج) منشا خیر و برکت در جامعه اسلامی

حجت‌‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله رمضانی کارشناس علوم قرآنی درباره انتظار گفت: در روایات آمده است که در غیبت حضرت ولی عصر(عج) آثار و برکاتی وجود دارد. همان‌گونه که خورشید پشت ابرها نورافشانی می کند امام زمان(عج) با وجود پنهان بودن از مردم برکات خود را به خلق می‌رساند. درباره آثار وجودی ایشان باید گفت حضرت مهدی(عج) در عصر غیبت به سبب شریعت اسلام در غیبت نگه داشته می‌شود و همه مسلمانان می‌دانند که کسی آنان را حمایت و هدایت می‌کند.

وی در همین راستا افزود: روایت دوم این است که همه مومنین و منتظران واقعی در عصر غیبت مراقب اعمال خود هستند چون امام عصر(عج) ناظر اعمالشان است.

این کارشناس علوم قرآنی درباره آثار اجتماعی عصر غییت اظهار کرد: احیای سنت‌های الهی در جامعه در عصر غیبت توسط حضرت باعث می‌شود منتظران حضرت دستورات اسلام را زنده نگه دارند و امر به معروف و نهی از منکر را فراموش نکنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رمضانی ادامه داد: دیگر روایت این است که در عصر غیبت امام زمان(عج) منتظرانش آمادگی قیام داشته باشند چون قیام یکی از اعمالی است که برای بقای دین اسلام انجام می شود. قیام یکی از مواردی است که منتظران برای آن قدم گذاشتن در مسیر درست و فداکاری را فراموش نخواهند کرد و هر زمانی که لازم باشد آمادگی برای دفاع از دین داشته باشند رهبر آنها، آنها را مدیریت می‌کند.

وی با اشاره به دیگر روایات عصر غیبت بیان کرد: منتظران واقعی کسانی هستند که همیشه آماده نبرد با باطل هستند این آمادگی باید در وجود منتظران باشد که در زمان حضرت این آمادگی به عمل تبدیل شود. آثار و فواید دیگری نیز در عصر غیبت نقل شده است که یکی از آن آثار، حفظ و نجات شیعیان از گرفتاری‌ها و شرّ دشمنان است.

این کارشناس علوم قرآنی در ادامه افزود: وجود نازنین حضرت ولی عصر(عج) شیعیان را رها نمی‌کند. شیعیان بی سرپرست و بدون رهبر نیستند و وجود ایشان شیعیان را از شرّ دشمنان حفظ می‌کند. روایت دیگر امیدبخشی به مسلمانان، شیعیان و منتظران است. امید به زندگی بهتر، معنویت و رسیدن به سعادت از مسائلی است که در منتظران واقعی وجود دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رمضانی درباره خیر و برکت غیبت حضرت در عصر کنونی توضیح داد: دیگر آثار وجودی حضرت مهدی(عج) در عصر غیبت منشا خیر و برکت در مسائل مادی است یعنی دعاهایی که توسط منتظران خوانده می‌شود پشتوانه‌اش حضرت مهدی(عج) در نزد خداست، که منشا خیر و برکت زیادی در جامعه اسلامی است. از دیگر آثار وجودی حضرت در غیبت مایه آرامش بودن برای منتظران است. منتظران از زندگی خود آرامش خاطر دارند چون اعتقاد به وجود حضرت ولی عصر(عج) باعث آرامش در زندگی می‌شود.

وی با اشاره به شایستگی مردم عصر ظهور اظهار کرد: دیگر نکته عصر غیبت شایستگی مردم عصر ظهور است که به نوعی رقابت بین منتظران ایجاد می‌کند. هر کسی سعی می‌کند جلوتر از همه منتظر واقعی به حساب آید و از کسانی باشد که حضرت مهدی(عج) توجه به ایشان داشته باشد. یعنی اگر وجود نازنین حضرت نبود رقابت در معنویت بین مردم به شکل کنونی نبود. بین عرفا، علما، شهدا و کسانی که در حریم اسلام و شیعه عمر خود را صرف در سعی در رقابت و نزدیکی به امام زمان(عج) کرده اند در واقع خواستند یک نوع رقابت، نزدیکی و توجه خاصی از امام زمان(عج) پیدا کنند و رابطه خود را با ایشان عمیق‌تر کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رمضانی خاطرنشان کرد: نکته دیگر در عصر غیبت خودسازی است. در این عصر تقوا در جامعه گسترش پیدا می کند. تقوا یک امر واقعی است و منتظران واقعی تلاششان بر این است که مراقبت‌ها و دقت لازم را از اعمال و رفتار خود داشته باشند که امام عصر(عج) از وجود آنها راضی و خشنود باشد.

منبع: میزان

1261

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • ناشناس
    0

    نگذاریم دشمن ، مقاومت پیروان نهضت عاشورای حسینی را با انگ غلو شکست دهد --- بی محابا باید گوشزد کرد اینگونه که امام زمان (عج) را دارای تواناییهای فرا طبیعی بر تر و فرا تر از پیامبر اسلام خدا گونه معرفی می کنند و تلاش دارند با دست آویز قرار دادن مجموعه ای از منقولات غیر قرآنی مخدوش به جعل و دروغ ، آن حضرت را آگاه و ناظر به اعمال شیعیان قلمداد کنند محض غلو است و بازده ای بجز تاکید و تثبیت تهمتهای مخالفان مذهب که با اتکا به این طرز غلو قصد نابودی مذهب را دارند چیز دیگری در بر ندارد. توجه کنیم قرآن کریم وجود ویژگیهایی خدا گونه را حتی در خود پیامبر با صراحت در آیات محکم و مفصل خود انکار کرده است. دشمنان مذهب که از تأسی پیروان آل بیت به نهضت عظیم عاشورای حسینی در مقاومت علیه دشمنان اسلام سخت زمین گیر و بر آشفته شده اند برای تضعیف و نابودی این پیروان صدوق و نابودی مقاومت اسلامی آنان و توجیه مشروعیت دشمنی خود علیه این مقاومت بجز این غلو متضاد با قرآن و عقل ابزار و سلاح بهتری را نمی توانند به دست آورند. در این برهه ی حساس از زمان که زور گویان استعمار گر جهانی و اقمار و نوکران آنان سخت و مذبوحانه برای شکست مقاومت پیروان عاشورای حسینی تلاش می کنند ، تکاپوی عده ای بنام قرآن شناس برای برجسته کردن غلو افراطیون مذهب که در تضاد با قرآن و عقل است ، بسیار سئوال بر انگیز و مرموز جلوه می نماید و به نظر آگاهان به قرآن بجز همسویی و هم دستی با دشمنان مقاومت چیز دیگری را تداعی نمی کند. برای حفظ و حراست از پیروزیها و دست آوردهای چشم گیر و خدا پسندانه ی مقاومت اسلامی پیروان نهضت عظیم عاشورای حسینی در منطقه و برای جلوگیر از تلاش مذبوحانه دشمنان که سراسیمه برای تضعیف و نابودی این مقاومت به اجرا گذاشته شده است باید همه ی ترفندها و دسیسه های نوکران از خدا بی خبر استعمار پیر انگلیس و آمریکا و صهیونیسم را سخت مراقب بود و رسوا و خنثی ساخت. متاسفانه ما با وجود فیزیکی قرآن در همه جا و آشکار و قابل درک بودن آیات بینات هدایت بخش این کتاب آسمانی برای ساخت زندگی بهینه ی سعادت آفرین ، در پذیرفتن برخی از منقولات غیر قرآنی مخدوش به جعل در باره صاحب الزمان (عج) که همانند پیامبر (ص) بنا به تاکید خود قرآن بجز تبلیغ مجدد و اجرای شناختهای فرهنگ اصیل دین داری قرآنی و زدودن افزوده های انحرافی بشر از دین در جامعه کار دیگری را انجام نمی دهد ، حکم عقل را ، بر این که خداوند توانای مطلق که در همه جا حاضر و ناظر و قدرت مطلق جهان است و تنها او است که با علم و حکمت ابدی – ازلی فراگیر خویش ، بر حسب جهت گیریهای ما و کیفیت این جهت گیریها ، قدرت انجام هر تغییر پایدار و ناپایداری را دارد ، نادیده می گیریم ، این نقشها را با تکیه به منقولات مخدوش مذکور در تضاد با قرآن و عقل به بنده ی مقرب که به همه ی ناتوانیها و نیازها و به زمان و مکان محدود است نسبت می دهیم و واگذار می کنیم. یادمان نرود که بسیاری از بشر بوده و هستند که همیشه از غلو در دین و مذهب و از منقولات جعلی متضاد با خواست قرآنی خداوند ، با بهره گیری از پاک دلی متدینان برای ارتزاق و دست رسی به جاه و جلال دنیای فانی بدترین سوء استفاده ها را تا کنون کرده اند. کار این تحریف گران قرآن ستیز عقل گریز در زمینه ی پیشبرد و پویایی اهداف حیات بخش الهی دین و مذهب و در فراهم سازی زندگی سعادت آفرین خدا پسندانه برای بشر بجز زیان هیچ بازده مثبت و سازنده ی محسوس و با دوام قابل اثباتی را نداشته است . خدا کند و و خدا یاری دهد نظام اسلامی در ج.ا.ا را که با رجوع به احکام و اعتقادات ناب و بی شائبه ی قرآن کریم و زدودن افزوده های بشری متضاد با قرآن و عقل از دین و مذهب زمینه ساز تعجیل در بر قراری حکومت عدل مهدی موعود (عج) باشد. آمین

  • ناشناس
    0

    حکم ورود به مسائل نهان غیب خداوند چیست؟ --- خداوند در قرآن کریم علم غیب را که با علم به غیب از زمین تا آسمان تفاوت معنایی دارد تنها به خود منحصر ساخته است. فاش ساختن غیبهای جزیی توسط خداوند و با اجازه ی او بر پیامبران منحصر و محدود به موارد تعیین شده از جانب خداوند و بر حسب مقتضای رسالت و ماموریت آسمانی آنان و پاسخگویی به نیاز محدود پیامبران در تبلیغ رسالت و انجام ماموریت بوده است (آیات 26- 28 سوره جن). هیچ دلیل قرآنی بر تحول این موارد انحصاری محدود از علم به غیب نزد بندگان مقرب بویژه پیامبران به علم غیب مطلق فراگیر همیشگی وجود ندارد. خطابهای خداوند به پیامبراسلام (ص) در عبارتهای فعلی قرآنی: « يَسْأَلُونَكَ ... قُلْ ... » در چند آیه ی محکم مفصل قرآن و همچنان گله در قرآن از پیامبر نسبت به رفتارهایی که نمی باید توسط ایشان صورت می گرفت و ممنوعیت پرسش در باره ی آن چه از جهان نهان غیب فاش نشده است در جمله ی : « وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ ...» و حکم عقل نیز بیش از این محدودیت را نمی رسانند. حاشا خداوند علم وحکمت و خرد مطلق که غیب را بیش از نیاز در جایگاهی خارج از محدوده علم بی کران خود قرار دهد. با بیانی که گذشت همه آفریدگان عاقل باید خطر و زیان و هلاکت ورود به جهان غیب الهی را که خداوند اجازه ورود در آن را نداده و آن را فاش نساخته استه بدانند و به خود بجز ورود به مسائل نهان مربوط به جهان طبیعت ، اجازه ی فلسفه بافی در باره ی مسایل فرا طبیعی غیر قابل کشف این جهان بی حد و مرز را ندهد و برای عاقبت خویش از جرئت ورود به جهان غیب ، شدیدا همیشه پرهیز کند. هرگونه ورود به مسائل فراطبیعی جهان غیب بجز گمراهی برای بشریت و سر انجام هلاکت و تباهی هیچ بازده دیگری نداشته و نخواهد داشت (آیه 143 سوره اعراف).

  • ناشناس
    0

    خداوند مهربان!!! ما را ازاین بیغوله ی تاریک قرآن گریز شبهات که سکوت بی منطق دین شناسان در آن قرار می دهد رهایی بخش.آمین

  • ناشناس
    0

    خدا چه می گوید و ما چه می گوییم؟؟؟!!! --- اگر خود انسان برای تغییر بهینه ی وضعیت خویش خداپسندانه و صادقانه و جدی و ضابطه مند و روشمند اقدام نکند بنا به اصل و سنت ثابت الهی – قرآنی تغییر: «... إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ وَإِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوءًا فَلَا مَرَدَّ لَهُ وَمَا لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وَالٍ » هیچ آفریده ای ابتدا به ساکن به هیچ وجه توان ایجاد تغییر بهینه برای او را ندارد. هر منقوله ای اگر در تضاد و تعارض با این اصل و سنت الهی باشد ، جعل و دروغ و نسبت نا روا به خدا و رسول و اهل بیت است.

  • ناشناس
    0

    خداوند دانا و یکتای جهان آفرینش در قرآن کریم تاکید کرده اگر خود انسانها با پایبندی صادقانه همیشگی به احکام و اعتقادات قرآنی دین باعث فرود رحمت الهی نشوند ؛ حتی پیامبران نمی توانند برای خود و دیگران خیر آفرین و زیان زدا باشند(آیات و سوره های:96 و 188أعراف و 21 جن).

  • ناشناس
    0

    خداوند دانا و یکتای جهان آفرینش در بسیاری از آیات قرآنی که در آنها الفاظی از مصدر « اتباع » آمده تاکید کرده است که پیامبران بجز تبلیغ احکام و اعتقادات الهی که بصورت وحی برآنان فرود آمده مجاز نیستند از خود برای مردم احکام و اعتقادات ابتکار کنند ؛ و نیز تهدید کرده اگر پیامبر اسلام ابتکار خود را به خداوند نسبت دهد به شدید ترین مجازات الهی گرفتار خواهد شد (آیات 44 – 48 سوره الحاقه). بنا بر توضیحات فوق نسبت دادن هر منقوله غیر قرآنی ، که با قرآن تضاد و تعارض دارد ، به پیامبر نسبت نا روا و مخدوش به جعل و دروغ و گناه کبیره ی نابحشودنی است. بر هر مسلمان پرهیز کار واجب است از دادن نسبت نا روا به پیامبر و اهل بیت با نهایت احتیاط خود داری کند تا گرفتار گناه کبیره ی نابخشودنی نشود. بجز با همگنی و هماهنگی با داده های شناختهای فرهنگ الهی اصیل دین داری قرآنی سخن ناهمگن و هماهنگ با شناختهای این فرهنگ بنام دین و مذهب هلاکت بار است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها