ماجرای تجزیه کازرون چیست؟ معترضینِ حاضر در خیابان‌های این شهر چه می‌خواهند؟

در این مطلب چکیده‌ای از ماجرای تجزیه‌ی کازرون و حواشی آن که منجر به اعترضات خیابانی شد را می خوانید.

ماجرای تجزیه کازرون چیست؟ معترضینِ حاضر در خیابان‌های این شهر چه می‌خواهند؟

هفته‌نامه بیشاپور، هفته‌نامه محلی کازرون نوشت:

در این گزارش کوتاه، تلاش کرده‌ایم تا چکیده‌ای از ماجرای تجزیه‌ی کازرون و حواشی آن را منتشر نماییم. تلاشمان بر این بوده است که به صورت مختصر، اصلی‌ترین موارد را مرور کنیم و به برجسته‌ترین پرسش‌هایی که در این خصوص مطرح می‌شود، پاسخ بگوییم.

امیدواریم با به اشتراک‌گذاری این گزارش، مانع از تحریف واقعیت‌های موجود در این طرح و به ویژه تحریف سخنان معترضینی شویم که این روزها در خیابان‌های کازرون دست به اعتراض زده‌اند. معترضینی که با حمل تصاویر شهدا کازرون، ضمن اعلام پیوند با نظام جمهوری اسلامی، صرفاً مطالبه‌های اجتماعی خود را مطرح می‌کنند.

ماجرا از کجا آغاز شد؟

با انتخاب حسین رضازاده به عنوان نماینده کازرون در انتخابات مجلس شورای اسلامی، وی در اولین فرصت پس از انتخاب شدن، در اسفندماه سال ۹۴ از تریبون نمازجمعه با مردم سخن گفت و به شایعه‌ی پخش شده مبنی بر تلاش وی برای جداکردن بخشِ زادگاه خویش از کازرون واکنش نشان داد و ضمن رد چنین موضوعی، این مسئله را ساخته‌ی آنانی دانست که می‌خواسته‌اند وی را در ایام انتخابات تخریب کنند.

با این وجود یک سال و نیم بعد، هفته‌نامه بیشاپور در شماره ۵۴۶ خود که در خردادماه سال ۹۶منتشر شد، با انتخاب تیتر «تلاش رضازاده برای ایجاد شهرستانی جدید»، در قالب یک گزارش، برای اولین بار از به جریان افتادن طرح تجزیه کازرون خبر داد.

به دنبال انتشار این گزارش، موجی از انتقادها پیرامون این طرح به راه افتاد که در نهایت باعث شد پس از چند هفته پیگیری، طرح به صورت موقت به حاشیه رود. اواخر بهمن ماه سال گذشته، مجددا اعلام شد طرح به جریان افتاده و با نظر موافق وزارت کشور، تا کمیسیون هیئت دولت هم جلو رفته است.

به دنبال اعلام این موضوع، اعتراض‌ها، این بار در سطحی گسترده‌تر آغاز شد و در نهایت دولت وعده داد کارشناس‌هایی را برای بررسی مجدد طرح راهی شهرستان کازرون کند. هفته‌ی سوم فروردین امسال، مدیرکل تقسیمات کشوری وزارت کشور و کارشناس‌های وی راهی کازرون شدند و طی دو روز با مردم و صاحب‌نظران به گفتگو پرداختند و قول دادند نظر آنها را در طرح اصلاحی، اعمال خواهند کرد.

با این وجود، چندی بعد خطیب جمعه‌ی قائمیه که در این طرح این شهر هم قرار بود از کازرون جدا شود، از قطعی بودن طرح مذکور خبر داد و اعلام کرد کارشناس‌ها برای تقویت شهرستان جدید به کازرون سفر کرده بودند.

در طرح تجزیه کازرون قرار است چه اتفاقی بیفتد؟

بنا بر طرح اولیه قرار بود با جدا کردن بخش‌های چنارشیجان و کوهمره‌نودان از شهرستان کازرون، آنها را به شهرستانی جدید با نام کوه‌چنار تبدیل نمایند. در این طرح برخی مناطق پراهمیت برای اهالی شهرستان کازرون همچون دشت‌برم و انارستان از این شهرستان جدا می‌شدند.

اکنون براساس اعلام رسمی معاون استانداری فارس در طرح جدید، دشت‌برم و انارستان در کنار سایر مناطق حساسی مانند شهر تاریخی بیشاپور و منطقه شاهپور، تنگ‌شکون (تنگ چوگان) و امامزاده سیدحسین در جغرافیای سیاسی اداری شهرستان کازرون باقی خواهند ماند و فرمانداری این شهرستان به فرمانداری ویژه ارتقا خواهد یافت.
موافقین طرح چه می‌گویند؟

موافقین طرح تجزیه‌ی کازرون معتقدند با ایجاد شهرستانی جدید، تمرکز مدیریتی بیشتری فراهم می‌آید و به دنبال آن مشکلات منطقه از جمله بیکاری و... برطرف خواهد شد و بر این اساس، روند توسعه در این شهرستان جدید سرعت خواهد گرفت.

برخی از موافقین معتقدند با شروع به کار اداره‌های جدید، چند فرصت شغلی هم برای جوانان این منطقه فراهم خواهد شد.

مخالفین طرح چه می‌گویند؟

مخالفین طرح معتقدند این طرح فاقد شاخص‌های قانونی از جمله جمعیت و وسعت و همچنین فاقد معیارهای علمی است که در مجموع نه تنها باعث می‌شود توسعه‌ای در
منطقه اتفاق نیفتد، بلکه پیامدهای نامطلوبی را هم برای کل منطقه به دنبال خواهد داشت.

اصلی‌ترین دلایل مخالفین بدین شرح است:

الگوهای توسعه بر پیوند سرزمینی تأکید می‌کنند، نه تجزیه‌ی آن
ایجاد حفره‌های مدیریتی به ویژه در خصوص مسایل آب، کشاورزی، محیط‌زیست، میراث فرهنگی و...
بزرگتر شدن بدنه‌ی دولت، که این مسئله برخلاف سیاست‌های کلی نظام و برنامه‌های توسعه است.
شکل گیری اختلافات قومی در جامعه‌ی چندفرهنگی کازرون و از بین رفتن وحدت قومی که تاکنون در سطح این شهرستان وجود داشته
تضعیف حوزه‌ی کشاورزی و به دنبال آن روستازدایی
تشدید بحران آب در منطقه به واسطه‌ی سفره‌های مشترک آبی اهالی شهرستان
گسست اجتماعی
مغایرت طرح تجزیه با پیش‌نویس لایجه جدید طرح تقسیمات کشوری و همچنین با مولفه‌های قانون جاری در این حوزه/برگرفته از کانال سهند ایرانمهر

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها