معماری صخره‌ای در ۹ روستای استان اردبیل شناسایی شد

معاون اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اردبیل از شناسایی و مطالعه معماری صخره‌ای و دست کند در ۹ روستای این استان خبر داد

معماری صخره‌ای در ۹ روستای استان اردبیل شناسایی شد

منصور عالیقدری ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: معماری صخره‌ای از اعجازهای معماری و از جاذبه‌های گردشگری این منطقه محسوب می‌شود که تاکنون این معماری و دست کند در 9 روستای استان اردبیل شناسایی شده و عملیات مطالعه این معماری انجام می‌شود.

وی افزود: معماری صخره‌ای و دست کند در روستاهای ویند کلخوران و چله خانه، گلستان، اباذر، لاهرود، اصلاندوز، اسکی شهر، شایق، کنزق و ویله درق شناسایی شده و براساس بررسی‌ها معماری صخره‌ای روستای کنزق کامل‌ترین و دست نخورده‌ترین نمونه در استان است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اردبیل با اشاره به تخریب طبیعی معماری صخره‌ای در سایر روستاها تصریح کرد: در مابقی روستاها اغلب دهانه غارها و سازه‌ها با گذر زمان مسدود شده و لازم است با تامین اعتیار مطالعات باستان‌شناسی انجام شود.

عالیقدری بیان کرد: این در حالی است که در کنزق مطالعات اولیه و مستند نگاری در سال گذشته تکمیل شده و طرح مرمت و احیا نیز در حال انجام و تکمیل است.

وی با اشاره به انجام تحقیقات باستان‌شناسی و خواناسازی فضاهای معماری گفت: در واقع در روستای کنزق می‌توان نمونه کامل معماری صخره‌ای را مشاهده کرد که در مورد برنامه‌های احیا و مرمت معماری‌های صخره‌ای شناسایی شده اقدامات در روستای کنزق انجام خواهد شد.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اردبیل اظهار کرد: در فاز نخست احیای معماری روستای کنزق در دستور کار است و در این زمینه از مشاور، طرحی درخواست شده تا در صورت تائید عملیات اجرایی آغاز شود.

عالیقدری با تاکید بر ضرورت مطالعه مابقی روستاها تصریح کرد: بعد از روستای کنزق وضعیت و چگونگی مرمت و احیای معماری صخره‌ای سایر روستاها مورد بررسی قرار خواهد گرفت چرا که معماری صخره‌ای از جاذبه‌های گردشگری کمتر شناخته شده روستاهای استان است و با احیای سازه‌ها می‌توان زمینه جذب و بازدید گردشگر را فراهم ساخت.


منبع: تسنیم

763

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها