تصویربرداری از 3جغد ماهی‌خوار کمیاب در منطقه خائیز کهگیلویه

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: این برای دومین سال متوالی است که محیط بان منطقه حفاظت شده خائیز موفق می‌شود از نادرترین نوع پرنده که زیستگاه آن در شرق کشور است در نیمه غربی تصویربرداری کند.

تصویربرداری از 3جغد ماهی‌خوار کمیاب در منطقه خائیز کهگیلویه

محسن جعفری‌نژاد با بیان این که جغد ماهی‌خوار گونه‌ای نادر و کمیاب است، افزود: این جغد نادرترین نوع در گونه خود به شمار می‌رود و زیستگاه این پرنده نیز شرق ایران است.

وی اظهار کرد: جغد ماهی‌خوار از گونه جغدان معمولی و شبیه شاه بوف، شب گرد و در روز استراحت مطلق است، به همین خاطر تصویربرداری از آن بسیار سخت است، چرا که با پرواز شبانه و ارتفاع کوتاه بیشتر از ماهی‌ها تغذیه می‌کند .

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: این جغد درسال گذشته برای اولین بار در رودخانه سد مارون تنگ تکاب منطقه حفاظت شده خائیز که 17 هزار و 508 هکتار مساحت دارد، توسط هدایت‌االله دیدبان، مسئول منطقه حفاظت شده خائیز دیده و از آن تصویر برداری شده بود و این محیط بان فعال امسال نیز موفق می‌شود از این جغد به همراه جوجه و جفت دیگرش تصویربرداری کند.

جعفری‌نژاد در مورد ویژگی‌های جغد ماهیخوار تصریح کرد: جغد ماهیخوار یک گونه از تیره جغدان معمولی است که شبیه شاه بوف است و اساساً از ماهی تغذیه می‌کند و گونه‌ای نادر و بسیار کمیاب است .

وی با اشاره به این‌که در ایران 13 گونه جغد وجود دارد جغد ماهی‌خوار را از نادرترین آنها برشمرد و ادامه داد: زیستگاه اصلی این پرنده شرق ایران است و این برای دومین سال متوالی است که در منطقه حفاظت شده خائیز مشاهده شده که نشان دهنده غنای زیستی بالا در این منطقه است .

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد : این پرنده در نزدیکی سواحل دریا، جنگل‌های پست کنار رودخانه و دریاها به سر برده و در میان سنگ‌ها، سوراخ درختان و لانه‌های متروک آشیان می‌سازد.

منبع: ایسنا

763

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها