حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا حسنی به روایت تصویر

حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا حسنی نماینده سابق ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه سابق ارومیه امشب دار فانی را وداع گفت.

حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا حسنی به روایت تصویر

حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا حسنی فرزند حاجعلی، در سال 1306 در روستای بزرگ آباد در 30 کیلومتری شرق ارومیه در خانواده ای کشاورز چشم به جهان گشود.

وی تحصیلات اولیه علوم حوزوی را در ارومیه فرا گرفت و بعدها در سال 1330 برای ادامه تحصیل به شهر قم هجرت کرد.

حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا حسنی در زمان تحصیل در قم در محضر اساتیدی همچون سید ابولفضل زرندی، شیخ محمد مفتح، رضا صدر، علامه طباطبایی، محقق داماد و امام خمینی(ره) تلمذ کرد.

مجاهد نستوه آذربایجان از نخسین مبارزان قبل از انقلاب علیه رژیم پهلوی است.

بر اساس اسناد و مدارک ساواک وی در دوران قبل از انقلاب تنها روحانی مسلح کشور در مسیر مبارزه با رژیم پهلوی معرفی می شود.

آن فقید در راه اعتلا دین مبین اسلام در منطقه در سالهای قبل از انقلاب از هیچ مجاهدتی دریغ نکرده و پس از پیروزی انقلاب نیز در سنگر نماز جمعه و نمایندگی ولی فقیه 34 سال حضور داشته و پیوسته دشمنان انقلاب و منافقین را مایوس کرده است.

دوم بهمن 57 قیام مسلحانه مردم ارومیه به فرماندهی حجت الاسلام والمسلمین شیخ غلامرضا حسنی مبارز نستوه آذربایجان با محوریت مسجد اعظم این شهر در مقابل رژیم ستمشاهی پهلوی اتفاق افتاد.

در این قیام که تنها قیام مسلحانه مردمی بر علیه خاندان شاهنشاهی بود نظامیان طاغوت با گسیل کردن تانک‌ها و نفربرهای خود در خیابانهای ارومیه به روی انقلابیون آتش گشوده و تعدادی از آنان را شهید و زخمی کردند.

در این قیام مسلحانه عناصر وابسته به رژیم پهلوی با گلوله‌های توپ، مجاهدین تحت امرحجت الاسلام والمسلمین حسنی که در پشت بام مسجد اعظم ارومیه سنگر گرفته بودند را نشانه رفتند که طی آن چند گلوله توپ به گنبد این مسجد اصابت کرد و آن را ویران ساخت.

حجت الاسلام والمسلمین حسنی نه تنها در ارومیه بلکه در سایر شهرهای منطقه نیز نقش اساسی در پیروزی و تثبیت انقلاب داشتند و با صحبت های آتشین خود در زمان انقلاب سعی می کردند مردم و روحانیون را بیشتر به سمت انقلاب سوق دهد و بعد از انقلاب هم این مبارز بزرگ مسیر حق خود را ادامه دادند و در ارومیه با حضور مستمر و دائمی ضد انقلاب را از توطئه هایشان مایوس کردند.

وی در انتخابات اولین دوره از مجلس شورای اسلامی نماینده مردم ارومیه شد و در کمیسیون دفاع مجلس مشغول فعالیت شد.

حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا حسنی بعد از 34 سال مسئولیت نمایندگی ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه و پس از سالها تلاش غرور آفرین برای مردم ارومیه و آذربایجان بعلت کهولت سن و بیماری از این مسئولیت کنار رفت و با حکم مقام معظم رهبری حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی جایگرین ایشان شد.


منبع: تسنیم

763

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها