کارشناس مسائل سیاست‎ خارجی در گفت و گو با خبرفوری:

امکان مذاکره میان ایران و آمریکا در عراق وجود ندارد/ منافع مشترکی میان کشورها وجود ندارد

یک کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: امکان مذاکره میان ایران و آمریکا در عراق با توجه به اختلافاتی که وجود دارد غیرممکن است.

امکان مذاکره میان ایران و آمریکا در عراق وجود ندارد/ منافع مشترکی میان کشورها وجود ندارد

حسن‎هانی‎زاده کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی سایت خبر فوری درباره وضعیت فعلی کشور عراق با توجه به برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور و تاثیر این موقعیت در برقراری روابط بین ایران و آمریکا باتوجه به وجود منافع مشترک در عراق اظهارکرد: در واقع نفوذ ایران در عراق یک نفوذ معنوی و برگرفته از وجود روابط مذهبی و عقیدتی میان دو ملت است و خارج از قراردادهای بین‎الملی شکل گرفته است.

وی تاکید کرد: در طول 15 سال گذشته و بعد از فروپاشی دولت صدام حسین در سال 2003 روابط ایران و عراق همچنان مستحکم است اگرچه برخی از کشورهای عربی و آمریکا سعی کردند از نفوذ معنوی ایران در عراق بکاهند اما به نتیجه‎ای نرسیدند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی خاطرنشان کرد: نفوذ آمریکا در کشورعراق بیشتر جنبه هژمونی و نظامی است و به دلیل اینکه رژیم سابق عراق یعنی صدام را آمریکا ساقط کرده است این کشور برای خود حقی را محفوظ می‎دارد که در تمام مسائل عراق دخالت کند روندی که سبب نفرت مردم این کشور از آمریکایی‎ها شده است.

هانی‎زاده با اشاره به روابط نزدیک دولت عراق با ایران اظهارکرد: رابطه ایران با ملت عراق برگرفته از ارزشهای ذدینی و معنوی است از این رو این روند رقابت تنگاتنگی را بین ایران و آمریکا در داخل عراق ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: انتخابات اخیر عراق نشان می‏دهد که دست‎هایی در کار است تا ساختار اجتماعی عراق را به سمت آمریکا و عربستان سعودی تغییر دهد از این رو پیروزی جریان الساعرون وابسته به جریان مقتدی صدر حاکی از این است که عربستان قصد دارد نفوذ خود را در عراق عملیاتی کند.

این کارشناس سیاست خارجی با اشاره به اینکه در شرایط امروز عراق، ایران و آمریکا نمی‏توانند منافع مشترکی در انی کشور داشتند باشند گفت: آمریکایی‎ها و به خصوص ترامپ این روزها با نقشه و استرانژی که در پیش گرفتند در جهت افزایش قدرت سعودی‎ها در عراق و ایجاد اختلاف میان جریانات سیاسی در این کشور وارد عمل شدند و این روند با آنچه در استراتژی کشورمان برای حفظ وحدت ملی در عراق وجود دارد در تضاد بوده و امکان وجود منافع مشترک میان ایران و آمریکا در این کشور را غیرممکن می‌سازد.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها