آثار تاریخی ۱۲ هزار ساله کوهدشت درخطر نابودی است

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کوهدشت گفت: سنگ‌نگاره‌های ۱۲ هزارساله میرملاس درخطر نابودی است.

آثار تاریخی ۱۲ هزار ساله کوهدشت درخطر نابودی است

صمد حائری بابیان اینکه میراث فرهنگی یک تاریخ و فرهنگ است و همه مردم در حفظ این میراث باید تلاش کنند اظهار داشت: سازمان میراث فرهنگی به‌تنهایی و بدون همکاری سایر ادارات نمی‌تواند در جذب گردشگران و حفظ امنیت آن‌ها اقدام کند.

وی با اشاره به اینکه آثار تاریخی میراث گران‌سنگ گذشتگان است و باید آن‌ها را به نسل‌های آینده انتقال داد افزود: خبرنگاران و رسانه‌ها می‌توانند با انعکاس پاسداشت میراث فرهنگی نقش بزرگی در حفظ آثار تاریخی داشته باشند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کوهدشت با تأکید بر اینکه اغلب آثار تاریخی کوهدشت که یادگار بشر نخستین بوده تخریب‌شده است عنوان کرد: سنگ‌نگاره‌های 12 هزارساله میرملاس به دلایلی ازجمله تلاش برای اکتشاف گنج رو به نابودی رفته است.

وی با اشاره به اینکه در تقویم ایران پنج روز به‌پاسداشت میراث فرهنگی اختصاص دارد بیان کرد: موزه میراث فرهنگی شهرستان کوهدشت، موزه‌ای مردم‌شناسی و مبتنی بر کوچ عشایر بوده وزندگی آن‌ها را در فصل‌های مختلف سال به نمایش گذاشته است.

ماکت‌های موزه مردم‌شناسی کوهدشت در سه تالار کوچک به دستان محمدحسین آزاد بخت مجسمه‌ساز و ماکت‌ساز، مؤسس و مدیرعامل شرکت کتیبه سازان در سه تالار کوچک ساخته‌شده است.

تالار اول این موزه، برشی از یک‌خانه‌ روستایی در یک روز برفی است که زمستان گاه یا «زمگه» نام دارد، تالار دوم یک ماکت کوچ عشایر با طول 12 متر، عرض دو متر کوه‌های شمالی کوهدشت از سرخ دم لری تا سرخ دم لکی را بر اساس کوچ عشایر در چهارفصل سال نشان داده‌شده است.

تالار سوم نیز با یک برش از یک‌خانه‌ای روستایی کوچ رو در فصل بهار به همراه اقلام و وسایل کشاورزی به‌جامانده از آن‌ها به نمایش گذاشته‌شده است.


منبع: تسنیم

763

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها