عقد ۵۵ قرارداد ۱.۲ میلیارد دلاری با سازندگان داخلی تجهیزات نفتی

عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران گفت:برای بومی سازی ۱۰ گروه کالایی تجهیزات صنعت نفت ۵۵ قرارداد با سازندگان داخلی به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار منعقد شد.

عقد ۵۵ قرارداد ۱.۲ میلیارد دلاری با سازندگان داخلی تجهیزات نفتی

رضا پدیدار با بیان اینکه سهم ۱۴.۵ درصدی وزارت نفت از درآمدهای نفتی، مربوط به بخش نگهداشت تولید و توسعه است، گفت: با توجه به هزینه‌ها، با این رقم امکان پوشش دهی هزینه های توسعه صنعت نفت وجود ندارد، اما می توان بخشی از هزینه های نگهداشت سطح تولید را با آن پوشش داد. مبلغ ۶ میلیارد دلاری که وزیر نفت از آن به عنوان سهم نوسازی و بازسازی تجهیزات صنعت نفت نام برد، از همین محل تامین می شود.

وی با اشاره به اینکه پروژه های نوسازی و بازسازی تجهیزات صنعت نفت با برگزاری مناقصه ، به سازندگان واگذار می شود، افزود: البته تاکنون مناقصه ای در این زمینه برگزار نشده است. اما برای بومی سازی ۱۰ گروه کالایی تجهیزات صنعت نفت ۵۵ قرارداد با سازندگان داخلی به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار منعقد شده که از این مبلغ ۲۰ تا ۲۵ درصد آن پرداخت شده است.

این کارشناس نفتی درباره همگام شدن سازندگان داخلی تجهیزات نفت با استانداردهای بین المللی با وجود خروج آمریکا از برجام، توضیح داد: به منظور ایجاد یک پروتکل استاندارد برای ساخت تجهیزات نفتی داخلی، یک قرارداد چهار جانبه بین سازمان ملی استاندارد، معاونت مهندسی وزارت نفت، انجمن مدیریت کیفیت ایران و انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران منعقد شد که پس از مدتی این قرارداد بین معاونت مهندسی وزارت نفت و سازمان ملی استاندارد محدود شد. در نهایت نیز مدیریت اجرایی آن نیز به انجمن نفت سپرده شد.

پدیدار ادامه داد: مشکلی در تولید کالای با کیفیت و قابل رقابت در بازارهای بین المللی در داخل کشور نداریم چرا که تولید کنندگان بر اساس ویژگی های مورد نظر سفارش دهنده ( data shit) کالا تولید می کنند و گواهی کیفیت لازم برای صادرات آن را از کشورهایی نظیر مالزی، سنگاپور و کره جنوبی دریافت می کنند.

به گفته وی اکنون حدود ۴۰ تا ۵۰ قلم کالای نفتی که بیشتر شامل ابزار دقیق، تجهیزات برقی و تجهیزات ثابت می شود، به کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، آلمان، مالزی، ترکیه، عراق، ترکمنستان، قفقازستان، ارمنستان و کره جنوبی صادر می شود. گفتنی است تجهیز کریسمس تری که در گذشته انحصار تولید آن برای آمریکا بود برای مصرف داخلی تولید شده است. این در حالی است که شرکت های بزرگ تولیدکننده یا وارد کننده تجهیزات خاص صنعت نفت مشکلی در نقل و انتقال کالاهای خود به کشور ندارند.

منبع: مهر

729

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها