حمیده زرآبادی:

چرا دختری که جایگاه شغلی و تحصیلی خوبی دارد برای ازدواج بازهم باید اذن پدر بخواهد؟/ما در قانون ازدواج تناقض زیادی داریم

حمیده زر آبادی عضو فراکسیون زنان گفت: من این طرح را شخصا پیشنهاد دادم و قرار است به زودی در مجلس بررسی شود.

چرا دختری که جایگاه شغلی و تحصیلی خوبی دارد برای ازدواج بازهم باید اذن پدر بخواهد؟/ما در قانون ازدواج تناقض زیادی داریم

چند روزی است که ماجرای ازدواج دختران بدون اذن همسر حسابی سروصدا کرده است. طرحی که اگر در مجلس شورای اسلامی تصویب شود، دخترانی که سن آنها ۲۸ سال است و یا دارای مدرک کارشناسی ارشد و یا سابقه بیمه بالای ۵ سال هستند می‌توانند بدون اذن پدر ازدواج کنند. بسیاری در چند روز گذشته تصور می‌کردند که این طرح را فراکسیون زنان طراحی کرده است اما اعضای فراکسیون امروز اعلام کردند که طراح شخص حمیده زرآبادی، نماینده مردم قزوین است و اعضای فراکسیون هم خودشان به این لایحه اعتراضاتی دارند، در همین راستا حمیده زرآبادی، پیشنهاد دهنده این طرح با خبر فوری به گفت و گو نشسته است.

- به عنوان سوال اول، می‌خواهم بدانم که ادعای فراکسیون مبنی بر اینکه شما به تنهایی این طرح را ارایه دادید صحیح است؟

بله من شخصا این طرح را پیشنهاد دادم و آن را تقدیم هیات رییسه مجلس کردم، این طرح یک فوریتی است و اگر رای گیری شود به کمیسیون تخصصی خود یعنی کمیسیون قضایی می‌رود و آنجا بررسی نهایی می‌شود.

- یادم می‌آید که برای لایحه کودک همسری، یک گروه متشکل از چند جامعه شناس و حقوقدان با نمایندگان مجلس برای تغییر و تصحیح قانون همفکری می‌کردند، برای طرح شما چه کسانی با شما همراهی کردند؟

این طرح را هم ما در یک گروه متشکل از چند کارشناس بررسی کردیم، ایده اصلی اما براساس آمارهای مختلقی بود که درباره ازدواج ارایه شده بود.

- نمونه‌هایی از این آمارها و اینکه چگونه به این سه شرط رسیدید را برای ما نام ببرید.

۸۵ درصد ازدواج دختران در ایران بین ۱۵ تا ۲۹ سال است و در واقع بحث اینکه میانیگن سن ازدواج دختران ۲۹ سال است و سن تجرد قطعی هم ۲۸ سال و ۲۹ سال است. اما در بحث موضوعات دیگر اگر کسی با سن مشکل دارد، گروه دیگری که کارشناس ارشد هست باز هم سن را پوشش می‌دهد. در بحث اذن پدر این مساله هست که دختر خودش نمی‌تواند به خوبی تصمیم بگیرد و مساله‌ای که مطرح می‌کنند بیشتر تاکیدشان روی این بحث است، اما شرط سن و یا مدرک دانشگاهی می‌تواند نتیجه گیری شود که فرد به آن درجه از درک و شعور رسیده است.

- نظر مراجع و شورای نگهبان چیست؟ بسیاری احتمال می‌دهند که این طرح توسط شورای نگهبان رد شود.

من شخصا با مراجع صحبت نکردم اما درباره مسایل فقهی و کارشناسی با کارشناسان فقهی زیادی صحبت کردیم و خودم از نظر فقهی بررسی‌هایی انجام دادم، به طور کلی قانون ما تناقضات زیادی دارد که باید برطرف شود.

- نمونه‌هایی از این تناقضات در قانون را مثال بزنید.

به طور مثال یک خانم متخصص جراح را فرض کنید، این خانم در هر سنی که بخواهد ازدواج کند، باید اجازه پدر داشته باشد این در حالیست که این خانم در زندگی کاری خود، خودش به تنهایی تصمیم می‌گیرد. حتی اگر پدرش هم مرده باشد، جد پدری او که شاید حتی سواد درستی هم نداشته باشد، باید اذن ازدواج او را بدهد. یا به طور مثال اگر زنی ازدواج کند و فردای عقدش همسرش بمیرد، دیگر به اجازه پدرش برای ازدواج دوم احتیاج ندارد. خب اینها تناقضات قانونی است.

- چه قدر احتمال می‌دهید که این قانون تصویب شود؟

به هرحال همین که این مساله در جامعه مطرح شود، این بستر فراهم می‌شود که افراد پیشنهاد بدهند، در کمیسیون‌ها بررسی شود، و حتی طرح‌های مشابه بدهند و به طور کلی تناقضات از بین برود.

- از زمانی که این طرح مطرح شد چه قدر واکنش مثبت گرفتید؟

به هر حال واکنش‌ها متنوع بودند، یک نفری به من پیامک داده بود که کسی گفته بود اگر خودت بخواهی ازدواج کنی حیا می‌کنی بدون اذن پدرت ازدواج کنی؟ من فکر می‌کنم که ما احتیاج به آموزش هم داریم.

- این واکنش‌ها گاهی از جانب خود خانمها مطرح می‌شود.

بله دقیقا غیر از تصحیح قوانین باید آموزش‌های لازم هم داده شود، این واکنش‌ها و این عدم پذیرش گاهی از جانب خود خانمهاست. به هرحال هر تصمیمی واکنش‌های مثبت و منفی زیادی در پی دارد و ما تنها باید سعی کنیم که تناقاضات قانونی را از بین ببریم.

- این طرح چه زمانی در مجلس بررسی می‌شود؟

من این طرح را تقدیم هیات رییسه مجلس کردم و البته زمانی اعلام نکرده بودم بابت بررسی آن به خبرگزاری‌ها اما قرار است به زودی در اولویت مجلس برای بررسی قرار بگیرد.

خبر فوری

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • بهرام
    0

    سلام خانم زرابادی درسته که دختری کارشناسی داره 28سالشه اولا پدران بعنوان راهنما عمل میکنند براساس تجربه ای که دارند نظر میدهند افراد را به خوبی میشناسند ونمیخواهند فرزندشون گرفتار بشند ودرآخر پدر حق تصمیم گیری را به فرزندش میدهد هرکسی کارشناسی داره که نمیشه گفت شناختی کامل از انسانها داره در حیطه کاری خودش کارشناسه اما درامر ازدواج کارشناس که نیست .ضمنا این یه احترامیه که دختر به پدرش میزاره تورا خدا اینجور مسائل را به کل جامعع تعمیم ندهید بدون این پیشنهاد شما هنوزم عده ای ازدختران از پدرشون حرف شنوی ندارند وبامیل خودشان ازدواج میکنند وباشکست مواجه میشن من خودک کارشناسی ارش مشاوره دارم بخوبی از اینجور مسایل آگاهم باید فرهنگ ازدواج را رواج داد به همین سادگی که شما میفرمایید نیست .اگر ازدواج براساس تحقیق طرفین ازخانواده های یکدیگر باشه اسحکام وبقای زندگی بیشتره

  • ذوالقرنین
    0

    برا این که دین ومذهب شما میگه .اگه پدر نبود تو عددی نبودی ..بدبختی جامعه ما شده مشاورانی که 40 سالشه تنوع گراست یا موقعیت ها را از دست داده حالا با بقیه هم

  • ذوالقرنین
    0

    میشه بگی چرا برای ازدواج دو هموطن اول باید برن مشاوره مشاوران نادانی که سن وضعیت اجتماعی وهزاران ایکن را بهانه وشرط ازدواج می کنند اما به سال نرسیده میشه طلاق چرا در دوران قبل طرف با نون کارگری با بیست سال تفاوت سنی ازدواج می کرد طلاق نبود اما الان دلایل طلاق سن شده

  • ناشناس
    0

    میدونم منتشر نمیشه. چرا چرت و پرت میگید. مشکل ازدواجا ی چیز دیگست. کی الان اذن میگیره؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها