چه دختراني بدون اذن پدر مي توانند ازدواج كنند؟

طرح ولايت پدر بر دختر به تازگي تقديم به هيات رييسه مجلس شده است و قرار است كه به زودي در مجلس بررسي شود.

چه دختراني بدون اذن پدر مي توانند ازدواج كنند؟

به گزارش خبرنگار اجتماعي خبرفوري، روز گذشته ارائه يك طرح از جانب يكي از نمايندگان فراكسيون زنان واكنش هاي زيادي به همراه داشت.
حميده زرآبادي نماينده مجلس در گفت و گو با يكي از خبرگزاري خبر از ارائه طرحي براي نفي ولايت پدر بر دختر در هنگام ازدواج مشروط به سه تبصره داد.
طبق اين طرح، دختران بالاي بيست و هشت سال،يا داراي سابقه بيمه پنج ساله يا مدرك فوق ليسانس بدون اذن پدر مي توانند ازدواج كنند.
اين طرح قرار است به زودي در صحن علني مجلس بررسي شود.
قانون چه مي گويد
طبق ماده ١٠٤٣ قانون مدني: نکاح دختر باکره اگرچه به سن بلوغ رسیده باشد موقوف به اجازه پدر یا جد پدری او است و هرگاه پدر یا جد پدری بدون علت موجه از دادن اجازه مضایقه کند اجازه او ساقط و در این صورت دختر می تواند با معرفی کامل مردمی که می خواهد با او ازدواج نماید و شرایط نکاح و مهری که بین آنها قرار داده شده پس از اخذ اجازه از دادگاه مدنی خاص به دفتر ازدواج مراجعه و نسبت به ثبت ازدواج اقدام نمایند.
تصحيح قانون
طبق اين طرح اما دختر در صورت داشتن سه شرطي كه ذكر شد و البته بعد از محرز شدن شروط براي دادگاه مي تواند به عقد دائم اقدام كند.

واكنش هاي مثبت و منفي

اين طرح از روز گذشته تاكنون واكنش هاي متفاوتي را در فضاي مجازي و اينترنت به همراه داشت،اما نكته جالب اين است كه طبق گفته اعضاي فراكسيون زنان اين طرح از جانب حميده زرآبادي بيان شده و موضوع مورد بحث و اصل فراكسيون زنان نيست.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها