رانت بازی اصلاح‎طلبان در انتخاب شهردار تهران را نمی‎توان انکار کرد/گزینه‎های شورای شهر در یک سطح هستند

عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان گفت:احزاب مهم اصلاحات که در شورای شهر نیرو دارند، برای تعیین شهردار تلاش کردند.

رانت بازی اصلاح‎طلبان در انتخاب شهردار تهران را نمی‎توان انکار کرد/گزینه‎های شورای شهر در یک سطح هستند

عبدالله ناصری عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان و مشاور عالی رئیس دولت اصلاحات در خصوص اینکه اعضای شورای شهر یکی از معیارهای انتخاب شهردار تهران را داشتن شخصیت ملی عنوان کردند، با این تفاسیر آیا شهردار تهران را شخصیتی ملی می‌دانید، گفت: آقای خاتمی اولین بار اعلام کرد که شهردار باید شخصیتِ ملی باشد ولی بعد از آن هر فردی برداشتی از این تعریف داشت.

وی ادامه داد: به گمانم منظور وی این بوده که شهردار در سطحی باشد که بتواند با همه ارکان حکومتی اعم از نهاد رهبری، قوه قضائیه، قوه مقننه و نهادهای امنیتی و نظامی همکاری داشته باشد، همچنان که آقای قالیباف این همکاری را داشت و امیدوارم افشانی بتواند این مناسبات را شکل بدهد.

عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان با بیان اینکه بی تردید ظرفیت ملی امثال حجتی و بی طرف از افشانی بالاتر است، تصریح کرد: حق اعضای شورای شهر است که شهردار تهران را انتخاب کند و اگر نهادهای دیگر با شهردار هماهنگ باشند، مشکلات پایتخت حل خواهد شد. می توان گفت که روند انتخاب شهردار تهران کاملا دموکراتیک بوده است.

ناصری با بیان اینکه شهردار تهران منتخب 21 نفر است، افزود: حتما می‌شد نیروهایی در حد بالاتر از آقای افشانی را در ذهن مرور کرد. در گزینش اولیه که 7 نفر تعیین شدند، آقای حجتی ظریف ت‌های متفاوت با افشانی دارد.

عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان بیان کرد: بعد از آقای حجتی، 6 کاندیدای دیگر را در یک سطح می‌دانم اگر چه برخی از آنان نسبت به دیگری از نظر کار، سابقه و نحوه مدیریت نقاظ ضعف یا قوتی داشتند.در این 6 نفر باقی مانده، هر فردی که انتخاب می‌شد، خیلی مزیت بارزی نسبت به بقیه نداشت و کسانی هم که رای نیاوردند، تفاوت چندانی با شهردار انتخاب شده، ندارند.

وی در پاسخ به اینکه برخی چهره‌های جریان اصلاحات از جمله غلامعلی کرباسچی از اعمال رانت در تعیین گزینه های شهرداری انتقاد کرده است، گفت: آن را انکار نمی‌کنم؛ احزاب مهم اصلاحات که در شورای شهر نیرو دارند، برای تعیین شهردار تلاش کردند.

ناصری با تاکید بر اینکه احزاب از طریق اعضای خود مسائل‌شان را مطرح می‌کنند، گفت: در جامعه ایرانی که احزاب چندان توسعه یافته نیستند هر حزبی بسته به میزان تلاش و فعالتیش، می‌تواند امتیازات بیشتری بگیرد، بنابراین شهردار انتخاب 21 نفر بوده است و اکثر اعضا هم عضو احزاب‌اند و با تشکیلات مرکزی خودشان تبادل نظر داشته‌اند.

ناصری تاکید کرد: وضعیت شهرداری را باید به وضعیت کلی دولت تشیبه کرد اگر باور کنیم که دولت در حساس‌ترین وضعیت اقتصادی، بین المللی، سیاسی و اجتماعی قرار دارد کار دولت سخت می‌شود و هر چه هم تلاش کند، ممکن است از نظر افکار عمومی نمره بیست نگیرد.

وی ادامه داد: شهرداری تهران در بدترین دوران پایتخت از نظر مدیریتی، عمرانی و شهر سازی است چرا که منابع مالی در مدیریت شهری حرف اول را می زند و در آینده با کاهش ساخت و سازها، منبع عمده درآمد شهرداری هم کم خواهد شد و حتما کار شهردار سخت خواهد بود.

گفتنی است که اخیرا غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی درباره لیست ۷ نفره شهرداری تهران گفته بود: برای انتخاب شهردار جدید تهران کارایی و توان اجرایی در تهیه این لیست ملاک قرار نگرفته است.این لیست را آقایان در شورا براساس قول و قرارهایشان تنظیم کرده اند و این یارکشی ها به زندگی مردم و جامعه آسیب خواهد زد چرا که فردی باید به عنوان شهردار انتخاب شود که ظرفیت و پتانسیل اداره شهر را داشته باشد. در واقع لیست به طور کامل با لابی آقایان تهیه شده و ملاک انتخاب شهردار کارایی نبوده است.

همچنین محمد قوچانی، نایب‌رئیس کمیته سیاسی حزب کارگزاران، طی یادداشتی در روزنامه سازندگی (ارگان رسمی کارگزاران) با انتقاد از عملکرد شورای شهر و عدم برنامه مشخص برای اداره شهر تهران تیغ نقدش را به سمت حزب اتحاد ملت برده و تاکید کرده عملکرد این حزب به‌شدت ضدجبهه‌ای بوده که درنهایت نتیجه منطقی این چپ‌روی و تک‌روی حذف هر سه نامزد شد که در میان آنان افراد مناسبی هم بودند. قوچانی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان را هم از نقد بی‌نصیب نگذاشته و تصریح کرده متاسفانه نظام مشارکت و تهیه فهرست انتخاباتی جبهه اصلاحات در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان دارای ایراداتی اساسی است. این عضو حزب کارگزاران همچنین تاکید کرده یک جریان سیاسی در جبهه اصلاحات از فردای دوم خرداد 76 کوشید با مصادره رهبری این جریان، خود را مساوی اصلاحات نشان دهد و نه به قبل از خود و نه به بعد از خود بهایی نداد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها