اختلاف 500 میلیون دلاری آمار مصرف برنج در جیب کاسبان واردات

اختلاف آمار در باره مصرف سرانه برنج میان وزارت صنعت ، معدن و تجارت با جهاد کشاورزی سالانه به حدود 500 هزار تن واردات مازاد می انجامد که بر اساس قیمت رسمی اعلامی 500 میلیون دلار برای صندوق ارزی کشور هزینه دارد .

اختلاف 500 میلیون دلاری آمار مصرف برنج در جیب کاسبان واردات

این میزان حیف و میل ارزی ناشی از یک اختلاف آماری جدای از هزینه هایی است که واردات مازاد بر تولید داخلی تحمیل می کند.
وزارت صنعت ، معدن و تجارت میزان سرانه مصرف برنج برای هر ایرانی را بین 40 تا 42 کیلوگرم محاسبه می کند ، در حالی که بر اساس برآورد جهاد کشاورزی ، میانگین مصرف سرانه این محصول راهبردی تنها 36 کیلو گرم است.
بر اساس اعلام مرکز آمار ایران ، جمعیت کنونی کشور 80 میلیون نفر است . مصرف برنج این تعداد جمعیت بر اساس سرانه 42 کیلو گرم وزارت صنعت سالیانه سه میلیون و 360 هزار تن و با مقیاس وزارت جهاد کشاورزی 2 میلیون و 880 هزار تن محاسبه می شود. اختلاف این دو رقم 480هزار تن است .
بر پایه آمارهای وزارت جهاد کشاورزی ، سالانه حدود 2 میلیون تا 2 میلیون و 200 هزار تن برنج سفید در کشور تولید می شود که عمده آن در استان های گیلان و مازندران به دست می آید که حدود 480 هزار هکتار شالیزاری دارند.
بنابر این اگر بر اساس سرانه مصرف 42 کیلو گرمی وزارت صنعت محاسبه کنیم باید سالانه حدود یک میلیون و 200 هزار تن برنج وارد شود و بر اساس رقم سرانه مصرف 36 کیلو گرمی وزارت جهاد کشاورزی هم نیاز کشور واردات کمتر از 700 هزار تن است . اختلاف این دو رقم هم به 500 هزار تن می رسد.
چنانچه هر تن برنج وارداتی را با نرخ یکهزار دلار محاسبه کنیم ، نیازمند تامین دستکم 500 میلیون دلار ارز یارانه ای خواهیم بود . با توجه به این که وارد کنندگان این روزها سنگ نرخ یکهزار و 200 دلار را برای واردات هر تن برنج به سینه می زنند ، میزان ارز یارانه ای مورد نیاز به 600 میلیون دلار خواهد رسید .
**قیمت محصول ، مبنای واردات برنج
استاد اقتصاد دانشگاه مازندران در باره این وضعیت برای واردات برنج و اختلاف 500 میلیون دلاری ، گفت : به نظر می رسد قیمت و نوسانات یک محصول وارداتی از جمله برنج مبنایی برای مقدار واردات در کشور است و به همین دلیل برآورد دقیقی از مقدار تولید و نیاز کشور برای اعلام سرانه مصرف صورت نمی گیرد.
دکتر زهرا کریمی افزود : دولت های مختلف نیز برای جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت محصول مهم و استراتژیک برنج و با هدف حمایت از اقشار ضعیف جامعه ، همواره مقدار واردات را بر اساس قیمت ها تنظیم می کنند.
وی اختلاف رقم سرانه مصرف برنج بین 2 وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی را در نبود برآورد دقیق از مقدار تولید و نیاز کشور دانست و بیان داشت : با توجه به مقوله مهم قاچاق کالا ، این اختلاف مقدار سرانه فرصتی برای تنطیم قیمت برنج برای دولت هاست.
استاد اقتصاد دانشگاه مازندران در عین حال تاکید کرد : به طور یقین عده زیادی از سودجویان از این اختلاف سرانه مصرف برنج سوء استفاده می کنند.
وی گفت : با توجه به وضعیت فعلی ارزی کشور ، به نظر می رسد قاچاق برنج در حال حاضر کم شود و در نتیجه به تولیدات برنج داخلی سال زراعی جاری لطمه ای نمی خورد

منبع: ایرنا

729

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها