تله اسرائیلی پیش روی مذاکرات اروپایی ایران

مصطفی انتظاری هروی / دانشجوی دکتری علوم سیاسی

تله اسرائیلی پیش روی مذاکرات اروپایی ایران

پس از آنکه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، خروج ایالات متحده از توافق هسته ای با ایران را اعلام کرد، اسرائیل حملات سنگینی به سوریه انجام داد. آیا این اتفاقی بود؟

به دنبال خروج واشنگتن از برجام، ایران تاکید کرد که در برجام می ماند، البته اگر اروپا بتواند منافع تهران را در این توافق تضمین کند.

این به آن معنی است که در هفته های پیش رو، تهران مذاکرات فشرده ای را با اروپا، روسیه و چین صورت می دهد تا بتواند آنها را قانع کند که به جای نزدیک شدن به ترامپ، قوانینی را به اجرا بگذارند که تحریم آمریکا را با شکست روبرو کند.

اروپایی ها یک بار در سال 1996 تجربه آن را داشته که در تقابل با تحریم های یکطرفه آمریکا، واشنگتن را منزوی کرده و از شرکت های اروپایی در مقابل فشارهای کاخ سفید محافظت کند.

اگر آمریکا با مقاومت جدی اروپا روبرو شود، یک شکست جدی را شاهد خواهد بود و در واقع در رقابت بین المللی با ایران، بازی را واگذار خواهد کرد.

در چنین شرایطی، متحدان اندک آمریکا در منطقه تلاش می کنند تا با پهن کردن دام هایی، سعی کنند اروپا را از ایران دور نگه دارند.

تاکید بر مسائل اختلافی با اروپا ازجمله در مسائل حقوق بشری، برنامه موشکی و نیز سیاستهای منطقه ای، راهبردی است که می تواند اروپا را از مقابله با واشنگتن منصرف کرده و تروئیکای اروپایی را در برابر تهران قرار دهد.

در همین راستا درست یک روز پس از اعلام خروج ترامپ از توافق هسته ای، نتانیاهو به سوریه حمله کرد تا نوعی تقابل با ایران را شکل داده و جهان را در برابر تهران قرار دهد.

در چنین شرایطی، ایران با هوشمندی، به این حملات بی توجهی کرد. با این حال پیش بینی می شود که از این دست سناریوها باز هم به اجرا گذاشته شود. احتمالا برخی پرونده های حقوق بشری زیر ذره بین قرار می گیرد، برخی دروغ ها درباره مراکز نظامی ایران مطرح می شود و بعضی از سیاست های منطقه ای ایران به شدت مورد انتقاد قرار خواهد گرفت.

اینکه ایران تا چه حد با هوشمندی این بازی روانی را مدیریت می کند و یا اروپا تا چه اندازه خود را از لابی سعودی - صهیونیستی مصون نگه می دارد، سوالی است که برای پاسخ به آن باید کمی بیشتر منتظر بود.

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    من همچین چیزی رو قبول ندارم بارها مقامات کشورمون گفتن با کوچکترین واکنش اسراییل مقابله نظامی شدیدانجام میدیم اما این عدم واکنش ، داره سیاست مدبرانه حکومت تلقی میشه این معنی نداره. حکومتی که از اول انقلاب داره میگه ما اسراییل رو از صفحه روزگار محو میکنیم چرا با وجود کشته شدن تعداد زیادی از هموطنان مون تو حملات شدید اسراییل داره مسامحه میکنه . ما یا بااسراییل دشمنیم، یا باید با اون کنار بیاییم حد وسطی وجود نداره.

  • فاطمه
    0

    مطالب اقای انتظاری فوق العاده است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها