ترامپ: هنوز هم امکان دیدار با "اون" وجود دارد/ برای پاسخ نظامی به پیونگ‌یانگ آماده‌ایم

رئیس جمهور آمریکا ساعاتی پس از لغو دیدارش با رهبر کره شمالی گفت که آمریکا بیش از هر زمان دیگر آماده مقابله با تهدید کره شمالی است.

ترامپ: هنوز هم امکان دیدار با "اون" وجود دارد/ برای پاسخ نظامی به پیونگ‌یانگ آماده‌ایم

دونالد ترامپ، به نقل از الجزیره، رئیس‌جمهور آمریکا امروز (پنج‌شنبه) در نامه‌ای به کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، گفت: متاسفانه بعد از خشم و خصومتی زیادی که در آخرین سخنان شما مشاهده کردیم، احساس می‌کنم برگزاری این دیدار که مدت زیادی برای آن برنامه ریزی شده بود، در شارایط کنونی مناسب نباشد.

وی که پس از ارسال نامه لغو دیدار، در کاخ سفید در جمع خبرنگاران نیز حاضر شد، گفت: با وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا صحبت کردم. نیروی نظامی ما که با فاصله زیاد قدرتمندترین نیرو در سرتاسر جهان است... در صورت لزوم آماده است.

شبکه العالم هم در این باره نوشت، ترامپ گفته است که با سران کره جنوبی و ژاپن صحبت کرده و آن‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند که اگر رفتار «احمقانه و بی‌ملاحظه‌ای از کره شمالی سر زد» و کار به درگیری نظامی با این کشور کشید، تمام هزینه‌های مالی‌ای را که آمریکا در این درگیری بالقوه متحمل می‌شود، گردن بگیرند.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت، امیدوار است که در آینده «چیزهای خوبی» اتفاق بیافتد، اما در عین حال آمریکا آماده است به اقدام نظامی دست بزند. او همچنین گفت آمریکا به «کارزار فشار حداکثری» و اعمال تحریم‌های شدید علیه کره شمالی ادامه می‌دهد.

او با این وجود گفت هنوز هم ممکن است که دیدار روز 12 ژوئن (22 خرداد) در همان تاریخ یا در تاریخی در آینده برگزار شود. ترامپ برگزاری نشست سران آمریکا و کره شمالی را به «گام‌های سازنده» کره شمالی مشروط کرد.

او در پاسخ به سوالات خبرنگاران، گفت اطمینان دارد که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی قصد دارد «کار درست» را انجام دهد. به گفته ترامپ، گفت‌وگوهای میان دو کشور به خوبی پیش می‌رفته، اما اخیرا به دلیلی که او می‌داند، روابط تیره شده است. او از توضیح درباره دلیل این امر خودداری کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا روز پنج‌شنبه با ارسال نامه‌ای به رهبر کره شمالی، اعلام کرد از دیدار برگزاری نشست بین سران دو کشور منصرف شده است.

این دیدار قرار بود روز ۱۲ ژوئن (۲۲ خرداد) در سنگاپور برگزار شود. تصمیم به لغو این دیدار تنها ساعاتی پس از آن از سوی آمریکا اعلام می‌شود که کره شمالی تنها سایت تست اتمی خود را در حضور خبرنگاران خارجی تخریب کرد. کره شمالی همچنین دو هفته پیش سه زندانی آمریکایی را که به اتهام جاسوسی بازداشت شده بود، آزاد کرد و به همراه «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا که به پیونگ‌یانگ سفر کرده بود، به آمریکا بازگرداند.

روابط کره شمالی و آمریکا از هفته گذشته که «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا در مصاحبه‌ای گفت واشنگتن به دنبال «مدل لیبی» برای کره شمالی است، تنش‌آلود شد. پیونگ‌یانگ این اظهارات را خصومت‌آمیز خواند و تأکید کرد که برای دیدار با ترامپ «التماس» نمی‌کند و آماده رویارویی با این کشور است، «چه در عرصه دیپلماسی و چه در میدان نبرد اتمی.»

منبع:ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها