افغانستان حفر چاه های نفتش را به شرکتهای ازبکستان می سپارد

سرپرست وزارت «معادن و پترولیم» افغانستان اعلام کرد که در جریان سفرش به کشور ازبکستان با شرکت «ازبک نفت و گاز» قرار دادی را برای حفر چاه های نفت در افغانستان به امضا رسانده است.

افغانستان حفر چاه های نفتش را به شرکتهای ازبکستان می سپارد

«نرگس نهان» در نشست خبری خود در کابل گفت که این قرارداد در جریان سفر 9 روز پیش وی به ازبکستان امضا شده و قرار است یک هیأت ازبکستانی نیز بزودی در همین رابطه به کابل سفر کند.
وی گفت که بر اساس این قرارداد شرکت ازبک ارزیابی هوایی از میدان های نفتی افغانستان را نیز انجام خواهد داد و هم زمان کارمندان این وزارتخانه را نیز در بخش معادن آموزش خواهند داد.
نهان اضافه کرد که این شرکت ازبکستانی درباره ساخت خطوط تحت فشار گاز نیز با افغانستان همکاری خواهد کرد و هیأت ازبکستانی در سفرش به کابل این توافق نامه ها را نهایی خواهد کرد.
سرپرست وزارت معادن افغانستان استخراج معدن سنگ «تالک» در استان «ننگرهار» توسط داعش را که توسط «گلوبال ویتنس» منتشر شده است تأیید کرد اما میزان درآمد اعلام شده را رد کرد.
وی گفت که گلوبال ویتنس درآمد داعش را از این استحراج غیر قانونی با نرخ بین المللی سنگ تالک که بیش از 200 دلار در هرتن است ، محاسبه کرده در حالی که این سنگ قاچاق ازافغانستنان حداکثر هر تن 60 دلار فروخته می شود.
شرکت گلوبال ویتنس در روزهای اخیر گزارشی را منتشر کرد که گروه داعش در استان ننگرهار افغانستان با استخراج و فروش غیر قانونی سنگ تالک صدها هزار دلار بدست می آورد.
نهان همچنین برخی از نمایندگان مجلس افغانستان را در استخراج غیر قانونی معادن متهم کرد و گفت که این موضوع با شورای امنیت ملی کشور مطرح شده و بزودی نام این نمایندگان افشا خواهد شد.
سرپرست وزارت معادن افغانستان ناامنی را بزرگترین چالش برسر راه استخراج قانونی معادن افغانستان عنوان کرد و گفت: معادن کشورمان در مناطقی قرار دارند که به دلیل ناامنی کنترل بر آن مشکل شده است.
گزارش هایی در افغانستان منتشر شده است که نشان می دهد گروه های تروریستی در افغانستان علاوه بر قاچاق موادمخدر از استخراج غیر قانونی معادن درآمد زیادی بدست می آورند و این گونه مدعی استقلال مالی در مبارزه با دولت مرکزی افغانستان و نظامیان خارجی هستند هر چند عمده خریداران مواد معدنی قاچاق از افغانستان با یک یا دو واسطه بیشتر کشورهای غربی هستند.

منبع: ایرنا

729

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها