مطهری:

شکاف بین اروپا و آمریکا درباره ایران/مذاکره با دفتر رهبری درباره FATF

گفته شد ایراداتی لوایح مرتبط با FATF داشته که با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس، شورای عالی امنیت ملی و حتی ارتباط با دفتر رهبری رفع شده است.

شکاف بین اروپا و آمریکا درباره ایران/مذاکره با دفتر رهبری درباره FATF

علی مطهری نایب رئیس‌مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز (یکشنبه، 30 اردیبهشت) در حاشیه نشست علنی پارلمان با اشاره به جزئیات نشست غیرعلنی پارلمان، در جمع خبرنگاران، گفت: چهار لایحه مرتبط با FATF در دستور کار مجلس است که دو لایحه بررسی و تعیین تکلیف شده است. اهمیت این لوایح و ارتباط آنها با FATF در جلسه غیرعلنی مطرح شد و اینکه تصویب این لوایح به معنی پیوستن به FATF نیست، بلکه این لوایح از لوازم (FATF) است.

وی با اشاره به ایراد گزارش وزارت امور خارجه درباره موضوع برجام، تصریح کرد: مسئولان وزارت امور خارجه در گزارش خود نسبت به نشست‌هایی که تاکنون با طرف‌های اروپایی داشته‌اند، اعلام رضایت کردند و اذعان داشتند که همه چیز به مذاکرات دو، سه هفته آتی بستگی دارد.

نایب رئیس مجلس افزود: اروپایی‌ها تا حدی دستشان بسته است. اتحادیه اروپا باید بتواند رضایت 28 کشور عضو خود را کسب کند. آنچه مسلم است، اینکه طبق اظهارات مسئولان حاضر در نشست غیرعلنی، اروپایی‌ها به جهت اقدام آمریکایی‌ها و تک‌روی‌های آنها در دنیا، به دنبال نشان دادن استقلال خود هستند، از این رو می‌خواهند ثابت کنند که تابع صِرف آمریکا نیستند.

**شکافی بین اروپا و آمریکا درباره ایران ایجاد شده است

مطهری ادامه داد: در حقیقت شکافی بین اروپا و آمریکا ایجاد شده و ممکن است همانند اقداماتی که در رابطه با کوبا در سال 1996 انجام دادند را تکرار کنند. کاری که به موجب آن دولت‌های اروپایی شرکت‌های خود را از اجرای تحریم‌های آمریکا در رابطه با کوبا ممنوع کردند و خسارات مالی آنها را هم پرداخت کردند. انجام اقداماتی در همین حد در رابطه با ایران هم برای ما ایده‌آل است؛ اروپایی‌ها تاکنون در همین مسیر گام برداشته‌اند و تا حد قابل قبولی پیش رفتند.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر ارزیابی وزارت خارجه از قوانین انسداد، گفت: این اقدامات را مؤثر دانستند و اذعان داشتند که در رابطه با شرکت‌های بزرگ اروپایی چون منافع بسیاری در آمریکا دارند، ممکن است موثر نباشد، اما درباره شرکت‌های کوچک و متوسط مؤثر دانستند.

نایب رئیس مجلس یادآور شد: آقای شمخانی نیز نظر مثبتی نسبت به لوایح چهارگانه در این نشست داشتند. دبیر شورای عالی امنیت ملی تأکید کرد که این لوایح ایراداتی داشته اما با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس و شورای عالی امنیت ملی و حتی ارتباط با دفتر رهبری، نواقص رفع شده است.

**شمخانی نظر مثبتی درباره لوایح چهارگانه داشت

مطهری طولانی شدن زمان جلسه غیرعلنی را سخنرانی‌های متعدد نمایندگان و مسئولان دولتی دانست و در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا در این جلسه درباره تصمیم دولت برای ادامه برجام با اروپایی‌ها و نقض قانون اظهاراتی مطرح شد؟، گفت: قانون اقدام متقابل و متناسب دولت جمهوری اسلامی در رابطه با اجرای برجام بسیاری از امور را به شورای عالی امنیت ملی ارجاع داده و شورا هم هیئت نظارت بر اجرای برجام را قرار داده است، لذا همه تصمیم‌ها در این هیئت گرفته شده و هیئت هم مرتبط با رهبری است؛ بنابراین قانون مذکور نقض نشده است.

وی در توضیح تقابل نمایندگان موافق و مخالف ادامه برجام با اروپایی‌ها در جلسه غیرعلنی، تصریح کرد: این تقابل‌ها در نشست غیرعلنی هم بسیار شدید بود، تا جایی که داد و بیداد بسیاری در جلسه کردند، اما در نهایت افرادی قانع شدند و برخی قانع نشدند. برخی از نمایندگان از سر دلسوزی نظر داده و می‌اندیشند که تصویب لوایح مرتبط با FATF منجر به، خطر انداختن آینده حماس و حزب‌اللّه می‌شود، حال آنکه این چنین نیست.

نایب رئیس مجلس تصریح کرد: به نظر، این جلسه غیرعلنی تا حدودی حواشی و تقابلات را تعدیل کرد، عده‌ای از نمایندگان اذعان دارند که قانون در گذشته تصویب شده و نیازمند اصلاح نیست. این افراد عدم پذیرش یکی از تبصره‌ها مربوط به گروه‌های مقاومت توسط (FATF) را یادآور شدند، حال آنکه اصلاحات مجلس ارتباطی با نظر (FATF) ندارد.

وی گفت: نمایندگانی اذعان دارند که این قانون، مصادیق تروریست را تعیین می‌کند، حال آنکه این چنین نیست. از این رو اصلاحات هیچ ضرری به گروه‌های مقاومت نمی‌رساند. در حقیقت در لایحه آمده که مصادیق تروریست را شورای عالی امنیت ملی تعیین کند و پیوست تفسیری هم اضافه کردند که راه‌‌های تخریب قانون را بسته است.

منبع:ایسنا

منبع: تسنیم

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها