پرهیز از سیاسی کاری در زمینه ماندگاری نیروی انسانی در کشور

ستاری در عین حال با تاکید بر این که نرخ ماندگاری دانشجویانی که به خارج می‌روند، بالا است، یادآور شد: آمارهای ما هر دو سال یک بار اتخاذ می‌شود در حال حاضر تعداد افرادی که به کشور بازگشته‌اند،‌ کم بوده است.

پرهیز از سیاسی کاری در زمینه ماندگاری نیروی انسانی در کشور

دکتر سورنا ستاری امروز در حاشیه نشست تخصصی "آسیب‌شناسی مهاجرت و بازگشت ایرانیان مستعد و تحصیل کرده" در جمع خبرنگاران با اشاره به روند جمع‌آوری آمار خروج نخبگان از کشور، افزود: هر ساله آمارهایی از سوی بنیاد ملی نخبگان که عمدتا نفرات اول آزمون سراسری است، جمع‌آوری می‌شود و همچنین در خصوص بازگشت نخبگان نیز آمارهای مجزایی گرفته می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تمایل ندارم دانشجویانی را که به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند با عنوان "نخبه" نامگذاری کنم، یادآور شد: از نظر ما فرد نخبه کسی است که برای کشور اقدامی انجام می‌دهد و این رویکرد یکی از اصول اصلی ما است.

ستاری در عین حال با تاکید بر این که نرخ ماندگاری دانشجویانی که به خارج می‌روند، بالا است، یادآور شد: آمارهای ما هر دو سال یک بار اتخاذ می‌شود و بر اساس این آمارها در حال حاضر تعداد افرادی که به کشور بازگشته‌اند،‌ کم بوده است.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور اضافه کرد: تا زمانی که پایه اقتصاد کشور تغییر نکند، به نیروی انسانی توجهی نمی‌شود و بر اساس آمار مهاجرت که از سوی سازمان ملل اعلام شده است،‌ ایران جزو کشورهای مهاجرفرست قرار نمی‌گیرد.

وی اضافه کرد: معنی این گفته آن است که باید سیاست‌های بازگشت نخبگان به کشور را توسعه دهیم که این امر از طریق ایجاد اقتصاد دانش‌بنیان محقق می‌شود.

ستاری، بهترین روش بازگشت دانشجویان به کشور را استارت‌آپ‌ها عنوان کرد و افزود: ولی ما برای رسیدن به نقطه مطلوب در این حوزه فاصله زیادی داریم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص نوسانات سیاسی و ارزی در کشور تاکید کرد که ممکن است این شرایط به نفع کشور نیز باشد.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور، همچنین بزرگترین مساله کشور را ماندگاری نخبگان در کشور عنوان کرد و گفت: زمانی که این مساله سیاسی می‌شود، رشته کار از دست همه در می‌رود و این موضوع نباید مورد مناقشات سیاسی قرار گیرد.


منبع : ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها