گزارش خبرفوری از رایزنی‌ها و پشت‌پرده‌های فراکسیون‌های مجلس در روزهای منتهی به انتخابات هیات رئیسه؛

طلسم دوری 14ساله زنان از هیات رئیسه مجلس بالاخره شکسته می‌شود؟

سه‎شنبه 8 خرداد انتخابات هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی برگزار می‎شود و فراکسیون‎های مجلس از یک هفته مانده به این انتخابات تحرکات خود را آغاز کردند.

طلسم دوری 14ساله زنان از هیات رئیسه مجلس بالاخره شکسته می‌شود؟

فاطمه علی‎اصغری- سه‎شنبه 8 خرداد انتخابات هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی برگزار می‎شود و فراکسیون‎های مجلس از یک هفته مانده به این انتخابات تحرکات خود را آغاز کردند.

آنچه در این دوره از انتخابات مجلس حائزاهمیت بوده این است که آیا زنان علی‎رغم اینکه در مجلس دهم کرسی‎های بیشتری را به دست آوردند این شانس برای آنها بعد از گذشت قریب به بیست سال فراهم خواهد شد تا نماینده زنی دیگری همچون سهیلا جلودارزاده در ترکیب هیئت رئیسه مجلس حضور داشته باشد.

در دوره قبل انتخابات هیئت رئیسه مجلس فراکسیون امید مجلس با معرفی فریده‎اولاد قباد به عنوان یکی از نامزدهای زن خود برای حضور در انتخابات هیئت رئیسه گامی جدید را مجلس مردانه برداشت اما علی رغم این رویکرد جدید اصلاح‎طلبان مجلس بازهم نمایندگان در جهت اعتماد به یک زن برای حضور در ترکیب هیئت رئیسه مجلس کوتاهی کردند تا باردیگر هیئت رئیسه مجلس ترکیبی مردانه داشته باشد.

*از ظرفیت زنان در انتخابات هیئت رئیسه استفاده خواهیم کرد

در گفت و گو با علیرضا رحیمی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت رئیسه فراکسیون امید در جریان روند تصمیم‎گیری این فراکسیون برای انتخابات 8 خرداد قرار گرفتیم.

وی با بیان اینکه فراکسیون امید تا به امروز دو جلسه با محوریت انتخابات هیئت رئیسه مجلس برگزار کرده است تاکید کرد: تا به امروز یکبار هیئت رئیسه و یکبار شورای مرکزی فراکسیون امید تشکیل جلسه داده است اما هنوز ما به جمع‎بندی نهایی دست پیدا نکردیم.

عضو فراکسیون امید مجلس درباره حضور زنان در ترکیب هیئت رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: این موضوع در ادوار مختلف مجلس مطرح شده است که متاسفانه به صورت روال در بیشتر دوره‎ها زنان شانسی نداشتند اما در مجلس دهم و باتوجه به اینکه تعداد نمایندگان زن در مجلس شورای اسلامی بیبشتر شد این روند تغییر پیدا کرده و به موضوعی اساسی تبدیل شده است.

رحیمی با با بیان اینکه بدون شک در این دوره از انتخابات هیئت رئیسه مجلس بازهم فراکسیون امید از حضور زنان استقبال خواهد کرد گفت: به طورحتم در بین نامزدهای مدنظر فراکسیون برای حضور در هیئت رئیسه، نام یک زن نیز وجود خواهد داشت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه فراکسیون امید هنوز درباره نحوه ورود به انتخابات هیئت رئیسه مجلس تصمیمی را اتخاذ نکرده است تاکید کرد: امکان ائتلاف ما سایر فراکسیون‎های مجلس وجود دارد اما هنوز در این راستا و تعیین گزینه‎های نائب رئیسی و همچنین ریاست مجلس مباحث جدی را آغاز نکردیم.

عضو فراکسیون امید تاکید کرد: درباره انتخاب گزینه زن مدنظر برای حضور در انتخابات هیئت رئیسه مجلس نیز هنوز در راستای اینکه این فرد از فراکسیون زنان معرفی شود یا فراکسیون امید آن را انتخاب کند گمانه‎زنی‎هایی وجود دارد که هنوز درباره آن تصمیم نهایی اتخاذ نشده است.

*نگاه جنسیتی در مجلس دهم وجود ندارد

مجتبی ذوالنور از نمایندگان عضو فراکسیون نمایندگان ولایی نیز در گفت و گو با خبر فوری درباره حضور زنان در ترکیب هیئت رئیسه مجلس اظهارکرد: در فراکسیون‎های مختلف مجلس نمایندگان زن به تناسب گرایش سیاسی خود حضور دارند.

وی با بیان اینکه در فراکسیون نمایندگان ولایی پیرامون حضور زنان در ترکیب هیئت رئیسه مجلس موضوعی مطرح نشده است تصریح کرد: نشست‎های فراکسیون پیرامون انتخابات هیئت رئیسه تشکیل شده است اما هنوز به جمع‎بندی نهایی دست پیدا نکردیم.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی گفت: فعلا درباره اینکه به صورت مستقل در انتخابات حضور پیدا کنیم یا ائتلاف کنیم هنوز رای‎گیری انجام ندادیم چرا که در این راستا سناریوهای متعددی وجود دارد.

ذوالنوراظهارکرد: فعلا ما در مرحله بررسی هستیم و هنوز به جمع‎بندی نهایی دست پیدا نکردیم.

وی درباره اینکه آیا این همت در بین نمایندگان مجلس به خصوص نمایندگان مرد برای حضور زنان در ترکیب هیئت رئیسه مجلس وجود دارد گفت: از نظر بنده در مجلس و هر نهاد دیگری جنسیتی رفتار کردن قابل قبول نیست و ما باید براساس توانمندی‎ها و ظرفیت افراد تصمیم خود اتخاذ کنیم.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس خاطرنشان کرد: در این دوره 17 روحانی و 17 بانو در مجلس حضور دارند از این رو عدم غیبت حضور زنان و روحانیون در ترکیب هیئت رئیسه مجلس نشانه بی‏توجهی نیست بلکه عامل اول این است که این افراد کاندیدا می‎شوند و دوم این است که آیا نمایندگان به انها رای خواهند داد یا خیر.

ذوالنور در پایان اظهارکرد: در حال حاضر هیچگونه نگرش جنسیتی در مجلس نسبت به حضور زنان در ترکیب هیئت رئیسه وجود ندارد.

*حضور زنان در ترکیب هیئت رئیسه مجلس منوط به ائتلاف فراکسیون‎هاست

مهرداد بائوج لاهوتی سخنگوی فراکسیون نمایندگان مستقلین نیز در گفت و گو با خبر فوری تاکید کرد: ما هنوز درباره نحوره ورود به انتخابات هیئت رئیسه به جمع‎بندی نرسیدیم از این رو در جلسه روز چهارشنبه فراکسیون تصمیمات لازم را در این راستا اتخاذ خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: بنا داریم در جهت رایزنی‎ها با سایر فراکسیون‎ها وارد عمل شویم چرا که بدون شک داشتن ائتلاف در انتخابات هیئت رئیسه مجلس بسیار مثمرثمر است.

سخنگوی فراکسیون نمایندگان مستقلین تصریح کرد: درباره حضور زنان در انتخابات هیئت رئیسه مجلس نیز باید به این موضوع اشاره کنم که این رخداد بدون شک در شرایط ائتلافی شانس بیشتری برای تحقق خواهد داشت که امیدوارم این رویه رخ دهد در غیراینصورت از منظر بنده حضور زنان در ترکیب هیئت رئیسه مجلس کمی سخت به نظر می‎رسد.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها