رانندگان بیشترین متقاضی تکمیل فرم اهدای عضو در خراسان شمالی

مسئول بیماران خاص معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: رانندگان و دانشجویان بیشترین متقاضیان تکمیل فرم اهدای عضو در این استان هستند.

رانندگان بیشترین متقاضی تکمیل فرم اهدای عضو در خراسان شمالی
مهری فرشاد به مناسبت روز اهدای عضو اهدای زندگی افزود: تاکنون چهار هزار فرم اهدای عضو به صورت حضوری توسط متقاضیان تکمیل شده و کارت مربوطه برای آن ها صادر شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اعلام رضایت خانواده‌ها برای اهدای عضو بیمار مرگ مغزی شده در این استان آسان تر شده است؟ اظهار کرد: روند نسبت به گذشته بهتر شده است اما هنوز جای کار، بسیار دارد.

فرشاد در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه علت مقاومت آن ها بر عدم اهدای عضو بیمار مرگ مغزی شده چه چیزی است؟ بیان کرد: یکی از علل را می توان به عدم آگاهی خانواده ها نسبت به مشکل مرگ مغزی بیان کرد بطوریکه هنوز تعداد زیادی از خانواده ها تفاوت مرگ مغزی و کما را نمی دانند.

وی توضیح داد: احتمال برگشت بیمار در کما وجود دارد این درحالیست که سلول های مغزی بیمار به هنگام مرگ مغزی کاملا تخریب شده و بیمار غیرقابل برگشت است.

این مقام مسئول تصریح کرد: گاهی باید پیگیری های فراوانی برای رضایت خانواده بیمار دچار مرگ مغزی شده برای اهدای عضو انجام شود این درحالیست که از زمانیکه فرد دچار مرگ مغزی می شود یک زمان طلایی برای اهدای عضو وجود دارد که در این زمان اعضاء قابلیت پیوند را خواهند داشت.

وی ادامه داد: ناتوانی برای دل کندن از عزیز یکی دیگر از عللی است که سبب می شود تا برخی از خانواده ها نسبت به اهدای عضو بیمار مرگ مغزی شده مقاومت کنند.

به گفته مسئول بیماران خاص معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی طی سال گذشته 15 نفر دچار مرگ مغزی شدند که عضو هفت نفر از آن ها به سایر بیماران اهدا شد.

وی افزود: در سال جاری نیز پنج مورد مرگ مغزی در این استان اتفاق افتاده که دو مورد منجر به اهدای عضو به سایر بیماران شده است.

گفتنی است خراسان شمالی دارای 863 هزار و 93 نفر جمعیت است که از این میزان 67.19 درصد بین 15 تا 64 سال قرار دارند و هنوز باید تلاش بیشتری برای فرهنگ سازی به منظور ایجاد تمایل برای اعلام آمادگی به منظور اهدای عضو در صورت بروز مرگ مغزی انجام شود.


منبع: ایسنا

763

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها